نشست گروه علمی-تخصصی جامعه‌شناسی ورزش انجمن جامعه‌شناسی ایران روز یکشنبه یک دی ماه 1398 در سالن جلسات انجمن برگزار شد. این جلسه در ساعت 15 با حضور جمعی از جامعه‌شناسان، مربیان، ورزشکاران، مربیان ورزشی و با مقدمه مدیر گروه آغاز شد. بی تا مدنی ضمن اظهار تأسف از وجود شکاف بین دو حوزه جامعه‌شناسی و ورزش در کلیت امر، و نبود عزم راستین در مدیران رسانه و ورزش کشور جهت تمرکز بر تحلیل‌های جامعه‌شناختی ورزشی به مثابه امر اجتماعی، برگزاری چنین نشست‌هایی را کوششی برای پر کردن این شکاف معرفت‌شناختی و نیل به فهمی مشترک میان جامعه‌شناسان و اهالی ورزش در این خصوص دانست.

جامعه شناسی مربی گری ورزشی2

سپس مجید خاتونی، سخنران اول نشست به ارائه مطالب خود پرداخت و «تحول گفتمان مربیگری در ایران»، تحول مقوله مربی گری ورزش از یک موقعیت فرهنگی به یک موقعیت شغلی، فرایند تاریخی مربی گری در دوره معاصر ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

در ادامه نشست سرژیک مارکاریان، مدرس دوره‌های مربی گری و از مربیان پیش کسوت آمادگی جسمانی کشور، «نقشه راه مربیان در جامعه ورزشی ایران» را شرح داد. مارکاریان شیوع مدرک‌گرایی در میان جامعه‌شناسان کشور، ضعف نهاد دانشگاه در تربیت مربیان کارآمد در قالب رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی و گرایش‌های مرتبط را از چالش‌های جامعه مربی‌گری در ورزش ایران برشمرد. مارکاریان بر هم داستانی تعهد و تخصص، و نیز تجربه و تخصص در کنار هم تأکید نمود.

این جلسه بعد از گفتگو و پرسش و پاسخ میان حاضرین و سخنرانان مدعو در ساعت 17 به پایان رسید.

جامعه شناسی مربی گری ورزشی1