دفاتر علمی انجمن جامعه شناسی ایران در دو استان لرستان و ایلام با همکاری فرمانداری شهرستان دره شهر در تاریخ ۳۰ ام مرداد ماه ۱۴۰۲ در دو نوبت صبح و عصر نشست «تعامل واکاوی زیست بوم آسیب‌های اجتماعی منطقه و همگرایی برنامه‌های راهبردی» را برگزار نمودند.

در ابتدای نشست فرماندار ضمن خیر مقدم به مدعوین با اشاره به آمار و ارقام و مستندات به مسائل و چالش‌های مهمی که در شهرستان وجود داشت اشاره کرد. سپس حسن اسماعیل زاده مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی استان لرستان به اهمیت و ضرورت برگزاری این گونه نشست ها و اهدافی که می‌توان به آن دست یافت اشاره کرد و به رویکرد انجمن جامعه شناسی در تبیین و بررسی پدیده‌های اجتماعی و استفاده از دانش جامعه شناختی در حل مسائل اجتماعی که زمینه حرکت به سمت توسعه پایدار و تحقق جامعه سالم را فراهم می‌آورد اشاره کرد. نهادینه کردن نگرش علمی به پدیده‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... در جامعه و لزوم تقویت تعامل و گفتگو بین پژوهشگران و مدیران و مسئولین اجرایی از موارد دیگری بود که به آن‌ها اشاره داشت. در ادامه مدیر مرکز مشاوره و روانشناسی امید، مسئول سلامت و روان شبکه بهداشت شهرستان، مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان، نماینده دادستان، مدیر آموزش و پرورش شهرستان و معاونت بهزیستی استان، با توجه با جایگاه اداری و سازمانی خود و با استناد به آمار و ارقام و همچنین فعالیت‌های عملی انجام شده به توصیف وضع موجود و اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش آسیب‌ها و مسائل موجود اشاره کردند.

آقایان دکتر کریمی و دکتر ایار و خانم‌ها دکتر عبداللهی و دکتر فرازمند از اعضای انجمن جامعه شناسی دفتر ایلام و آقایان دکتر طهماسبی، دکتر کرد و دکتر ترکارانی و خانم‌ها دکتر ملکی صادقی و کرمی از اعضای انجمن جامعه شناسی دفتر لرستان در نوبت دوم صبح با اشاره به پژوهش‌های موجود به بررسی و تبیین شرایط و ارائه راهکارهای عملی با توجه به وضع موجود پرداختند.
 ادامه نشست در نوبت عصر به بحث و گفتگوی متقابل بین اعضای انجمن و مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها اختصاص داشت. فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته، دغدغه‌ها، ظرفیت‌ها و داشته‌ها نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در منطقه، رویکردهای علمی گوناگون در مواجهه با مسائل و آسیب‌های اجتماعی، وضع موجود و وضع مطلوب و ... از جمله مباحث مطرح شده در جلسه بود و در پایان با توجه با مطالب مطرح شده،پیشنهادهایی مطرح گردید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

- تداوم و برگزاری مستمر این گونه نشست‌ها
- تشکیل یک کمیته علمی(اعضای انجمن) و یک کمیته اجرایی(مدیران و کارشناسان )و ارتباط مداوم بین این دو کمیته
- حمایت از خانواده‌های آسیب دیده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط
-ابجاد سازوکارهایی توسط فرمانداری و دیگر دستگاه‌ها جهت استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت گروه‌های مردم نهاد
- تسری فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در برخی دستگاه‌ها به دیگر ادارات و سازمان‌ها
-برگزاری کلاس‌های کارگاهی در زمینه مهارت‌های اجتماعی و گفتگو در مدارس و دستگاه‌های اجرایی

زیست بوم آسیبهای اجتماعی3

 

زیست بوم آسیبهای اجتماعی2

 

زیست بوم آسیبهای اجتماعی1