گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران، با همکاری سرای اهل قلم، روز چهارشنبه 23 دی ماه 1388 نشستی را به منظور نقد و بررسی کتاب "جامعه‌شناسی پزشکی" اثر ویلیام کاکرهام، در محل سرای اهل قلم برگزار کرد. در این نشست، دکتر علی مقصودی مدرس رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و مترجم کتاب جامعه‌شناسی پزشکی کاکرهام و احمد مرادی به عنوان منتقد کتاب حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دکتر مقصودی ضمن قرائت نامه کاکرهام که به مناسبت برگزاری این نشست برای ایشان ارسال کرده بود، به معرفی این نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی پزشکی پرداخت و گفت: پروفسور ویلیام کاکرهام، مولف کتاب جامعه‌شناسی پزشکی، دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی است و هم ‌اکنون در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انگلستان تدریس می‌کند و در عین حال،مدیریت یک مرکز پزشکی ـ اجتماعی و ریاست کمیته تحقیقات جامعه‌شناسی سلامت انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی پزشکی از جمله سمت‌های علمی و اجرایی اوست. مقصودی همچنین کارکرهام را پژوهشگری متخصص در حوزه مطالعات بین‌المللی و ملی معرفی کرد و ادامه داد: کتاب جامعه‌شناسی پزشکی، برای نخستین بار، در سال 1987 انتشار یافت و به تناوب طی سال‌های اخیر با ویرایش‌های جدیدی منتشر شده است و در تلاشیم سال آینده ویرایش نهم کتاب جامعه‌شناسی پزشکی را با ترجمه فارسی منتشر کنیم.
عضو گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن افزود:‌ کتاب در 16 فصل مجزا نگارش شده است و در آن به موضوعاتی چون کلیات جامعه‌شناسی پزشکی، نگاه‌های بین‌المللی به حوزه بهداشت و سلامت، بیماری‌های مسری و برنامه‌های اجتماعی دولت‌ها، اپیدمیولوژی جامعه‌شناسی پزشکی و رفتارهای سلامتی پرداخته شده است.
مقصودی این کتاب را اثری جامع برای قشر دانشگاهی دانست و یادآور شد: اثر فوق برای افرادی که در حوزه جامعه‌شناسی فعالیت می‌کنند، کتابی خوب و مناسب است.
در ادامه این نشست، احمد مرادی، از پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی نیز در سخنانی، به معرفی کتاب مجموعه مقالات جامعه‌شناسی پزشکی کاکرهام پرداخت و گفت: دلیل استقبال مخاطبان در سراسر جهان از این کتاب، نگاه بین رشته‌ای آن به موضوع جامعه‌شناسی و پزشکی است.
وی افزود:کتاب دربردارنده 25 مقاله است که کارشناسان و پژوهشگران کشورهای مختلف جهان آنها را درباره وضعیت جامعه‌شناسی پزشکی کشور خود به رشته تحریر درآورده‌اند.مرادی همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف این کتاب، یادآور شد:‌ مطالب کتاب توسط نویسندگانی از منطقه‌های مختلف آمریکا، آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا، افریقا و کشورهای عربی نوشته شده و کاکرهام جمع‌آوری و ویرایش کلی مطالب را به عهده داشته است.
وی کشور انگلستان را یکی از نمونه‌های این کتاب معرفی کرد و ادامه داد:‌ در این کشور، اختلاف عمیقی بین حوزه تئوری و عملی بوده است، چرا که در واقع، حوزه جامعه‌شناسی پزشکی نیاز به سرمایه‌گذاری دولت دارد. از سوی دیگر، با وجود آن‌که در گذشته، دیدی کلی‌نگر نسبت به این حوزه وجود داشته، ولی هم اکنون نگاه فردی جامعیت دارد.
 مرادی در پایان، درباره دلایل تغییر از سوی کلی‌نگری به فردی نگری، اظهار داشت: مولف کتاب، این تغییرات را تحت تأثیر تغییر الگوهای خانوادگی، کار و فراغت جامعه می‌داند که به مرور زمان پیش آمده‌اند.مرادی همچنین درباره نمونه‌های کشور‌های شوروی سابق، آفریقای جنوبی و کشورهای عرب‌ زبان گفت: در هر یک از این کشورها نیز نویسنده با طی مراحل مختلف، سعی دارد جامعه‌شناسی پزشکی را به صورت گسترده و وسیع معرفی کند.