بهروز روستاخیز*
در جریان برگزاری کارگاههای ششگانه از مرحله دوم طرح ملی گفتگوی خانواده در شهر زاهدان که در واقع نشستهایی مجزا با پدران، مادران و فرزندان بود، پیشنهاد یک نشست کارگاهی سهجانبه به آنها ارائه گردید؛ کارگاهی با حضور هر سه گروه ذینفع.
این پیشنهاد با استقبال مواجه شده و بنابراین، از افراد داوطلب، ثبتنام به عمل آمد. از اینرو، کارگاه هفتم در روز پنجشنبه مورخ 2 آبان ماه 1398 برگزار گردید. مکان برگزاری کارگاه هفتم، یکی از سالنهـای مجهز پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان بود که توسط مدیریت مجموعه و با گشادهرویی در اختیار تسهیلگران قرار داده شد. این کارگاه همچنین با هماهنگی دفتر امور بانوان استانداری، شهرداری زاهدان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، و نیز اطلاع برخی نهادهای مدنی و سازمانهای مردمنهاد برگزار گردید. علاوه بر این و پیش از برگزاری، برای افرادی که پیشتر برای حضور در این نشست داوطلب شده بودند، دعوتنامههایی صادر گردیده و برای آنها ارسال شد.
سالنی که جهت این نشست در نظر گرفته شده بود، از یک روز قبل و مبتنی بر پروتکل برگزاری این کارگاهها، مورد آمادهسازی قرار گرفته و بر این مبنا، ضمن چیدمان صندلیها به صورت دایره، یک میزگرد با نه عدد صندلی دور آن، در میانه کارگاه قرار داده شد. کارتهای اصول گفتگو در زوایای دید مشارکت کنندگان، و همچنین در اطراف، کارتهایی نصب گردید که بر روی هرکدام، عنوان یکی از مسائل محوریِ بحثشده در کارگاههای ششگانه درج شده بود.
کارگاه در صبح روز پنجشنبه، با ثبتنام و استقرار مشارکت کنندگان آغاز شد. در ابتدای کارگاه، دکتر محمدعثمان حسینبر (مدیر دفتر استانی انجمن جامعهشناسی ایران) و نیز خانم فریبا برنایی بُجد (مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری)، با سخنانی کوتاه از حضور مدعوین قدردانی نموده و بهطور مختصر از پیشینة طرح ملی گفتگوی خانواده و ضرورت آن سخن گفتنـد. پس از آن، خانم جمیله ریگـی یکی از تسهیلگران سطح دو و دستیار نگارنده، گفتگویی را با حضار شکل داده و بر قوانین کارگاه توافق کردند. علاوه بر این، بهمنظور یخ شکنی و گرمتر شدن فضای کارگاه، از افراد خواسته شد تا با ذکر یکی از ویژگیهای مثبتشان، خود را معرفی نمایند.
تسهیلگری کارگاه هفتم را نگارنده این سطور، خود بهعنوان نماینده انجمن جامعهشناسی ایران و مجری طرح ملی گفتگوی خانواده در استان سیستان و بلوچستان بر عهده داشت. پس از صحبتهای ابتدایی، یخ شکنی و معرفی، از افراد خواسته شد تا در ارتباط با تفاوت بحث و گفتگو، نظرات خود را مطرح نمایند. در ادامه، جداولی در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت که در آن به مواردی از تفاوت بحث و گفتگو اشاره شده بود؛ حضار با استفاده از آن، گفتگوی خود و ارائه نظراتشان را ادامه دادند. در ادامه، ده اصل گفتگو (که با خط درشت روی برگههای مجزا پرینت شده و روی دیوار نصب شده بود) به شرکت کنندگان معرفی شده و شرکت کنندگان این اصول را روی برگههای کوچکتری دریافت نمودند. این اصول عبارتند از: 1) رعایت تام حرمت دیگران؛ 2) جویایی و کنجکاوی؛ 3) گرایش به یادگیری؛ 4) داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش؛ 5) فرضیات را به تعلیق درآوردن؛ 6) پرهیز از شتاب؛ 7) گوش فرادادن به هنگام شنیدن؛ 8) از دل سخن گفتن؛ 9) جانبداری سازنده؛ 10) بر خویشتن خویش ناظر بودن. سپس مشارکتکنندگان در مورد هر یک از اصول، به گفتوگوی جمعی پرداختند. در برخی موارد نیز، افراد تجارب خود را از بحث یا گفتگو برای جمع بیان نمودند.
در ادامه، توجه مشارکتکنندگان به عناوین مسائل محوریای جلب شد که در کارگاههای ششگانه برجسته گردیده بود؛ این موارد با خط درشت روی برگههای مجزا پرینت شده و روی دیوار نصب شده بود. این مسائل به تفکیک عبارت بودند از:
از افراد خواسته شد که از بین مسائل گروه ذینفع خود، مهمترین مسائلی که فکر میکنند برای گفتگوی جمعی در کارگاه مناسب است را انتخاب نموده و روی برگهای، یادداشت کرده و اولویت بندی نمایند. سپس افراد به گروههای جداگانه تقسیم شده و قرار بر این شد که ضمن به اشتراک گذاشتن مهمترین مسائل، یک مسئله را برای گفتگوی جمعی انتخاب نمایند. در نهایت پس از گفتگوی جمعی هر گروه ذینفع، پدران مسئله فقر و بیکاری، مادران مسئله اعتیاد، و فرزندان مسئله بیسوادی عاطفی والدین را انتخاب کردند.
پس از انتخاب موضوعات، تسهیلگر روش گفتگو (fish bowl) را برای شرکت کنندگان توضیح داد. به این صورت که 6 نفر (از هر گروه ذینفع، 2 نفر) روی صندلیهایی که در وسط چیده شده، نشسته و درباره موضوع مورد نظر، نظرات و ایدهها و پیشنهادات خود را مطرح مینمایند. سه صندلی اضافه هم وجود دارد برای افرادی که میخواهند از گروه بزرگ وارد بحث شوند؛ اما هر فردی که خواست وارد بحث شود، اعلام کرده و به جمع وسط دایره می پیوندند و با آمدن او، یکی از هم گروهیهایشان به گروه بزرگ برمیگردد. بنابراین سه گفتگوی سه جانبه (پدران، مادران و فرزندان) پیرامون مسائل مطرح شده شکل گرفت. جداول ذیل، خلاصه نتایج سه گفتگو را نشان میدهد.
مسئلة اول: بیسوادی عاطفی والدین
مسئلة منتخب | ریشهها و ابعاد مسئله | پیامدها و نتایج مسئله | راهحلها و پیشنهادات |
بی سوادی عاطفی والدین |
فقر عاطفی اعتماد به نفس پائین فقر عاطفی پدر بی سوادی یا کمسوادی معیشت نامناسب |
تربیت نادرست فرزندان گرایش به دوستان ناباب بیراهه رفتن دوری افراد از محیط خانه جانبداری های بیمورد روابط سرد و مُرده |
تقویت اعتماد به نفس فرزندان در خانه و مدرسه توسط والدین و معلمان ارتقاء دانستههای عاطفی پدر و مادر در قبال همدیگر و فرزندان اصلاح باورهاي غلط و سنتی ایجاد یا گسترش پروژه های مشترک خانواده کسب مشاوره اعطای فرصت تجربه و اشتباه به فرزندان تمرین نه گفتن به خواسته های بی جا و بی مورد |
مسئلة دوم: فقر و بیکاری
مسئلة منتخب | ریشهها و ابعاد مسئله | پیامدها و نتایج مسئله | راهحلها و پیشنهادات |
فقر و بیکاری |
باورهای سنتی و غلط نبود فرهنگ کار تنبلی و خمودگی کمبود فرصت های شغلی زاد و ولد بسیار عدم توان مدیریت مالی عدم یادگیری مهارت ها تورم و گرانی |
احساس شرمندگی و سرخوردگی عدم امکان ادامه تحصیل اعضای خانواده زاد و ولد بسیار فقر مضاعف ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای اولیه |
پرهیز از چشم و همچشمی بازاندیشـی در باورهـا و آموزش هـای فرهنگی حمایت از خانواده های نیازمند تقویت ارتباطات اجتماعی پایبندی به سیاست های تنظیم جمعیـت و پیشگیـری از بارداری های بسیار تقویت علاقه، جسارت و توانِ پیگیری |
مسئلة سوم: اعتیاد
مسئلة منتخب | ریشه ها و ابعاد مسئله | پیامدها و نتایج مسئله | راه حلها و پیشنهادات |
اعتیاد |
احساس کمبود محبت کمبود امکان های فراغتی و فضاهای تفریحی مناسب احساس کمبود اعتماد به نفس حاشیه نشینی افسردگی دوستان ناباب ورشکستگی مالی |
گسترش فضاهای فراغتی نامناسب فقر بیکاری کارتن خوابی افسردگی مضاعف |
ضروت مسئولیت پذیری اشتغال زایی ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در خانواده ها ضرورت همکاری بیشتر پلیس ضرورت حضور و فعالیت بیشتر نهادهای دولتی و سازمان های مردمنهاد |
پس از برپایی سه میزگرد گفتگو، بازنگری کارگاه توسط مشارکت کنندگان انجام شد و تمامی افراد، از کارگاه و روند آن راضی بوده و پیشنهاد کردند که این قبیل نشست ها و کارگاه ها به طور منظم و به ویژه با حضور همه اعضای یک خانواده برگزار گردد.
*نماینده انجمن جامعهشناسی ایران و مجری طرح ملی گفتگوی خانواده در استان سیستان و بلوچستان