n1 0گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران روز یازدهم بهمن ماه سال 90 نشستی را با حضور اعضا و علاقمندان به این حوزه در محل موسسه پژواک اندیشه معاصر برگزار کرد که در آن دکترعبدالحسین نیک گهر، نخستین مدرس جامعه‌شناسی پزشکی در ایران، به بیان تجربیات و خاطرات خود از تدریس این درس در دانشگاه تهران پرداخت و در پایان این مراسم از زحمات بی شائبه او تقدیر شد.

دکتر نیک گهر تدریس جامعه‌شناسی پزشکی در دانشگاه تهران را، نخستین تجربه تدریس در ایران پس از اخذ درجه دکتری در فرانسه و بازگشت به ایران عنوان کرد و گفت: در آن زمان منابع زیادی در زمینه این درس نبود و کمتر کسی با این رشته آشنایی داشت. ولی خوشبختانه امروز این حوزه جامعه‌شناسی گسترش زیادی یافته و یک جستجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که حوزه مطالعاتی و منابع این گرایش تا چه اندازه وسیع است.

مترجم برگزیده انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه به بیانی مطالبی در خصوص این حوزه پرداخت و افزود: جامعه‌شناسی پزشکی روابط میان عوامل اجتماعی (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) و سلامت افراد و مراقبت‌های بهداشتی را با استفاده از نظریه‌های جامعه‌شناسی و روش‌های تحقیق کاربردی در جامعه‌شناسی بررسی می‌کند و میدان فعالیت آن بسیار وسیع بوده و حتی این امکان را به صورت بالقوه دارد که به عنوان رشته‌ای مستقل و مجزا در دوره‌های تکمیلی مطرح شود.

وی روابط میان عرضه کنندگان خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی با متقاضیان این خدمات؛ بررسی ساختار خدمات درمانی و بهداشتی جامعه؛ بررسی امکانات دسترسی به خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی بر حسب شهر و روستا، جنسیت، گروه‌های سنی، پایگاه اجتماعی؛ بررسی پوشش‌های بیمه‌های درمانی و تنگناهای آن؛ رفتارها و عادت‌های مخاطره آمیز برای تندرستی را از جمله میدان‌های فعالیت این حوزه جامعه‌شناسی خواند و خاطر نشان کرد: در این گرایش، مفهوم اجتماعی بیماری و تندرستی، زیبایی بدن، ارزش‌ها و باورها (سنتی و وارداتی)، بررسی تأثیر سلامت عمومی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و... ، دموکراتیزه کردن خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی، نقش آموزش و ارتباطات در ارتقای سلامت جامعه، ایفای نقش واسطه میان پزشک و بیمار در مراکز درمانی و مراقبت‌های بهداشتی و کمک به متقاضیان خدمات پزشکی و راهنمایی آنان از جمله موضوعات بسیار با اهمیتی هستند که پژوهشگران و سیاستگذاران این رشته باید به آن توجه داشته باشند.

دکتر نیک گهر، مولف و مترجم بیش از سی جلد کتاب در علوم اجتماعی، با اشاره به این مساله که وقتی منابع محدود و نیازها تقریباًّ نامحدودند، مشارکت در سیاست گذاری بهداشتی و درمانی جامعه و برنامه‌ریزی اهمیت وافری پیدا می کند، بر لزوم همکاری بین رشته‌ای این رشته با سایر حوزه‌های جامعه‌شناسی، و رشته‌های انسان‌شناسی، روان‌شناسی، جمعیت‌شناسی، آمار و روابط عمومی تاکید کرد. در ادامه این نشست، دکتر شیرین احمدنیا مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی و عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران، جهت تقدیر از سال‌ها تلاش ارزنده و ثمربخش آقای دکتر عبدالحسین نیک گهر برای جامعه ایرانی و دانشگاهیان این کشور، به نمایندگی از طرف اعضای گروه، به رسم یادبود، لوح سپاس و هدیه‌ای را به ایشان تقدیم کرد.