بهروز روستاخیز*

پس از اجرای موفقیت­ آمیز مرحله نخست طرح ملی گفت­گوی خانواده در مرکز استان سیستان و بلوچستان که در سال 1397 و با مشارکت جمعی از نخبگان و فعالان اجتماعی این استان به اتمام رسیـد، شهروندان زاهدانی در نیمه‌­های سال 1398 میزبان برگزاری کارگاه­‌هایی بودند که در قالب مرحله دوم این طرح و به­‌منظور اشاعه گفت­گو به درون خانواده­‌ها برنامه­‌ریزی گردیده بود. در این راستا، دو کارگاه گفت­گو محور با پدران، دو کارگاه با مادران، و دو کارگاه نیز با همراهی دخترها و پسران زاهدانی، یعنی در مجموع شش کارگاه برگزار شد. این کارگاه‌­های شش­‌گانه با میانگین حضور 15 نفر در هر کارگاه، در بازه زمانی اواخر مردادماه تا دهه اول مهرماه 1398 برپا شد. در برپایی این کارگاه‌­ها که در نقاط مختلفی از شهر و با مشارکت شهروندانی از پایگاه­‌های اجتماعی و اقتصادی مختلف برگزار شد، از برخی نهادهای مدنی، انجمن­‌ها و آموزشگاه­‌ها گرفته تا بعضی نهادهای دولتی و عمومی مانند شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، همکاری­‌های شایسته و قابل تقدیری داشتند.

در جدول ذیل، اطلاعات کلی مربوط به هر کارگاه ارائه شده است.

ردیف عنوانِ کارگاه تاریخ برگزاری محل برگزاری

تعدادِ

شرکت­کنندگان

تعدادِ

گروه‌­ها

1 کارگاه مادران 28 مرداد 98 کارگاه خیاطی خیابان کشاورز 15 3
2 کارگاه مادران 13 شهریور 98 کتابخانه امام حسین (ع) 15 5
3 کارگاه فرزندان 10 شهریور 98 انجمن سینمای جوان زاهدان 15 5
4 کارگاه فرزندان 13 شهریور 98 مؤسسه زبان انگلیسی فروزش 15 5
5 کارگاه پدران 14 شهریور 98 سالن جلسات شهرداری منطقه 2 15 4
6 کارگاه پدران 10 مهر 98 سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 4
جمع کل 95 26

در این کارگاه­‌ها، شرکت­‌کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفت­گو نشستند: نخست، ویژگی­‌های یک خانواده مطلوب چیست؟ دوم، چه موانعی بر سرراه یک خانواده مطلوب قرار دارد؟ و سوم، پیامدهای این موانع برای خانواده چه خواهد بود؟

در بحث پیرامون سؤالات فوق، اگرچه تفاوت­‌هایی بین نگاه پدران، مادران و فرزندان وجود داشت، اما برخی از محورها یا دغدغه‌­ها بین جملگی آن­ها مشترک بـود. عمده آن­ها، دوستی و اُلفت بین اعضای خانواده، مفاهمه و گفت­وگو، تحصیلات و نداشتن مشکلات مالی، مسئولیت‌­پذیری و... را ویژگی­‌های یک خانواده مطلوب دانسته، و در عین­حال، مسائلی مانند اعتیاد، بیکاری و فقر را مهم­ترین مسائل مبتلا به خانواده‌­های زاهدانی می‌­دانستند که به تبع آن، شکل­‌گیری و پایداری یک خانواده مطلوب، با دشواری مواجه خواهد بود.

پس از برگزاری این کارگاه­‌ها، پیشنهاد برگزاری نشستی با حضور هر سه گروه ذی­نفع و گفت­گوی متقابل بین آن­ها، با استقبال رو به رو گشته و بنای بر آن شد تا کارگاه هفتم با مختصاتی این­چنین و به منظور بررسی مجدد نتایج کارگاه­‌های شش­گانه برگزار گردد.

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

زاهدان پاییز98 4زاهدان پاییز98 3زاهدان پاییز98 2

زاهدان پاییز98 1


* نماینده انجمن جامعه‌­شناسی ایران و مجری طرح ملی گفت­گوی خانواده در استان سیستان و بلوچستان