صبح روز پنج شنبه 6 تیرماه 1398 کارگاه آموزشی با موضوع «مدیریت جامعه محور» با حضور اکرمی (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی)، فرمانداران و بخشداران شهرستان های تابعه و با تسهیلگری دکتر محمد فاضلی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران) توسط دفتر استان مرکزی انجمن جامعه شناسی ایران و با مشارکت دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری در سالن جلسات غدیر استانداری مرکزی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر یارمحمدتوسکی (مدیر انجمن جامعه شناسی استان مرکزی) ضمن خوش آمد گویی به فرمانداران و بخش داران استان مرکزی به ذکر ضرورت دوره های دانش افزایی و وظیفه انجمن جامعه شناسی ایران در این راستا اشاره کرد و سپس به معرفی دکتر محمد فاضلی مدرس این دوره پرداخت.

سپس دکتر فاضلی بحث خود را آغاز کرد و گفت: شناخت مردم عمدتاً مبتنی بر زندگی روزمره‌ شان است. اصولا ضرورتی ندارد که عموم مردم تحلیلی علمی از وضعیت داشته باشند؛ مردم زندگی می‌کنند و بر اساس زندگی ملموس خود ممکن است سوالاتی داشته باشند. البته آنان معمولا علاقه‌ای به دانستن علت‌ها ندارند و فقط وقتی تحت فشار شدید قرار می‌گیرند، به دنبال چرایی مشکلات می‌روند. اما متخصصان و نخبگان جامعه به علت‌ها علاقمندند؛ چراکه حرفه آنها بر اساس دانستن و تحلیل علت‌ها شکل گرفته است. در هر حال، مردم و متخصصان به شناخت‌هایی متفاوت از آنچه مسئولان دارند، قائلند. یعنی به گونه‌ای دیگر دنیا را می‌بینند. چرا؟ چون یا در موقعیت و جایگاهی هستند که می‌توانند تجربه زیسته‌ای از عوامل موثر در شکل‌گیری وضع موجود به دست بیاورند، یا محدودیت‌های یک مسئول را ندارندبنابراین مسئولین باید تجارب زیسته مردم را رصد و بنا بران مهم ترین مسایل را شناسایی کنند.

دکتر محمد فاضلی در این کارگاه مساله شناسی، راه حل برای مسایل، نظم کاری در فرایند اداری، شناخت منابع و اختیارات دولتی، ارتباطات مسئولین با مردم را با کمک حضار این مطالب را در حوزه های کاری مورد آسیب شناسی قرار داد.

در این جلسه دکتر فاضلی با لیست کردن مسایلی که در هر حوزه توسط فرمانداران و بخشداران مطرح کرد از آنها خواست که با استفاده از تکنیک هایی که در کلاس مطرح شد مهم ترین مشکلات مشترک را استخراج و با هم بررسی کنند. او ضمن اهمیت لیست کردن اختیارات قانونی فرمانداران و بخشداران و بررسی کارایی این اختیارات و منابع موجود در راستای حل مشکلات هر منطقه تاکید کرد و لزوم به کارگیری این تکنیک ها را در ارتباط با حل مسایل هر حوزه توسط مسئولین خواستار شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی مهم ترین مسئولیت هر فرماندار و بخش دار را شناخت مسایل عمده حوزه ها دانست و تاکید کرد که مهم ترین دارایی فرمانداران و مسئولین، شناخت دقیق و کارشناسانه منابع و امکانات موجود تحت مسئولیت خود است. دکتر فاضلی با استفاده از تکنیک های کاربردی و تسهیل گری در این کارگاه «شناسایی مسایل» را با حضار تمرین کرد. این کارگاه از ساعت 9:30 آغاز و تا اذان ظهر ادامه پیدا کرد.

 مرکزی تیر98

مرکزی تیر98 2