به مناسبت روز علوم اجتماعی در تاریخ 12 آذر ماه 1402 روز یکشنبه ساعت 15 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه نشستی در تالار فرهنگ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای انجمن جامعه شناسی شعبه کرمانشاه، دانشجویان و اعضای هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه رازی برگزار شد دکتر احسانی عضو انجمن جامعه‌شناسی و از طرف از معاونت فرهنگی به عنوان مجری نشست این روز را به جامعه علوم اجتماعی تبریک گفتند و سپس دکتر امیری، دکتر فرهادی و دکتر قلی‌پور سخنرانی نمودند.

دکتر امیری به بیان تکوین جامعه‌شناسی در ایران از دهه 1340 تا دهه‌ی 1380 و فراز و فرودهای جامعه‌شناسی در بستر و زمینه تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی پرداختند.

دکتر فرهادی با بیان این که جامعه‌شناسی علم پراکسیس است و از این جهت همیشه با ید با واقعیت در تماس بماند و خود را با این محک بیازماید بر رابطه دو سویه بین جامعه‌شناس و جامعه پرداخت که منجر به یادگیری متقابل خواهد شد. به نظر ایشان ترویج علم جامعه‌شناسی ضامن نوعی عینیت و اعتبار این علم خواهد بود.

دکتر سیاوش قلی‌پور به جایگاه امر اجتماعی در علوم اجتماعی ایران پرداخت. از نظر وی برخی جریان‌های فکری در دهه‌های گذشته به تضعیف امر اجتماعی یا کمرنگ کردن آن و زمینه‌زدایی علوم اجتماعی کمک کردند.

پوزیتیویسم: این نحله با برجسته‌کردن روش و تحمیل نوعی فرمالیسم انتزاعی، امر اجتماعی را به تکنیک‌های روش‌شناختی فرو کاست.

نحله ایرانشهری: طرفداران این گروه با برجسته کردن گذشته درخشان، شکاف‌ها، تضادها و مناسبات امروزین را از دایره مطالعه خارج ساختند.

حلقه کیان: این نحله نیز با برجسته کردن معرفت‌شناسی، از اهمیت امر اجتماعی فرو کاست.

حلقه ارغنون: طرفداران این نحله نیز با معرفی نظریه‌های غربی و ترجمه آثار آنها، توجه به تاریخ ایران و مناسبات امروزین آن، علوم اجتماعی را از پژوهش‌های زمینه‌مند دور کرد.

مطالعات فرهنگی: این پارادایم نیز امر اجتماعی را به امر فرهنگی و متن تقلیل داد.

وی در پایان گفت: هرکدام از این جریان‌ها دارای اهمیت هستند و بنده در مقام نقد آنها نیستم بلکه بحث بر سر این است که اینها در نسبت با امر امر اجتماعی محل مناقشه هستند. این نحله‌ها در جایگاه جامعه‌شناسانه‌ای قرار گرفتند و امر اجتماعی را کم‌رنگ و در مواردی به محاق بردند.

در پایان اعضای نشست با دانشجویان و شرکت کنندگان در جلسه در مورد نقش علوم اجتماعی در جامعه به بحث و تبادل نظر پرداختند. ‌

 

روز علوم اجتماعی کرمانشاه1

 

روز علوم اجتماعی کرمانشاه2