حلقه مطالعاتی فرود به زمین در گروه علمی تخصصی جامعه شناسی تفسیری نشستی با عنوان «تبیین جامعه شناختی عشق در تجربه زیسته جوانان از نگاه پارادایم تفسیری» در تاریخ 1401/10/7به صورت مجازی برگزار کرد.

در این نشست که سارا چیت زن، به ارائه پژوهشی در همین باره پرداخت، گفت: هدف اصلی این پژوهش یافتن مفهوم عشق،ویژگی ها و عناصر حساس و مهم عشق در میان روابط جوانانی که تجربه ی عشق را داشته اند بوده و با رویکرد تفسیر گرایی و طبیعت گرایانه در میدان واقعیت به دنبال کشف مفهوم عشق در عمق و ژرفای تجارب جوان بوده است.

وی افزود: روش پژوهش حاضر به روش کیفی،پراگماتیستی و کنش پژوهی دیالکتیکی بوده و لذا نیازی به مدل نظری و چهارچوب نظری از پیش تعیین شده نبوده است.شیوه نمونه گیری نیز به شکل هدفمند و نظری بوده و جمعیت نمونه تعداد کثیری از جوانان غرب شهر تهران بودند که به دلیل حساسیت موضوع عشق و محدودیتهای پژوهشگر، پس از استفاده از روش گلوله برفی به تعداد 18 نفر تقلیل یافتند و تناسب (زن و مرد)در حجم نمونه ها رعایت شده است.

به گفته چیت زن، این پژوهش بر اساس منطق استفهامی است و به دنبال نظریه آزمایی نبوده است. مقولات اصلی( نیازها، ازدواج، پایگاه اجتماعی،دفع کننده ها و جذب کننده ها،الگوپذیری و شناخت)، شناسایی عناصر حساس و درجه اهمیت آنها و گونه هایی از انواع عشق از یافته های این پژوهش بودند. عشق همواره در حال تغییر است، دارای اثرات انگیزشی و زیستی و روان تنی است.

نشست پس از دو ساعت و ربع به پایان رسید و با توجه به عدم اتمام مباحث قرار بر آن شد که جلسه دومی به موضوع عشق اختصاص داده شود.