تسهیل گر: زهرا قاسم زاده

کارگاه هفتم شهر زابل در تاریخ 12 اسفندماه 1399 به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار گردید. در این کارگاه 8 خانواده (پدر و مادر، فرزندان) در مجموع 25 نفر حضور داشتند. سوالات و محورهای گفتگو در کارگاه مشخص شده و پس از آن افراد خانواده به ترتیب نظرات خود را بیان می نمودند. مشکلات اینترنتی باعث شد که سه خانواده نتوانند میکروفن خود را فعال کرده و نظرات خود را بیان نمایند. بنابراین تسهیل گر کارگاه شماره واتساپ خود را برای شرکت کنندگان ارسال نمود تا نظرات و فایل های صوتی خود را در واتساپ ارسال نمایند. سپس این فایل های صوتی پخش شد و تمامی شرکت کنندگان نظرات این افراد را هم شنیدند.

در ابتدای کارگاه از شرکت کنندگان خواسته شد که خود را معرفی نمایند. سپس درخواست شد که مهمترین تغییراتی که در یک سال اخیر در زندگی شغلی و خانوادگی شان اتفاق افتاده است را بیان نمایند. مهمترین تغییرات مربوط به تغییرات شغلی، دورکاری، آموزش آنلاین، محدود شدن مشاغل آزاد، کم شدن رفت و آمد و تغییرات زندگی خانوادگی مربوط به حضور بیشتر افراد خانواده در منزل، رعایت پروتکل های بهداشتی و ... بود.

سپس از شرکت کنندگان سوال شد که به نظرشان مهمترین مشکلات خانواده ها در یک سال اخیر چه مسائلی می باشد. افراد با مشورت خانوادگی ابتدا مسائل را مشخص کرده و سپس بازگو نمودند. مهمترین مسائلی که به آنها پرداخته شد در دو گروه مسائل فرزندان و والدین دسته بندی گردید که عبارتند از:

مسائل فرزندان: تحصیل فرزندان، افت تحصیلی، جدی نگرفتن درس به دلیل آنلاین بودن، افسردگی فرزندان، عدم تعامل با همسالان، نداشتن امکانات برای اوقات فراغت، انجام ندادن تکالیف، در دسترس نبودن تلفن همراه برای همه فرزندان یک خانواده، مشکل قطع شدن اینترنت و اختلال در تدریس آنلاین، تعرفه سنگین اینترنت، دور شدن بچه ها از خانواده ها به دلیل کلاس های پی در پی و تدریس در تلویزیون، ناتوانی بچه ها در بروز و ابراز احساسات به دلیل تعطیلی مدارس و ارتباط رو در رو با دوستان و همکلاسی ها

مسائل والدین: بیکاری، از دست دادن شغل، استرس بیماری، مشکلات اقتصادی و عدم توانایی تامین نیازها و خواسته های فرزندان، کم رنگ شدن ارتباط با اقوام، احساس تنهایی و افسردگی، افزایش دعواهای زناشویی، فاصله گرفتن بچه ها و خانواده از هم به دلیل شغل و درس و ...، نبود اوقات فراغت در این دوران، عدم امنیت شغلی

یکی از مسائلی که درباره آن گفتگو شد عدم وجود امنیت شغلی است که تاثیر زیادی بر روی خانواده گذاشته است. افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند و در دوره فعلی شغل خود را از دست داده یا این که درآمدشان کاهش یافته است و پاسخگوی نیازهای خانواده نیستند این افراد با مشکلات زیادی مواجه هستند. این امر بر روی آموزش فرزندان هم تاثیر می گذارد و ممکن است نتوانند گوشی هوشمند برای فرزندانشان فراهم کنند و بنابراین فرزند از درس باز می ماند. در این زمینه راه حلی که به نظر می رسد وجود داشته باشد رسیدگی به وضعیت اشتغال این گروه از سوی مسئولین این امر و همین طور کمک افراد کارآفرین است که شغلی پایدار برای این افراد ایجاد گردد.

از سوی دیگر مساله آموزش فرزندان و درگیر شدن خانواده ها هم مساله مهمی است. خانواده ها نگران وضعیت تحصیلی و یادگیری فرزندان خود هستند. این که در کلاس های آنلاین چقدر یادگیری اتفاق می افتد و آیا این یادگیری کامل است و تمامی نیاز فرزند را برآورده می کند. از سوی دیگر معلمان هم نگران وضعیت دانش آموزان هستند این که گاهی اوقات تکالیف به خوبی انجام نمی شود، نمی توان ارزیابی درستی از وضعیت یادگیری دانش آموزان داشت و در این مورد هم باید خانواده ها و معلمان تعامل بیشتری با هم داشته باشند تا بتوانند وضعیت تحصیلی فرزندان را بهبود بخشند.

زابل کارگاه هفتم2

زابل کارگاه هفتم1

زابل کارگاه هفتم3

زابل کارگاه هفتم4

زابل کارگاه هفتم5