در جلسه گروه علمی ـ تخصصی صنعت مطرح شد:
قانون کار فعلی پاسخگوی مسائل و مشکلات نیست

«قانون کار فعلی پاسخگوی مسائل و مشکلات نیست. شاخ و برگ دادن بیش از حد به این قانون سبب شده امروز مشکلات میان کارگر و کارفرما بسیار زیاد شوند و به نظر می‏رسد این وضع تا زمان اصلاح قانون کار ادامه خواهد داشت».

گروه علمی ـ تخصصی صنعت موضوع بحث خود را در روز سوم بهمن ماه، ”عوامل موثر بر خودکفایی صنایع“ معرفی کردو مهندس جمشیدی شهرستانی مدیر عامل کارخانه روغن زیتون سفید رود مهمان این جلسه گروه صنعت بود.
وی با بیان مطلب فوق یکی از مهمترین مشکلات خود و همکارانش را قانون کار و رابطه میان کارگر و کارفرما دانست.

شهرستانی گفت: من به سهم خود فکر می‏کنم این قانون کار به کلی باید کنار گذاشته شده و قانونی خلاصه‏ تر و مفیدتر در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بخش خصوصی در راضی کردن کارگرها و حتی تصمیم ‏گیری برای اخراج یا ادامه کار آنها با مشکلات بسیاری روبروست و تنها شرکت‏هایی در این حوزه موفق هستند که تعداد کارگران محدودی داشته و یا از دولت کمک‏های سنگین می‏گیرند.

مدیر عامل کارخانه روغن زیتون همچنین تصریح کرد: در این شرایط کارگر نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست ما باید به جایی برسیم که کار به دنبال کارگر بگردد نه اینکه کارگر همه جا در پی یافتن کار باشد. از سوی دیگر ما امکانی برای آموزش کارگران فراهم نکرده‏ایم و در شرایط تورم اقتصادی تنها می‏توانیم آنها را با پاداش و مسائلی مانند آن تا حدودی راضی کنیم.

وی افزود: متأسفانه شرایط به گونه‏ای است که کارگر نمی‏تواند درآمد و مخارج معیشتی خود را تنظیم کند ما هم امکان دلگرم کردن او را نداریم اما اگر اوضاع را به گونه‏ای تغییر دهیم که کارگر خود را دوست مجموعه بداند و به این نتیجه برسد که این تشکیلات باید بگردد تا او هم نان بخورد هنر بسیار بزرگی کرده‏ایم.

به عقیده شهرستانی، بسیاری از مشکلات از سوی سازمان‏هایی مانند تأمین اجتماعی قابل حل است.

وی همچنین در گفتگو با جامعه‏ شناسان متخصص در حوزه صنعت. مشکل دیگر کارخانه خود و صنایع مشابه را در بحث تهیه مواد خام معرفی کرد و گفت: ما در کارخانه خودمان مواد اولیه را از داخل تهیه می‏کنیم اما در این زمینه مشکلات زیادی با کشاورزان داریم به عنوان مثال سالیان سال است از آنها می‏خواهیم محصولات تازه بیاورد و پول نقد بگیرد اما نمی‏توانیم قانعشان کنیم.

وی بسیاری از این مشکلات را فرهنگی و اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد با حل آنها و حمایت از کشت دانه زیتون در کشور امکان توسعه و رقابت این صنعت با کشورهای همجوار افزایش یافته و جزو کالاهای صادراتی قرار گیرد.