حسین قدرتی*

تسهیلگر سطح یک کارگاه: نازمحمد اونق با همکاری حسین قدرتی 

پس از هماهنگی های به عمل آمده با انجمن جامعه شناسی ایران و به منظور استفاده از وقت مناسب در تابستان، این جانب به فرمانداری سبزوار مراجعه کردم. اگر چه هنوز نامه نگاری از طرف معاونت امور زنان صورت نگرفته بود، اما مسئول امور بانوان فرمانداری سبزوار با توضیحاتم در مورد طرح، از هیچ گونه همکاری دریغ نکردند. ایشان تعدادی از سمن ها و افراد و نمایندگان فعال در این حوزه را به من معرفی کردند و برای تکمیل اطلاعات بنده را به بخش سمن ها ارجاع داد.

از مسئول مربوط به سمن ها اسامی تمامی سمن های شهرستان سبزوار را با شماره تماس تحویل گرفتم و از ایشان در مورد میزان و شیوه فعالیت سمن ها در حوزه خانواده راهنمایی دریافت کردم. سپس با مشورت با مشاور امور جوانان فرمانداری نیز در این باره گفت و گو و مشورت کردم.

پس از یک پارچه کردنِ اطلاعات جمع آوری شده و شناخت پیشین از تعدادی از سمن های فعال در این حوزه، تعداد هشت سمن انتخاب و با آنها تماس حاصل شد. نهایتاً نمایندگان 5 سمن پاسخ مثبت دادند. از نمایندگان ادارات مرتبط، 14 نفر، اساتید و مدرسان دانشگاه 5 نفر، نمایندگان رسانه ها 3 نفر و سایر فعالان اجتماعی 4 نفر در کارگاه حضور بهم رساندند. علاوه بر تأکید شفاهی به هنگام تماس برای حضور در کارگاه و در صورت عدم امکانِ حضور، معرفی یک نفر جایگزین، شب قبل از برگزاری نیز این مطلب با پیامک به افراد اطلاع رسانی شد.

پس از هماهنگی های لازم، اولین مرحله از «کارگاه گفت و گوی ملی خانواده»، روز پنج شنبه هفتم شهریورماه 1398 در محل دانشگاه حکیم سبزواری از ساعت 8 الی 18 برگزار گردید. 31 نفر در این کارگاه مشارکت داشتند. تسهیل گر این کارگاه دکتر نازمحمد اونق (عضو هیأت علمی جامعه شناسی در دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی و نماینده انجمن جامعه شناسی در بجنورد) بود.

همکاری مؤثر فرمانداری سبزوار (شرکت مشاور فرماندار و کارشناس امور بانوان فرمانداری در کارگاه) و برخی ادارات سبزوار مانند؛ آموزش و پرورش (شرکت معاون پژوهشی این اداره در کارگاه) و استقبال مناسب سایر مدعوین، فعالیت محور بودن کارگاه، استفاده از بازی برای رفع خستگی، موجب شد که در پایان روز شرکت کنندگان از برگزاری کارگاه ابراز رضایت کنند.

در همان ساعات اولیه برگزاری کارگاه، مشاور امور بانوان فرمانداری سبزوار به همراه معاون برنامه ریزی فرمانداری سبزوار جهت بازدید از کارگاه به محل برگزاری آمدند و دقایقی در کارگاه شرکت نمودند.

سعی شد تمامی مراحل کارگاه در قالب عکس و فایل صوتی در گروه های هفت گانه تشکیل شده، ثبت و ضبط گردد تا امکان تهیه گزارش مبسوط و دقیق فراهم گردد.

در خلال این کارگاه با تعدادی از مشارکت کنندگان رایزنی شد تا در برگزاری کارگاه های مرحله دوم همکاری کنند.

همچنین یکی از مشارکت کنندگان مدعو از اهالی شهر نیشابور که قرار است به عنوان همکار در برگزاری کارگاه مرحله اول در شهر نیشابور به من کمک کند، در این کارگاه شرکت نمود و راهنمایی های لازم برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کارگاه مرحله اول در نیشابور به ایشان ارائه گردید.

لازم به ذکر است پذیرایی میان وعده و ناهار نیز مطابق با پروتکل در محل کارگاه انجام گرفت.

 سبزوار1

سبزوار2

سبزوار3

سبزوار4

 

 


*مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در سبزوار (تهیه گزارش)