بهروز روستاخیز*

در راستای انجام مرحله نخست طرح ملی گفتگوی خانواده در استان سیستان و بلوچستان، کارگاه مسئله ­یابی مشارکتی نهاد خانواده با حضور پُرشور و هم ­افزای جمعی از فعالان اجتماعی و رسانه­ای، پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان اجرایـی در تاریخ 26 مهر ماه 1397 در محل پارک علم و فناوری استان برگزار شد.

برنامه­ ریزی برای برگزاری این کارگاه بیش از دو ماه طول کشید و نخستین گام آن، حضور نماینده دفتر استانی انجمن در نشست­ های مشترک با سایر مدیران دفاتر و مجریان طرح در سراسر کشور به­ منظور تدوین پروتکل اجرایی کارگاه بود.

یکی از مهم­ترین مراحل کار شناسایی و دعوت کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان بود. این مرحله با ابتکار عمل دکتر محمدعثمان حسین ­بر مدیر دفتر انجمن جامعه­ شناسی ایران در استان و جلب مشارکت تعدادی از فعالین میدانی و نیز، همکاری دکتر فاطمه فاضلی (مدیرکل امور بانوان استانداری) و کارشناسان این مجموعه تسهیل شد و طی بازه ­ای یک ماهه انجام پذیرفت. نظر به ضرورت برگزاری کارگاه در مکانی مناسب، قابل­ دسترس و انعطاف­ پذیر، از بین مکان­ های گوناگون، محل پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان به ­عنوان بهترین مکان تشخیص داده شد و با همکاری دکتر محمدنبی شهیکی ­تاش رئیس این مجموعه، یک سالن در اختیار انجمن قرار گرفـت.

در ادامه، ملزومات اجرایی کارگاه تهیه و سعی شد برنامه­ ریزی جهت تکریم شایسته مدعوین، با دقت بسیار صورت گیرد. حمایت بی­ شائبه دکتر علیرضا بندانی ریاست محترم دانشگاه سیستان و بلوچستان، و نیز پشتیبانی فتر امور بانوان استانداری در این زمینه، تأثیر بسزایی در برگزاری مطلوب کارگاه داشت.

در نشست روز پنجشنبه 26 مهر ماه 1397، تلاش شد تا برنامه ­های پیش ­بینی ­شده برای کارگاه به بهترین نحو اجرا شود. این برنامه ­ها، مجموعه­ ای از فعالیت­ های جمعی به ­منظور شناسایی و فهم مسائل اجتماعی مرتبط با خانواده در استان سیستان و بلوچستان بود. در نهایت، اعضای کارگاه که در قالب هشت گروه سازمان یافته بودند، مسائلی همچون فقر گسترده، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، سلامت مادران، کمبود آموزش ­های مهارتی و نیز، مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار، فاقدین شناسنامه و کودکان بازمانده از تحصیل را به­ عنوان مهم­ترین مسائل اجتماعی خانواده در این استان مورد بحث و بررسی قرار دادند.

تلاش برای استمرار گفتگوهای ملی و گسترش پویش­ های اجتماعی، نکته مورد اشاره توسط تمامی کارشناسان حاضر در کارگاه بود و برخی با انتقاد از از نبود ضمانت ­های اجرایی، بر ضرورت یک عزم جدی توسط مسئولان اجرایی با هدف رفع یا کاهش مسائل اجتماعی و آلام خانواده­ ها تأکید داشتند.

* نماینده انجمن جامعه­ شناسی ایران و مجری طرح ملی گفتگوی خانواده در استان سیستان و بلوچستان (تهیه گزارش)

زاهدان مهر97 1

زاهدان مهر97 2