نشست علمی آسیب‌های شناسی فعالیت‌های انجمن جامعه‌شناسی ایران با تأکید بر شاخه استان یزد، روز سه‌شنبه پنجم آذرماه 1398 با حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه یزد در تالار علوم اجتماعی برگزار شد.

یزد 5آذر98 1

دکتر مسعود حاجی‌زاده میمندی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و نماینده جدید انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست با گرامیداشت نام و یاد مرحوم دکترغلامحسین صدیقی، بنیان‌گذار جامعه‌شناسی در ایران و همچنین دکتر محمد امین قانعی‌راد رئیس هیئت مدیره سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران، تاریخچه‌ای از تأسیس این انجمن 1371 ارائه داد. وی افزود: انجمن جامعه‌شناسی شاخه یزد از سال1385 شروع به فعالیت کرد و دکتر اکبر زارع‌شاه‌آبادی به‌عنوان اولین نماینده این انجمن و بعد از وی به ترتیب دکتر ابوالفضل مرشدی و دکترسیدمحسن موسوی عهده‌دار این مسئولیت بودند.

دکتر حاجی‌زاده‌میمندی در خصوص برنامه انجمن اظهار داشت: در دوره جدید انجمن پنج گروه مطالعاتی تعریف شده است که عبارت‌اند از گروه‌های روش شناسی، جامعه شناسی اقتصادی، جامعه شناسی آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، جامعه شناسی دین و جامعه شناسی زنان و خانواده. نماینده جدید انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه یزد افزود: نگاه انجمن جامعه شناسی، نگاه تعاملی با سایر انجمن‌هاست به طوری‌که با رویکردی مشارکت محور پیش رود. وی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت و همیاری اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و همچنین دانشجویان، انجمن جامعه‌شناسی شاخه استان یزد بتواند جایگاه خود را ارتقا دهد و در خدمت رشته جامعه شناسی، دانشگاه و جامعه باشد.

یزد 5آذر98 2

در ادامه دکترسیدمحسن سعیدی مدنی، رئیس اسبق دانشکده علوم اجتماعی، با اشاره با جوان بودن انجمن جامعه‌شناسی شاخه استان یزد، عدم همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط با جامعه‌ی دانشگاهی به‌طوری‌که تمایلی به استفاده از اطلاعات و تحقیقات علمی ندارند را به عنوان یکی از مشکلات عمده انجمن‌های علمی در ایران و بویژه انجمن جامعه‌شناسی شاخه استان یزد ذکر کرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد همانگونه که ارتباط مابین بخش صنعت و دانشگاه شکل گرفته، جامعه و دانشگاه نیز در تعامل با یکدیگر عمل کنند و دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه که برای اولین بار در دانشکده علوم اجتماعی مطرح شده است، بتواند کارکردهای خود را ایفا کند.

در این نشست همچنین دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان، گفت: انجمن‌های علمی ترکیبی از مدنیت و علم هستند و این دستاوردی مفیدی برای رشته‌ای‌ است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی متأسفانه سهم خود را در ساختارهای برون دانشگاهی دریافت نکرده است.دکترسیدعلیرضا افشانی، افزود: دفتر انجمن جامعه‌شناسی در دانشگاه یزد در دوره جدید خود، بایستی بتواند تعاملات خوبی با نهادهای برون از دانشگاه برقرار کند.

یزد 5آذر98 3

در ادامه دکترعباس عسکری، رییس دانشکده علوم اجتماعی نیز گزارشی از فعالیت‌های انجمن جامعه‌شناسی یزد از زمان تأسیس تاکنون ارائه داد.
همچنین دکتر محمد مبارکی، رییس مرکز پژوهشی توسعه انسانی دانشگاه یزد به نقاط قوت و ضعف انجمن جامعه‌شناسی از بدو تأسیس تا به حال پرداخت. وی تمرکز بر چند هدف خاص و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنها، برگزاری نشست‌های مختلف تخصصی در انجمن، برگزاری گرامیداشت روز علوم اجتماعی برای اولین بار در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و بازتاب پررنگ آن درسطح ملی، برگزاری دوره‌های کارگاهی با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران را از اقدامات مثبت انجمن در سال‌های گذشته عنوان کرد. دکتر مبارکی همچنین تعدد و عدم انسجام نشست‌ها، عدم برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، مشارکت ضعیف دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجمن را از نقاط ضعف آن در سال‌های گذشته عنوان کرد.

یزد 5آذر98 4

مدیر بخش تعاون و رفاه اجتماعی، با اظهار این مطلب که ماهیت انجمن‌ها، وجود حرکت‌های خودجوش در درون خود آنهاست، بر مشارکت دانشجویان به‌ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در برگزاری نشست‌ها تأکید کرد. همچنین اختصاص مکانی به عنوان دفتر انجمن جامعه‌شناسی، برگزاری جلسات با انجمن‌های علمی و نیز استفاده از ظرفیت‌های سایر انجمن‌های علوم اجتماعی، بخشی از پیشنهادهای دکتر منوچهر علی‌نژاد، در این جلسه بود.

در ادامه دکترسیدمحسن موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، به عملکرد نه چندان قوی انجمن در دوره مسئولیت خود درخصوص عضو‌گیری در دوره‌های پیش اشاره و بر عدم منحصر کردن فعالیت‌های انجمن به دانشگاه‌ها و ترویج کارگاه‌های آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد در این نشست همچنین دکتر حاجی‌زاده میمندی ضمن سپاسگزاری از مشارکت‌کنندگان از برگزاری روز بزرگداشت علوم اجتماعی در 12آذرماه جاری خبر داد.

در پایان حاضران در جلسه به بیان سؤالات، انتظارات و پیشنهادهای خود در خصوص فعالیت‌های انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه یزد پرداختند.

یزد 5آذر98 5

 

منبع: وب‌سایت دانشگاه یزد 10 آذر 98