حلقه مطالعاتی فرود به زمین در گروه علمی تخصصی جامعه شناسی تفسیری نشستی با عنوان «بررسی دو زیست جهان زنانه (زنان کافی شاپ رو و زنان هیاتهای مذهبی رو ) از نگاه پارادایم تفسیری» برگزار کرد.

این نشست در 23 آذر 1401 و در فضای مجازی برگزار شد و حمیرا حاجی کاظمی به ارائه نتایج پژوهشی در همین رابطه پرداخت.

ارائه کننده گزارش گفت: زیست جهان زنان به مثابه انسانهایی که در جهان متکثر و متمایز امروزین زندگی میکنند نسبت به جهان سنتی دچار تکثر و تنوع گسترده ای شده است. به واسطه اینکه روش پژوهش ما کیفی است از چشم انداز نظری به منظور تفسیر هر چه دقیقتر موضوع استفاده شده است.

روش پژوهش، کیفی و از نوع نظریه زمینه ای است که مبتنی بر آن با تعداد ۴۹نفر از زنان شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری نظری مصاحبه عمیق صورت گرفت و داده های مورد نظر جمع آوری شد.

حاجی کاظمی افزود: نتایج پژوهش نشان داد که معناهای مدرنیته که در غرب تکوین یافته و شکل گرفته است هنگامی که به جهان خارج از خود رفته است ، به دلیل وجود معناهای متنوع تغییر کرده است. چنانچه با نگاهی محلی و مکانی به این مورد بنگریم، میتوانیم حضور دوآلیته کافی شاپ و هیاتهای مذهبی را به عنوان یک قالب جدید گسترش یافته در نظر بگیریم که مناسبات اجتماعی جدیدی در حال شکل گیری است که این روند انتخاب جامعه نبوده بلکه پذیرش جبری است که ترکیبی جدید را ایجاد کرده است.