نشست « گونه شناسی کار کودکان » توسط حلقه مطالعاتی فرود به زمین در گروه علمی تخصصی جامعه شناسی تفسیری برگزار شد.

در این نشست که به صورت مجازی در تاریخ 1401/8/11 برگزار شد؛ حمیدرضا یزدانی به عنوان پژوهشگر مطالب خود را ارائه داد که بخشی از یک کار پژوهشی بود شروع شد و خلاصه نتایج تحقیق در دو بخش گونه شناسی کار کودکان و تحلیل و تبیین راهبردها و پیامدهای این حوزه ارائه شد.

در بخش اول چهار گونه شناسایی شده از در پژوهش معرفی و توضیح داده شد که عبارت بودند از :

1.کار آشکار : بیشتر به عنوان کودکان کار در خیابان شناخته می‌شوند.که می‌توان به انواع دست فروشی‌ها، زباله‌گردی،‌‌تکدی‌گری،‌جمع‌آوری نان خشک،‌‌واکس‌زنی،‌‌نوازندگی و مطربی،‌‌وزن‌کشی و ... اشاره کرد.

2.کار ناآشکار :

‌این گونه از کارها عموما در کارگاه‌های غیر رسمی و خارج از شهر وجود دارند و در معرض دید عموم مردم و جامعه قرار ندارند.مانند:کوره‌های آجرپزی،‌قالی‌بافی،‌چوپانی، کشاورزی و... .

3.کار مغفول:

ممکن است آشکار یا ناآشکار باشند ولی تلاشی برای پنهان کردن آن وجود ندارد و آشکار بودن یا نبودن آن به سبب نوع کار است.ویژگی مهم مد نظر ما در این گونه مغفول بودن این گونه از کارها در مطالعات و پژوهش هاست و همچنین عدم دریافت توجه کافی از سوی جامعه و نهادهای مرتبط.

4.کار پنهان :

گونه از کار کودک که نه تنها پنهان است،‌بلکه غیر‌قانونی،‌حساس و ‌محرمانه نیز می‌باشد. عوارض و پیامدهای خطرناکی برای کودکان دارد.کارهایی نظیر: خرید و فروش مواد ، جیب بری ، تن فروشی و...

گونه شناسی کار کودکان1

در ادامه با توجه به مدل پژوهش به تحلیل و تبیین راهبردها و پیامدها پرداخته شد.که در دو سطح کنشگران و نهادها در پژوهش استخراج و صورت بندی شده بود.

مدل پژوهش:

گونه شناسی کار کودکان2

و در نهایت سه سطح مداخله و سه فضای گفتمانی به عنوان پیشنهادات پژوهشی مطرح گردید.

1.سطح اول:‌مداخله در عوامل زمینه‌ای اجتماعی و خانوادگی که منجر به شکل‌گیری پدیده کارکودکان شده است.

2. سطح دوم:‌تلاقی راهبردهای اولیه کنشگران و راهبردهای اولیه نهادها که متاثر از کارکودکان است.و البته منجر به شکل‌گیری پیامد‌های اولیه .

3. سطح سوم:‌تلاقی راهبردهای ثانویه کنشگران و نهادها ناشی از پیامد اولیه در مرحله قبل و موثر بر حصول نتیجه و پیامد نهایی .

در پایان نشست نظرات حاضرین مطرح و به پرسش ها پاسخ داده شد.