مرضیه دری*

کارگاه مساله یابی مشارکتی خانواده (مرحله اول طرح ملی گفتگوی خانواده) روز پنج شنبه 11 مهرماه 1398 با تسهیل گری زهرا قاسم زاده در سالن اجتماعات فرمانداری زابل با حضور 25 نفر از کارشناسان سازمان های دولتی و مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده برگزار شد.

آغاز کارگاه با معرفی افراد و فعالیتی که انجام می دهند و بیان یک ویژگی مثبت با یکی از حروف نام یا نام خانوادگی بود. پس از آن برگه هایی در اختیار افراد قرار داده شد که سوالات خود درباره کارگاه را روی آن نوشته و اولویت بندی کنند و این برگه ها بدون نام بود. پس از آن برگه ها جمع آوری و بازتوزیع شد و افراد اولویت اول برگه ای که در اختیار داشتند را برای جمع خواندند. سپس کارت‌های مساله در بین افراد توزیع شد که ابتدا شرکت کنندگان به صورت فردی اهمیت هر مساله را در قسمت طیف ده درجه ای مشخص کرده و سپس در گروه های سه نفره این فعالیت را به صورت گروهی انجام دادند. در نهایت هر گروه با برگه هایی حاوی تصویری از درخت با ریشه و میوه یک مساله را به عنوان مساله محوری مشخص کرده و ریشه ها، پیامدها را نشان داده و در مورد جایگاه مساله محوری و ارزیابی از وضعیت موجود مساله و سیاست‌های پیشنهادی مرتبط با آن، به صورت گروهی گفتگو نمودند. در طی بحث و گفتگو صفحاتی از کتاب مسائل اجتماعی (نوشته جان مشونیس) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا آن صفحات را مرور کرده و از هر گروه یک نفر مطلب خوانده شده را برای جمع ارائه دهد.

مهمترین مسائل اجتماعی مورد بررسی در کارگاه عبارت بود از؛

  • طلاق
  • فقر اقتصادی
  • زنان سرپرست خانواده
  • مسائل زنان مطلقه
  • فقر گسترده
  • دخالت خانواده ها در مسائل زوج های جوان
  • پدران معتاد به مواد مخدر صنعتی

در نهایت افراد شرکت کننده کار گروهی خود را برای جمع ارائه نموده و سایر شرکت کنندگان هم نظرات خود را در مورد مساله هر گروه بیان نمودند.

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 1

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 2

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 3

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 4

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 5

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 6

کارگاه مساله یابی مشارکتی زابل 11مهر98 7

 


*مجری طرح در شهر زابل