مجری و تسهیل گر سطح یک: یاسر رستگار

دومین مرحله از طرح ملی گفتگوی خانواده در شهر بندرعباس در قالب شش کارگاه و با حضور دو گروه از مادران، دو گروه از پدران و دو گروه از دختران و پسران نوجوان و جوان طی بازۀ زمانی شهریورماه تا بهمن 98 برگزار شد. هدف اصلی شش کارگاه یادشده که به شیوۀ عملی- مشارکتی برگزار شد، ارزیابی سوژه‌های مشارکت کننده از مفهوم خانوادۀ مطلوب و موانع دستیابی به آن بود. به منظور دستیابی به این هدف، تنوع مشارکت کنندگان در قالب گروه‌های سنی، جنسی، تحصیلی و طبقاتی مد نظر قرار گرفت. بدین ترتیب در بین گروه‌های یاد شده از فرد بی‌سواد تا فارغ التحصیل دکتری حضور داشته‌اند و از نظر طبقاتی نیز، مشارکت کنندگان از گروه‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

نکتۀ حائز اهمیت در انتخاب نمونه‌ها این بود که بر خلاف مرحلۀ اول طرح که مشارکت کنندگان، مطلعین کلیدی محسوب شده و عموماً از کارشناسان حوزۀ آسیب‌های اجتماعی و مطالعات خانواده بودند، در مرحلۀ حاضر شهروندان عادی، به عنوان جامعۀ هدف این کارگاه ها انتخاب شد. یکی از چالش‌های این مرحله عدم دسترسی به گروه پدران برای حضور در کارگاه بود که نزدیک به دو ماه انجام پروژه را با تاخیر مواجه ساخت. تجربۀ این کارگاه‌ها نشان داد که اقناع پدران که عموماً شاغل هستند، بسیار سخت و وقت‌گیر بوده و معمولاً به حضور در چنین کارگاه‌هایی رغبت نشان نمی‌دهند اما بر خلاف آن گروه مادران به سهولت قابل شناسایی بوده و مشارکت خوبی داشتند. انجمن‌ها نیز معمولاً در معرفی زنان بسیار همراه بوده اما در معرفی گروه پدران دچار چالش‌هایی بودند.

روش به کار رفته در برگزاری کارگاه‌ها، روش عملی- مشارکتی بوده است. بدین ترتیب تلاش شد تا به صورت جمعی و مشارکتی، مسالۀ مورد نظر یعنی خانواده طرح شود و سپس بر اساس نقطه نظرات سوژه‌های مشارکت کننده، مهمترین ملاک‌های خانوادۀ مطلوب و نامطلوب احصا شده است. در خلال این کار، وجوه تمایزات شناسایی شد و طی فرایندهای گفتگو محور، افراد به اقناع یکدیگر پرداخته‌اند. بنابراین خصوصیات یاد شده، مبتنی بر تجربۀ زیستۀ شهروندان عادی از حضور در خانواده به عنوان پدر، مادر و فرزند بود که مهمترین ملاک های مورد توافق در قالب جدول آورده شده است.

در گام بعد و در قالب کار گروهی از آنان خواسته شده که ریشه‌ها و پیامدهای مشکلات خانواده را شناسایی کرده و در قالب درختی تصویرسازی کنند که نتایج کار هر گروه به شکل جدول در فایل پیوست آمده است.

مروری بر مهمترین ملاک‌های خانواده مطلوب نشان می‌دهد که گروه‌های مختلف سنی –جنسی، دارای نقاط مشترک در خصوص خانواده مطلوب و همچنین وجوه تمایزی هستند. ملاک‌هایی چون اعتماد، احترام و درک متقابل ملاک‌هایی است که تقریباً در همه گروه‌ها مشترک است و به آن اشاره شده است اما از نظر مادران، خصوصیاتی چون احترام و صداقت بیشتر مورد تاکید بوده است در حالی‌که در نسل نوجوان و جوان به خصلت‌هایی چون کلیشه‌های جنسیتی و حفظ حریم خصوصی اشاره شده است که کاملاً حال و هوای نسل جدید را آشکار می سازد. از سوی دیگر، در گروه پدران به وضعیت اقتصادی و اشتغال نیز به عنوان خصلت‌هایی که یک خانواده مطلوب باید از آن برخوردار باشد اشاره شد که تا حدودی مورد انتظار است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

بندرعباس کارگاه شش گانه 1

بندرعباس کارگاه شش گانه 2

بندرعباس کارگاه شش گانه 3

بندرعباس کارگاه شش گانه 4

بندرعباس کارگاه شش گانه 5

بندرعباس کارگاه شش گانه 6

بندرعباس کارگاه شش گانه 7

بندرعباس کارگاه شش گانه 8

بندرعباس کارگاه شش گانه 9