پروفسور سیدحسین العطاس جامعه شناس، روشنفکر و اندیشمند مالزیایی در 23 ژانویه 2007 در سن 78 سالگی بر اثر حمله قلبی در کوالالامپور درگذشت. گروه علمی- تخصصی جامعه شناسی علم انجمن جامعه شناسی ایران به این بهانه، در پنجم اردیبهشت ماه 86 نشستی را برگزار کرد که طی آن، ضمن گرامیداشت یاد این متفکر مسلمان، اندیشه ها و دیدگاههای او مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست خبر برگزاری همایش ”علم بومی و علم جهانی:امکان یا امتناع؟ (یادمان پروفسور العطاس)“ اعلام شد.
در این نشست، دکتر غلامعباس توسلی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران به معرفی اندیشه ها و فعالیتهای پروفسور العطاس، دوست و همکار قدیمی خود، پرداخت. وی گفت: سیدحسین العطاس در سال 1928 در اندونزی، در خانوادهای علمی، مذهبی و روشنفکر به دنیا آمد. او در سال 1963 رساله خود را با عنوان "تاملاتی درباره نظریه های دین" ارائه داد و مدرک دکترای جامعه شناسی اش را از دانشگاه آمستردام هلند دریافت کرد. وی کار دانشگاهی خود را به عنوان مربی و رئیس بخش فرهنگی در دپارتمان مطالعات مالایی در دانشگاه مالای از 1964 تا 1967 آغاز کرد و از 1967 تا 1988 استاد و رییس دپارتمان مطالعات مالایی در دانشگاه ملی سنگاپور شد. پروفسور العطاس در سال 1988 به عنوان رییس دانشگاه مالای منصوب شد و تا سال 1991 این مسؤولیت را به عهده داشت. او از سال 1995 به بعد، در دانشگاه ملی مالزی ابتدا در مرکز مطالعات عمومی، سپس در دپارتمان انسانشناسی و جامعه شناسی و سرانجام به عنوان استاد و عضو ارشد مؤسسه جهان و تمدن مالایی فعالیت کرد.
پروفسور العطاس یک پژوهشگر پر کار و نویسندهای با آثار بزرگ بود که تفکر و مطالعات او اهمیت جهانی دارند. او کتابها و مقالات بسیاری را در سطح بینالمللی و محلی عرضه کرد. نوشتههای وی قلمروهای متعددی از قبیل توسعه و نوسازی، سیاست و فساد، روشنفکران در جوامع در حال توسعه، ذهنیت جوامع استعمار شده و نیز مسأله درگیری امت اسلامی در مدرنیته را در بر میگیرند.
برخی از کتابهای مهم او همچون ”تأملاتی درباره نظریه های دین“ (1963)، ”نوسازی و دگرگونی در آسیای جنوب شرقی“ (1972) به عنوان آثار کلاسیک شناخته میشوند. کتاب اخیر به شیوهای انتقادی نظریات غربی نوسازی و توسعه را مورد بحث قرار میدهد و ایده مدرن شدن به مثابهی غربی شدن را به چالش میکشد. کتاب ”اسطوره بومی تنبل“ (1977) یکی دیگر از آثار اساسی اوست که نشان میدهد چگونه استعمار اروپایی اسطوره مالزیایی ها به عنوان بومیانی تنبل را می آفریند. ادوارد سعید این کتاب را به عنوان ”مطالعه ای شگفت آور اصیل“ توصیف میکند که منبع الهام او در نقد شرقشناسی بوده است.
پروفسور العطاس در یکی از مقالات مشهور خود با عنوان "فکر اسیر" به بررسی وضع و حال روشنفکران و نظام آموزش عالی در کشورهای درحال توسعه میپردازد و معتقد است که در این کشورها، روشنفکران و قشر تحصیلکرده، به دلیل سیستم آموزشی نادرست، به اسارت فکری دچار میشوند و خلاقیت خود را در برابر اندیشه های دیگر از دست میدهند؛ به طوریکه در طول زمان توانایی انطباق کلیاتی که خوانده اند را با مسائل جزئی پیشروی خود نخواهند داشت.
دکتر توسلی در ادامه با اشاره به حوزه های جامعه شناسی فساد، جامعه شناسی توسعه آسیا، جامعه شناسی اسلام در جنوب شرقی آسیا و جامعه شناسی روشنفکری کشورهای در حال توسعه، به عنوان مهمترین زمینه های تخصصی العطاس، گفت: آخرین کتاب این متفکر بزرگ در سال 1999 با عنوان "فساد و سرنوشت آسیا" منتشر شده که برخی نظریات او در این زمینه را منعکس میکند. او در این کتاب، به دلایل عدم به وجود آمدن دموکراسی، به عنوان یکی از ویژگیهای پیدایش مدرنیزاسیون در جوامع مختلف به خصوص در مالزی، میپردازد. بنابر عقیده این روشنفکر مسلمان، باید در جامعه سیستمی داشته باشیم که نه تنها از جنبههای مختلف فساد بری بوده بلکه دموکراسی هم در آن حاکم باشد. بنابراین مسأله ای مانند مدرنیزاسیون در صورت عدم وجود چنین شرطهایی به نتیجه نخواهد رسید. از این حیث، در یک علم بومی نیز در عین حال که به صورت جهانی فکر میشود، باید به قابلیت پذیرش آن در کشور و جامعه مورد نظر نیز توجه کرد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، در جای جای سخنان خود، از زندگی فوق العاده فعال و پر کار العطاس یاد کرده و نخستین ویژگی زندگی او را اهمیت به مسأله علم معرفی کرد و گفت: این جامعهشناس مالزیایی ایده و فکر خود را از اسلام گرفته و از تأکید این دین بر جایگاه علم بارها سخن گفته است. او همچنین خواهان آن بوده که دانشی را مطالعه کند که برای محیط زندگی و کارش سودمند باشد. در واقع او به جنبه هدفمندی دانش و همچنین کاربرد آن و انطباقش با نیازهای محلی بسیار معتقد بوده است.
وی افزود: سیدحسین العطاس اندیشه انتقادی و بازی دارد و در سطح جهانی شناخته شده است. ایشان روشنفکری مسلمان بود که مبدأ کار خود را جامعه شناسی قرار داد ولی در بحثها و استدلالات خواه ناخواه دیدگاه مذهبی اش را به صورت منطقی و قابل قبول در سطح جهانی مطرح میکند.
بنابر نظر دکتر توسلی، العطاس بر این باور بوده که ما نباید علوم را به صورت بسته بندی شده از غرب بگیریم و پس از مطالعه و بررسی، آن را در کشور خود مطرح کرده و از فواید آن استفاده کنیم. از نظر العطاس مدرنیزاسیون همان غربگرایی نیست و تا زمانی که ما جنبه های مختلف آن را با فرهنگ خود هماهنگ نکنیم، نمیتوانیم انتظار بهره برداری از آن را در جامعه داشته باشیم.
توسلی در طول سخنان خود اشاره کرد که سید حسین العطاس را نخستین بار، 35 سال پیش، در کنفرانسی که از سوی یونسکو در اندونزی برگزار میشد، ملاقات کرده و بارها در سمینارها و همایش های مختلف با او در تماس بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: حسین العطاس با برادر خود نقیب العطاس اختلافات فکری زیادی داشت. یکی از موارد آن در زمینه اسلامی کردن علوم بود. چنانچه سیدحسین در سخنرانی خود با عنوان "درباره اسلام و علوم اجتماعی" که در سال 1366 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ایراد کرد؛ ضمن تاکید بر اهمیت علم از دیدگاه اسلام، کسانی چون برادرش نقیب را که اعتقاد دارند همه علوم باید دینی شوند، مورد انتقاد قرار داد. به عقیده حسین العطاس، وظیفه عالمان و سیاستگذاران آن است که با حفظ تمایز میان حوزه ارزشها و دانشها، میان علوم محض و کاربرد آنها تفاوت قائل شوند و با ترکیب ناصواب این دو حوزه، مانع گسترش هیچیک از آنها نشوند.
پروفسور سیدحسین العطاس جامعه شناس، روشنفکر و اندیشمند مالزیایی در 23 ژانویه 2007 در سن 78 سالگی بر اثر حمله قلبی در کوالالامپور درگذشت. گروه علمی- تخصصی جامعه شناسی علم انجمن جامعه شناسی ایران به این بهانه، در پنجم اردیبهشت ماه 86 نشستی را برگزار کرد که طی آن، ضمن گرامیداشت یاد این متفکر مسلمان، اندیشه ها و دیدگاههای او مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست خبر برگزاری همایش ”علم بومی و علم جهانی:امکان یا امتناع؟ (یادمان پروفسور العطاس)“ اعلام شد.