دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در اراک با مشارکت سایر نهادها به مناسبت یکصد و شصت و هشتمین سالگرد شهادت امیرکبیر نشستی را با سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی برگزار کرد. در این مراسم دکتر فاضلی با عنوان «چرا به امیر کبیر نیازمندیم؟» به سخنرانی پرداخت.

اراک دی98 1

او به نقش امیر کبیر در بازاندیشی انتقادی افراد در جامعه هر عصری اشاره کرد و افزود: عاملیت، سوژگی، کنشگری و قهرمانی بارزترین ویژگی‌های امیرکبیر بود. امیرکبیر آگاهی را در مشی و منش و شخصیت خود درونی کرده بود.

اراک دی98 2

سپس این سوال کلیدی را مطرح نمود که آیا کارگزاران و مدیران امروز هم می توانند مانند امیرکبیر شجاعانه، مسئولانه و خلاقانه به توسعه، آبادانی، عمران و اخلاق و ارزش های انسانی حداقل در شهر و محله خود بیندیشند؟ پرسش از امیر کبیر پرسش از عاملیت خودمان است. آیا ما هم می توانیم غمخوار جامعه باشیم و دغدغه جامعه و فرهنگ و سرکوب و فقر را داشته باشیم؟

دکتر فاضلی ادامه داد: ما به امیرکبیر نیاز داریم تا بدانیم که مساله جامعه ایران در 150 سال اخیر «تغییر» بوده است. نخبگان اصلاحگر جان خود را در راه از بین بردن موانع تغییر و پویایی جامعه فدا کردند. این نخبگان به ما نشان دادند که اگر خواهان تغییر هستیم باید خودمان هم بخشی از این تغییر باشیم.

اراک دی98 3