علی ملک‌پور

بر طبق آموزه‌های دین اسلام، مسجد و عبادتگاهی که با اهداف و انگیزه‌های سودجویانه و تفرقه آمیز و یا اغراض فرقه‌ای باشد "مسجد ضرار" نامیده می‌شود.
اخیرا در شهر تهران خبر ساخت مسجدی در پارک قیطریه بر سر زبانها افتاده است که به دلایل زیر می‌تواند مصداق ساخت مسجد ضرار باشد:

۱. پارک قیطریه اهدایی یک بانوی خیّر به شهرداری تهران است که صرفا با هدف بهره‌برداری شهروندان به عنوان پارک و تفرجگاه عمومی وقف شده است و ساخت مسجد مغایر با نیت و قصد واقف است.
۲. شورای شهر تهران نیز علنا مخالفت خود را با ساخت  مساجد در پارک‌ها اعلام کرده است و اقدامی از این نوع غیرقانونی است.
۳. در فاصله‌ای نه چندان دور دو مسجد در حوالی پارک قیطریه وجود دارد که این دلیل نیز ساخت مسجد جدید را غیر موجه می‌کند.
۴. ماموریت اصلی شهرداری تهران بهبود شرایط زیست شهروندان در شهری پرتراکم، آلوده، پرترافیک و گران است. مدیریت شهری پس از انقلاب در این عرصه‌ها کارنامه کاملا نامقبول داشته و اکنون به گونه‌ای انحرافی و اغواگرانه در پی اقدامات غیرمتعارف است.
۵. ساخت مسجد در پارک‌ها عمدتا طرحی سودجویانه و برای انحراف بودجه شهرداری است تا به نفع گروه‌های ذی‌نفوذ کارسازی شود.
۶. به گزارش مقامات مسئول، بیش از  ۷۵ درصد مساجد کشور خالی از نمازگزار است و مساجد عملا به سازه‌هایی پرهزینه و بلااستفاده تبدیل شده‌اند. تغییر کاربری مساجد به نفع خدمات عمومی جایگزین،  تدبیر عادلانه‌تری است.
۷. مشارکت شهروندان و نظارت مدنی در احداث مسجد شرط مشروعیت هر اقدامی از این نوع است. کارزار مجازی که شهروندان در ممانعت از احداث مسجد در پارک قیطریه به راه انداخته‌اند‌، دقیقا مسیر و خواستی متفاوت را ترسیم می‌کند.
۸. در صورت  عملی شدن پروژه احداث مسجد در پارک‌ها با توجه به دلایل و شواهد فوق، وقت آن است که از  " مافیای مساجد" سخن بگوییم که در صدد است زنجیره مافیاهای قدرتمند موجود را تکمیل کند.
۹. تحلیل‌گران را عقیده بر این است که مسجدسازی در پارک‌ها، برای کنترل بیشتر  تجمعات شهروندان در بوستانها است که این نیز آرامش روانی جامعه و احساس امنیت عمومی را مخدوش می‌کند.
۱۰. دولتی شدن دین بیش از دولتی شدن اقتصاد زیانبار است. این عارضه اگر چه برای دین‌باوران راستین مایه حسرت و حرمان است ولی در اقتصاد دین-بازار می‌تواند زمینه‌ای برای کارآفرینی و انتفاع مضاعف باشد که متولیان آن در پی چند دهه در این زمینه تجربه‌ها اندوخته و راه و رسم این طریقت پرمنفعت را آموخته‌اند.

anjomanemodaresin@