ترویج علم در حیطه عمومی: چیستی، چرایی و چگونگی“ از سری مباحث گروه علمی ـ تخصصی جامعهشناسی علم و تکنولوژی در بیست و دوم دی ماه بوده است که توسط دکتر علی پایا استاد دانشگاه وست مینستر و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مطرح شد.
سه شنبه، 22 دی 1383
گزارش نشست گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی علم
ترویج علم در حیطة عمومی
گزارش: الهام معینی جزنی
”ترویج علم در حیطه عمومی: چیستی، چرایی و چگونگی“ از سری مباحث گروه علمی ـ تخصصی جامعهشناسی علم و تکنولوژی در بیست و دوم دی ماه بوده است که توسط دکتر علی پایا استاد دانشگاه وست مینستر و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مطرح شد.
دکتر پایا در ابتدا با اشاره به مفهوم علم گفت: علم در فرهنگ ما در قبال معانی متفاوتی چون آگاهی، ادراک، شناخت، فهم، بصیرت و معرفت به کار میرود، و به دلیل وجود معانی مختلف، ابهاماتی نیز در فهم این واژه وجود دارد.
وی در بحث خود علم را به معنای Science در نظر گرفت که در حیطه عمومی در مقابل معرفت یا Knowledge به کار میرود و در این باره اظهار داشت: معرفت مجموعه حدسهای ابطال نشدهای است که تاکنون از محک تجربه یا نقد بیرون آمدهاند و نسبت به علم در معنای عامتری به کار میرود.
پایا درباره تفاوتهای علم و معرفت تأکید کرد: معرفت را میتوان گزارش ساده از واقعیت و علم را بخشی از آن دانست که این گزارش را از جهان طبیعت بیان میکند. در قرن حاضر نگاه به علم به یک نگاه بیرونی تبدیل شده که بحثهایی مانند اخلاق در علم و اقتصاد در علم را در آن مشاهده میکنیم.
باسواد بودن به چه معناست؟
دکتر پایا در این باره میگوید: براساس تعاریفی که در لغتنامه موجود است، شخصی که با خواندن و نوشتن آشنا و توانایی به کار بردن آنها را داشته باشد، باسواد است اما در معنایی دیگر سواد داشتن به معنای متعهد بودن است.
این استاد دانشگاه در ادامه جلسه به معنای سواد سیاسی اشاره کرد و گفت: به کارگیری معرفت، مهارت و رویکردهایی که برای آگاهسازی سیاسی افراد ضروری است، به عنوان باسوادی سیاسی مطرح میشود و شخصی که دارای سواد سیاسی است میداند که بحثهای اصلی سیاست در حول چه محورهایی هستند و معارضان اصلی دربارة آنها چه نظری دارند.
چرا ترویج علم مفید است؟
حمایت از پروژههای علمی مستلزم آگاهی حداقل عامه مردم از آنهاست.
آشنایی عامه سبب میشود که حد توانایی علم توسط آنها تشخیص داده شود تا در مواردی که علم موفق نیست، این گروه سرخورده نشوند.
دکتر پایا با بیان مطالب فوق افزود: موقعیت اقتصادی رقابت در تولید کالاها و خدمات بهتر است که این امر به خودی خود با فعالیتهای علمی در تولید ترازهای بالاتر علمی و تکنولوژیک، مرتبط است.
وی همچنین تأکید کرد: بر اثر ترویج علم در حیطه عمومی، عامه مردم میتوانند زندگی اجتماعی خود را تثبیت کنند و در نهایت معرفت علمی مانع از آسان پذیری و ساده لوحی عمومی میشود.
دکتر پایا نقش جماعت علمی، فرهنگ عمومی، اخلاق تکنولوژیک، نظم دموکراتیک و رهبری سیاسی سیاسی مسئولانه را به جهت ترویج علم در حیطه عمومی در یک جامعه دموکراتیک، مهم و اساسی دانست.
وی در ادامه متذکر شد: رویکرد اسپیلبرگی به علم، دشواریهای برقراری ارتباط میان رشتههای مختلف و اثر امواج کوچک اطلاعات وتحریف پیام در کنار مشکلات جداسازی علوم تجربی و فرهنگی که در اواخر قرن بیستم ثابت شده، ارتباط زیادی با هم دارند؛ از دشوارهایهای ترویج علم در حیطه عمومی است.
پیشنهادهای علمی و عملی
در پایان این جلسه، دکتر پایا با جمعبندی مطالب ذکر شده به طرح پیشنهادهایی در جهت شناسایی علم در حیطه عمومی و آشنا ساختن جامعه با این مساله پرداخت.
«برگزاری هفته ویژهای در سال تحت عنوان «هفته ترویج معرفت علمی»، اجرای پروژه سراسری «هفته ترویج معرفت علمی» توسط دانش آموزان، برگزاری مسابقة تألیف یا ترجمه بهترین کتب علمی عامه فهم در سال، تدوین برنامههای کامپیوتری با مشارکت فعال استفاده کننده که در آنها مفاهیم علمی در قالب بازیهای کامپیوتری ارائه شدهاند، برگزاری نمایشگاههای اطلاعرسانی و ایراد سخنرانیهای عامه فهم در آنها، انتشار ماهنامه وزین علمی در این باره و تأسیس رشته ترویج معرفت علمی در دانشگاههای کشور از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه بود.