دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در قزوین به مناسبت هفته آگاهی رسانی ایدز و با هدف طرح ابعاد اجتماعی بیماری ایدز، نشستی با همکاری مجمع خیرین سلامت شاخه بانوان و مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در تاریخ 20 آذر ماه 1398 در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه (پژوهشکده موسیقی) از ساعت 17:30 الی 19 برگزار کرد.

قزوین 20 آذر98 1

این نشست با سخنان دکتر بیدا میرحسینی مدیر دفتر قزوین آغاز شد. او به بیان رویکردهای اجتماعی و پارادیم های غالب طی ورود علوم اجتماعی به حوزه مطالعات ایدز پرداخت و سه پارادیم را از 1982 تا کنون مطرح نمود و گفت: در پارادیم اولیه بیشتر تمرکز بر همبستگی رفتاری، در پارادیم بعدی تکیه بر عوامل فرهنگی و در آخرین پارادیم نگاه همه جانبه نگر به تمامی ساختارها و شالوده های اجتماعی و فرهنگی و ... مطرح بوده است.

دکتر میرحسینی به بحث حمایت‌های اجتماعی که مشتمل بر حمایت های ساختاری و کارکردی هستند، اشاره نمود و در ادامه تغییر رویکرد در نگاه به مبتلایان به HIV مثبت و بیماران مبتلا به ایدز را همه جانبه دانست و افزود: لازمه این امر آموزش در تمامی سطوح، تغییر رویکردهای فرهنگی و سیستمی، ورود جدی و دغدغه مندانه و آگاهی بخش رسانه های جمعی بویژه صدا و سیما، خروج آمار و اطلاعات از رویکردهای امنیتی و طبقه بندی شده، حمایت همه جانبه از مبتلایان و خانواده های آنان و توانمند سازی آنها جهت برخورد منطقی و آگاهانه با سیر بیماری و مخاطرات آن، حمایت سیستم های بهداشت و درمان و نیز تشکل های مردم نهاد و ... است.

میرحسینی سپس از پریسا مولایی (مسئول مرکز زنان آسیب پذیر)، مژگان اسماعیلی (کارشناس ایدز کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری) و غزال قربانی (روانشناس کلینیک مشاوره بیماری‌های رفتاری)، داریوش سلطانی (روانشناس و مددکار باشگاه مثبت) در خواست نمود که به عنوان کسانی که در صف مقدم تعامل با مبتلایان فعالند، تجارب زیسته خود را بیان نمایند.

قزوین 20 آذر98 2

در ادامه غزال قربانی نظرات خود را مطرح کرد و گفت: افرادی که به کلینیک ما مراجعه می نمایند، چند گروه هستند. یک گروه کسانی هستند که بر اساس شرح حال در معرض ابتلا بوده اند و با مراجعه می خواهند از سلامت خود اطمینان کامل حاصل کنند و گروه دیگر مبتلایان به ایدز می باشند که شناسایی شده اند و در کنار بیماری دچار مشکلات روانی و یا افسردگی و یا سایر اختلالات شده اند که علاوه بر مداخلات درمانی، تحت درمان مشاوره و روان درمانی قرار می گیرند و نیز آموزش های لازم جهت تعامل با خانواده و جامعه به آنها داده می شود تا سطح سازگاریشان با دنیای اطراف گسترش یابد.

او افزود: یکی از مشکلات عمده این بیماران ترس از افشای بیماری می باشد و مانند دیگر بیماران نمی توانند به راحتی بیماری خود را بیان کنند و از حمایت های اجتماعی بهره مند گردند. در خصوص تعامل افراد جامعه با مبتلایان به ایدز باید توجه داشت که به هیچ وجه نباید با ترس و واهمه با آنان برخورد کرد چون راه های انتقال، ارتباطی به تعامل معمول با آنها ندارد و باید با آنها همدلی نمود. در کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری که متعلق به مرکز بهداشت شهید بلندیان و در نهایت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی می باشد، علاوه بر مبتلایان خانواده های آنان نیز تحت آموزش قرار می گیرند تا علاوه بر میزان شیوع کمتر این بیماری و آنها هم تحت حمایت روانی قرار گیرند.

مدیر کل امور بانوان استانداری قزوین که در جلسه حضور داشت در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست، گفت: ما می خواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم پس باید بسیاری از واقعیت ها را بپذیریم و رویکرد ما در اداره کل امور بانوان این است که مسائل را بپذیریم و به عنوان کسانی که می توانند حمایتگر باشند در کنار همه افرادی که نقش موثر دارند مثلا دانشگاه علوم پزشکی قرار گیریم و بتوان در امر پیشگیری و یا درمان و کنترل موثر باشیم.

در ادامه خانم ربیعی به تدوین بسته آموزشی اشاره نمود که هدف از آن آموزش نوجوانان و جوانان در زمینه های مختلف می باشد تا از گسترش بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری بعمل آید.

قزوین 20 آذر98 3

پریسا مولایی دیگر کارشناسی بود که در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: در مورد بیماری ایدز ما با سه موج روبرو بوده ایم. موج اول از 1365 که خون های آلوده فرانسوی وارد شدند و کودکان هموفیلی نیازمند تزریق خون، متاسفانه گرفتار شدند که بلافاصله وزارت بهداشت دستور اکید صادر نمود که تمام خون های اهدایی و یا وارده، تحت تست HIV هم قرار بگیرند و خوشبختانه ما دیگر در حال حاضر ابتلا از طریق خون را در داخل کشور نداریم. موج دوم از 1374 اتفاق افتاد که نشان دهنده این بود که بیشترین شیوع بیماری در بین معتادین است و به دلیل استفاده از سرنگ مشترک بود. بنابر این در مراکز ترک اعتیاد و دیگر مراکز مرتبط ، سرنگ و سر سوزن های رایگان در اختیار مصرف کنندگان مواد مخدر قرار می گیرد و حتی همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد دانشگاه، به پاتوق معتادین مراجعه و سرنگ و سرسوزن و حتی پنبه و الکل در آن مکان ها توزیع می‌نمایند. ایشان موج سوم را از 1395 عنوان نمودند که آمار نشان دهنده این می باشد که در آن سال شیوع بیماری از طریق ارتباط های جنسی محافظت نشده بود و میزان شیوع 47 درصد بود و نکته دیگر این بوده است که بیماری به سمت زنانه شدن شیفت داشته است.

وی در ادامه به معرفی مرکز زنان آسیب پذیر پرداخت که گروه هدف این مرکز زنان (کارگران جنسی) و یا دیگر زنان با رفتارهای پر خطر و یا حتی دارای همسر با رفتارهای پر خطر و نیز مبتلایان به بیماری ایدز است و در خصوص رفتارهای پر خطر اطلاعات مبسوطی را ارائه نمود.

داریوش سلطانی (روانشناس باشگاه مثبت) با قصه پر غصه زهرا هفت ساله صحبت هایشان را آغاز نمود. دختری که خودش و مادرش از طریق پدر مبتلا به ایدز شده بودند و او از تعامل دنیای اطراف به شدت در رنج بود. این روانشناس اشاره به یک جمله مادر زهرا می کند که دخترم ناراحت نشو ما مشکل ایمنی بدن را داریم و آنان مشکل آگاهی. ایشان در ادامه به تجارب پر از اندوه خود در خصوص این بیماران پرداخت و گفت: بیایید از خودمان شروع کنیم و تعامل درست با این بیماران داشته باشیم و موجب نشویم که علاوه بر فشار بیماری، درد مضاعف آنها باشیم.

در پایان برنامه، به مناسبت بزرگداشت پدر علم جامعه شناسی در ایران، دکتر صدیقی، ویژه برنامه کوتاهی برگزار شد که در آن خانم رحمانی یکی از اعضای فعال انجمن جامعه شناسی در خصوص دکتر صدیقی سخن گفت و گوشه هایی از شخصیت و زحمات ایشان را برای حضار بازگو کرد.

گفتنی است که طبق هماهنگی های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی قزوین و همراهی مرکز بهداشت شهید بلندیان در پایان برنامه، تست HIV از افراد داوطلب نیز گرفته شد.