مجری و تسهیل گر سطح یک: دکتر نازمحمد اونق

همکاران: عذرا مجردی، یسنا حیدری، مریم باقر پور، تکتم ساعدی، ندا هنر دوست

کارگاه هفتم: تمرین گفتگوی بین نسلی

طرح ملی گفتگوی خانواده با در نظر گرفتن اهداف و چشم اندازهای متعددی از سال 1397 در 31 استان کشور با هدایت دکتر زند رضوی و همکاری دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران آغاز و طی دو مرحله تا پایان سال 1399 ادامه خواهد داشت. اهداف اصلی مدنظر طرح عبارت بودند از: شنیده شدن صدای اقشار مختلف جامعه با اتکا به تکنیک‌های پژوهش مشارکتی، ارتقای سطح آگاهی و همدلی در تعامل بین نسلی، و همچنین معرفی الگویی عملی برای تمرین گفتگوهای توانمند ساز بودند. در مرحله اول طرح تلاش بر این بود تا اهداف ذکر شده از طریق برگزاری کارگاه‌هایی مشارکتی در بین کارشناسان دولتی و غیر دولتی درگیر با مسائل خانواده حاصل گردد. ولی در مرحله دوم تلاش بر این بود تا با برگزاری کارگاه‌های متعدد در بین اقشار مختلف جامعه اهداف ذکر شده حاصل گردد.

بجنورد کارگاه هفتم1

در شهر بجنورد نیز مانند سایر شهرهای مدنظر طرح در کشور، کلیه کارگاه ها در سالهای 1397 (مرحله اول) و 1398 (مرحله دوم) برگزار گردیدند. در گام اول مرحله دوم طرح، طبق پروتکل موجود بنا بود تا 6 کارگاه در بین اقشار مختلف شهر بجنورد برگزار گردد ولی با توجه به نظر تیم تسهیلگران برگزار کننده، 8 کارگاه در بین گروه های هدف مادران، پدران، پسران و دختران به طور مجزا برگزار گردید. این کارگاهها پس از هماهنگی های ایجاد شده با دستگاه‌های مرتبط، همچنین مشورت با تعدادی از تسهیلگران فعال مرحله اول طرح و همچنین سمن های مرتبط، طی 8 کارگاه در محله های حاشیه ای شهر و با همکاری دفاتر تسهیلگری، همچنین در بین کودکان تحت پوشش بهزیستی و با همکاری یکی از کلینیک‌های زیرمجموعه بهزیستی، دانشجویان و اعضای علمی و غیرعلمی دانشگاه، از 18 مهرماه تا 4 آذر 1398 برگزار شد.

بجنورد کارگاه هفتم2

تعداد افرادی که در هر یک از این کارگاهها شرکت کردند بین 17 نفر تا 40 نفر بود. جهت عملیاتی کردن پژوهش، ضمن معرفی مهارت های ده‌گانه گفتگو، مانند مرحله اول از تکنیک‌های مشارکتی و همچنین به طور ضمنی از تکنیک گروه‌های اسمی جهت گردآوری داده ها و شنیدن صدای مخاطبان استفاده گردید. در انتخاب گروه‌های هدف سعی شد تا مشارکت کنندگانی از اقشار مختلف به‌ویژه حاشیه شهر، خانواده های آسیب دیده، دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه انتخاب گردند تا صداها و نظریات و تجربیات زیسته مختلف شنیده شوند.

بجنورد کارگاه هفتم3

علی رغم فرصت اندکی که در کارگاه‌های فوق جهت تمرین مهارت‌های گفتگو وجود داشت، در کارگاه هفتم تلاش بر این بود تا الگوی جدیدی برای تمرین گفتگوی بین نسلی در بین مشارکت کنندگان از گروه‌های هدف مختلف ارائه گردد. در این الگو که با استفاده از تکنیک تنگ ماهی (Fish Bowl) هدایت می شد با توجه به حضور تمامی گروه‌های هدف درصدد معرفی یک الگوی گفتگوی توانمندساز برای مشارکت کنندگان بود. بدین ترتیب می توان عنوان کرد که کارگاه هفتم در واقع مکمل کارگاه‌های شش گانه و در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر طرح ملی گفتگوی خانواده بود. مشارکت کنندگان این کارگاه در واقع شامل افرادی می شدند که در کارگاه‌های قبلی اظهار علاقمندی جهت حضور در کارگاه هفتم را داشتند.

بجنورد کارگاه هفتم4

کارگاه هفتم در روز پنج شنبه سوم بهمن 1398 درمحل اداره کار و تعاون امور اجتماعی خراسان شمالی با حضور 43 شرکت کننده و تسهیلگر برگزار شد. برگزار کنندگان این کارگاه طبق روال کارگاه های شش گانه، دکتر ناز محمد اونق به عنوان تسهیلگر اصلی و 5 نفر از تسهیلگران همکار بودند.

کارگاه با معرفی مقدماتی طرح و اهداف و قوانین آن توسط تسهیلگر آغاز شد. وی پس از آن به مرور اصول گفتگو که در کارگاه‌های قبلی معرفی شده بود و در محل کارگاه نیز در نقاط مختلف نصب شده بودند پرداخت. به عنوان اولین تمرین برای اصل گوش دادن و یادآوری تفاوت‌های آن با شنیدن و همچنین برای یخ شکنی، از حاضرین خواسته شد تا طبق شماره خود در کنار فردی که شماره مشترک با وی دارد بنشیند. سپس به هر یک از اعضای گروه‌های دو نفره یک دقیقه وقت داده شد تا خود را به هم گروهی خود معرفی نماید. در ادامه از مشارکت کنندگان خواسته شد تا خود را جای هم تیمی خود قرار داده و دوستش را معرفی نماید.

در مرحله بعد طبق پروتکل موجود، از مشارکت کنندگان خواسته شد تا در مورد تفاوت‌های بین بحث و گفتگو نظر دهند. پس از شنیدن نظر تعدادی از حاضرین در جلسه، برگه‌هایی که در آنها به تفاوت‌های بحث و گفتگو اشاره شده بودند بین حاضرین توزیع شد و از آنها خواسته شد تا نظر خود را در مورد تفاوت‌های بین بحث و گفتگو ارائه کنند. البته برخی از مشارکت کنندگان با توجه به زمینه مطالعات قبلی خود معتقد بودند که مرز کاملاً مشخص و دقیقی بین بحث و گفتگو وجود ندارد و در زندگی واقعی آنها قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را دارند. همچنین اشاره به این نکته شد که در منابع مختلف اصول گفتگو برای بحث هم ذکر شده و در واقع این اصول در کتاب‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی ذکر شده اند. ضمناً در مورد جنبه های مختلف هر یک از اصول گفتگو مثلاً در مورد به تعلیق درآوردن فرضیات، در مورد فرضیات جنسیتی، سنی، رشته ای، قومی و مذهبی و مصداق‌های آن صحبت شد. در ادامه پذیرایی مختصری از حاضرین صورت گرفت.

در مرحله بعد از مشارکت کنندگان خواسته شد تا به‌طور جداگانه در گروه های هدف پدران، مادران و فرزندان قرار بگیرند تا در مورد مسائل استخراج شده از کارگاه های ششگانه گفتگو نمایند. همچنین از آنها خواسته شد تا برای برگزاری سه پنل مشترک، سه مساله مهم انتخاب و در مورد ریشه ها، پیامدها و راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش آنها در درون گروه به گفتگو بپردازند. برای استفاده از مهارت های گفتگو در درون گروه، اصول و مهارت های دهگانه گفتگو روی برگه های A4 و A3 که قبلاً تهیه شده بود در بین گروه‌ها توزیع و همچنین بر روی دیوار نصب گردید. اصول ده‌گانه مورد نظر عبارتند از: گوش فرادادن به هنگام شنیدن، رعایت تام حرمت دیگران، فرضیات را به تعلیق درآوردن، پرهیز از شتاب، از دل سخن گفتن، بر خویشتن خویش ناظر بودن، داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش، جویایی و کنجکاوی، گرایش به یادگیری، جانبداری سازنده.

قبل از ورود به مرحله گفتگوی بین نسلی و برای ایجاد طراوت و رفع خستگی، بازی کیسه های پارچه ای برگزار و پس از آن بازنگری در مورد دریافت های مشارکت کنندگان از بازی صورت گرفت.

بجنورد کارگاه هفتم5

مسائل انتخاب شده توسط پدران، مادران، و فرزندان برای استفاده در گفتگوهای بین نسلی به ترتیب عبارت بودند از: وضعیت اقتصادی نامطلوب، عدم درک متقابل و دروغگویی. اولین موضوعی که برای گفتگوهای بین نسلی با تکنیک تنگ ماهی انتخاب شد "عدم درک متقابل" بود. در ادامه از اعضای گروه های هدف خواسته شد تا دو نماینده از هر گروه هدف انتخاب و برای شرکت در گفتگوی بین نسلی در دایره مرکزی بنشینند و از سایرین خواسته شد تا در دایره خارجی بنشینند. البته برای مشارکت سایر اعضا، تعدادی صندلی خالی در دایره داخلی تعبیه شد تا بتوانند در گفتگوها نظرات خود را اعمال نمایند. این گفتگوهای بین نسلی در مورد هر موضوعی شامل ریشه ها، پیامدها و ارائه پیشنهاداتی برای کاهش این مسائل بود. نکته جالبی که وجود داشت این بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که تحت تاثیر الگوی گفتگوی حاضر قرار گرفته بودند، تا پایان پنل اول و معاون ایشان تا پایان پنل سوم در گفتگو مشارکت داشتند.

بجنورد کارگاه هفتم6

پس از پایان پنل اول حضار برای صرف نهار دعوت شدند و پس از آن پنل دوم در مورد "وضعیت اقتصادی نامطلوب" برگزار شد و بعد از اتمام پنل دوم جهت رفع خستگی و ایجاد طراوت در کارگاه بازی کشتی نوح برگزار گردید. در پایان موضوع "دروغگویی" برای پنل سوم انتخاب و به گفتگوی بین نسلی در مورد آن پرداخته شد.

بجنورد کارگاه هفتم7

تمامی حاضران از پدران تا فرزندان، دانشجویان تا دانش آموزان و همه اقشاری که در این کارگاه و کارگاه های شش گانه شرکت کرده بودند، نه تنها ابراز رضایت کردند بلکه امیدوار بودند که این کارگاه ها به همایش های بزرگتر و با مدت زمان بیشتر تبدیل شود و نتایج به دست آمده در بایگانی انجمن ها و نهادها خاک نخورند و راهگشای مشکلات موجود در جامعه ما باشند مخصوصاً در حوزه خانواده که منشا بسیاری از مسائل اجتماعی ناشی از مسائل درون خانواده می باشند.

خلاصه یافته های گفتگوهای صورت گرفته در جدول‌های زیر آمده است:

موضوع: عدم درک متقابل (مشترک بین همه گروه ها)

موضوع راهکارهای پیشنهادی پیامدها ریشه ها

عدم درک متقابل

1. نبود آموزش درست

2.وجود فقر فرهنگی

3.عدم درک جایگاه

4.عدم صمیمیت

5.خودخواهی

6. به روز نبودن والدین

7. استفاده از روش های تربیتی ناکارآمد

8.عدم شناخت والدین و فرزندان از یکدیگر

9. نبود سواد

10. فقر اقتصادی

11.اختلاف سنی

12.عدم گفتگو

1. والدین برای فرزند پروری آموزش ندیده اند، بنابراین درک مناسبی از درک متقابل ندارند

2.نبود زمینه های فرهنگی و آموزش درست برای درک متقابل.

3 . والدین یا فرزندان برای درک متقابل خود را در جای فرد مقابل قرار نمی دهند، بنابراین تنش ها زیاد می شود

4.نبود صمیمیت بین اعضای خانواده باعث دور شدن افراد خانواده از یکدیگر می شود

5. خودخواهی فرزندان یا والدین باعث غرور و تکبر شده واز گوش کردن به خواسته های هم تفره می روند

6. والدین با نیازهای امروزی فرزندان آشنا نیستند، بنابراین درک متقابل هم به وجود نمی آید

7. ناکارآمد بودن روش های تربیتی که درگذشته وجود داشته باعث عدم درک متقابل می شود(مانند تنبیه بدنی)

8. با توجه به کم شدن تعاملات خانوادگی، افراد خانواده شناخت خوبی از یکدیگر ندارند، و این خود باعث عدم درک متقابل می شود

9. پایین بودن سطح سواد والدین از فرزندان باعث عدم درک متقابل می شود

10. وقتی والدین در تامین نیازهای اساسی خانواده دچار مشکل هستند، قطعا مواردی مانند درک متقابل در حاشیه می مانند

11. با توجه به بالا رفتن سن ازدواج فرزندان و والدین اختلاف سنی و شکاف نسلی خواهند داشت، بنابراین عدم درک متقابل پیش خواهد آمد

12. آموزش ندیدن و نداشتن مهارت گفتگوی مسالمت آمیز باعث تنش و کاهش عدم درک متقابل می شود

1.آموزش مهارت های فرزند پروری پیش از فرزنددار شدن، توسط نهادهایی مانند بهزیستی و کمک از جامعه شناسان و مددکاران و روان شناسان

2. ارتقاع سطح فرهنگی خانواده ها با برگزاری کارگاه های مهارت زندگی.

3. آموزش والدین برای درک نسل جدیداز طریق رسانه های ملی مانند تلویزیون

5. جایگزین شدن روش های تربیتی ترمیمی به جای روش های تنبیهی

6. ایجاد تسهیلات برای ازدواج جوانان و ترغیب شدن به فرزند آوری در سنین پایین تر تا ختلاف سنی بین فرزندان و والدین کم شود

7. آموزش مهارت های گفتگو به فرزندان در مدارس و والدین در مراکز مشاوره.

 

موضوع :وضعیت اقتصادی نامطلوب ( مشترک بین همه گروه ها )

موضوع ریشه ها پیامدها راهکارهای پیشنهادی
وضعیت اقتصادی نامطلوب

1. مشکلات ساختاری

2. عدم مهارت آموزی

3. تک بعدی شدن دانشگاه ها

4.عدم استعدادیابی در فرزندان، درسن پایین

5.عدم تلاش فردی برای حرفه آموزی

6.فساد اقتصادی

7.نبود بازار کار

8.افزایش جمعیت

1. توزیع ناعادلانه ثروت و منابع در نقاط مختلف کشورو بیشتر شدن فقر

2.نبود مهارت لازم باعث به کار گیری افراد ناکارآمد درحوزه های

مختلف می شود، بنابراین بازدهی پایین، نارضایتی و بیکاری

3.دانشگاه ها افراد تحصیل کرده بدون مهارت کار، به بازار تحویل می دهند

4.خانواده ها و مدارس استعداد یابی فرزندان و هدایت به موقع به بازار کار را اولویت نمی دهند،بنابراین آینده کاری نخواهند داشت

5. افراد برای مهارت آموزی و کارهای تولیدی آموزش نمی بینند، جامعه مصرفی می شود

6. فساد اقتصادی و اختلاس های بزرگ در بدنه اجتماع باعث از بین رفتن سرمایه می شود

7. با توجه با تورم و عدم حرفه آموزی بازار کار وجود ندارد

8. افزایش روز افزون جمعیت در یک مقطع زمانی باعث شد تا نیروی کار به هدر برود و کاری نداشته باشند

1.نیازسنجی در شهرها و استان های مختلف بر طبق ظرفیت های آنها

2. ایجاد مراکز حرفه آموزی با توجه به نیاز بازار برای سنین مختلف

3. کاربردی و فنی شدن دانشگاه ها با توجه به رشته هایی که دارند

4. ایجاد مراکز استعدادیابی برای کودکان و نوجوانان

5.نیاز سنجی و آموزش افراد ماهر برای کارهای تولیدی

6. تغییر در بدنه دولت و استفاده از افراد پاک دست

7. ایجاد بازار فروش و ارتقاع کیفیت برای فروش محصولات ایرانی در کشورهای همسایه

 

موضوع : دروغگویی ( مشترک بین همه گروه ها )

موضوع ریشه ها پیامدها راهکارهای پیشنهادی
دروغگویی

1.ترس : وقتی راست حرف بزنیم و تنبیه یا تحقیر شویم باعث دروغگویی می شود مخصوصا در کودکان

2.الگو پذیری نادرست از بزرگترها

3.عدم همدلی بین اعضای خانواده

4. وضعیت اقتصادی نامطلوب

5. اعتیاد

6.اهمیت ندادن به نظرات یکدیگر ( مخصوصا در بین زوجین)

7. عدم اعتماد بین اعضای خانواده

8. سخت گیری های افراطی برای فرزندان یا همسر

9. عدم راز داری بین اعضای خانواده، (همسران و فرزندان)

10. نبود صداقت

11. به خاطر سود و منافع شخصی

12. زمانی که راستگویی هزینه دارد

13. توقع کارهای خارق العاده از افراد

14. دروغ گفتن مصلحتی

15. با دروغ گفتن راحت تر از راست گفتن می توان به اهداف رسید

1. عوض شدن ذهنیت دیگران نسبت به فرد دروغگو

2. عادی شدن دروغگویی

3. فاصله گرفتن اعضای خانواده و دوستان از فرد دروغگو

4.بوجود آمدن بی اعتمادی

5. روی آوردن افراد به فضای مجازی

6. جدایی های عاطفی بین خانواده و فرد دروغگو

7. بوجود آمدن طلاق عاطفی بین زوجین

8. خیانت زوجین

9. رفتن به طرف دوستان ناباب

10.رفتن به سمت اعتیاد

11. سرقت

12. از هم پاشیدن بنیان خانواده

1. هر کس از خودش شروع کند و دروغ نگوید(پلیس خود باشیم)

2. مهلت دادن به کسی که دروغ گفته

3. جویا شدن دلایل

دروغگویی و ریشه یابی کردن

4. ایجاد فضای صمیمیت بین اعضای خانواده

5. قرار دادن وقت برای گفتگو و درددل کردن برای اعضای خانواده

6. والدین دروغ نگویند تا کودکان الگو نگیرند

7. تنبیه نکردن کسی که به اشتباه خودش اعتراف کرده

8. رازداری در مورد کسی که به اشتباهش اعتراف کرده

9. هزینه پرداخت کردن در مورد دروغ ها (دولت برای کسی که دروغ گفته جریمه تعریف کند)

10. تقویت بنیان خانواده با برگزاری کارگاه هایی مانند گفتگوی خانواده برای افزایش قدرت مدیریت و صمیمیت افراد خانواده