شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده، درشهر اراک، به تفکیک در میان فرزندان، مادران و پدران و سمن‌ها در ماه هایمرداد و شهریور سال ۱۳۹۸، با حضور حداقل 15 و حداکثر 21 نفر در هر کارگاه و در مجموع 111 نفر برگزار شد. در برگزاری کارگاه های مذکور از 6 تسهیل گران فعال سطح دوم منتخب از مرحله اول طرح گفتگوی ملی خانواده جهت همکاری در برگزاری کارگاه‌ها دعوت شد.

همچنین از پدران، مادران، دختران و پسران از سازمان های مردم نهاد ، بهزیستی و داوطلبین علاقه مند جهت مشارکت در کارگاهای شش گانه دعوت بعمل آمد.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهدبود؟

در این کارگاه ها توسط خود مخاطبین ویژگی های یک خانواده مطلوب تعریف شد، موانع موجود بر سر راه تشکیل و یا وجود خانواده مطلوب طی یک فرایند کاملا مشارکتی شناسایی و اعلام شد. پیامدهای این موانع در مسیر تشکیل خانواده مطلوب توسط هر یک ازگروهای ذینفع بررسی و هر یک با ترسیم درخت ریشه ها و تبعات برای هر مسئله به نمایش در آمد. در حالی که مادران؛ داشتن تعهد و اخلاق و شرایط مالی مطلوب را از جمله ویژگی های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی هایی چون؛ درک بالای پدر و مادر، ارامش، اعتماد و عشق و علاقه را جزء ویژگی های خانواده مطلوب ذکر کرده، به صورت خاص پسران به دنبال شرایطی بودند که فرد دور از خانه احساس دلتنگی کند و برای باهم بودن لحظه شماری کنند و پدران هم بر ویژگی هایی چون؛ احترام بین اعضای خانواده، داشتن رابطه سازگارانه، روابط عاطفی مطلوب و دوری از اعتیاد تأکید داشتند.

موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوباز نظر مادران شامل؛ عدم آشنایی با وظایف و بی مسئولیتی، خیانت ومشکلات مالی می باشد. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، شامل بی اعتمادی، عدم درک شرایط سنی ، عدم پایبندی اخلاقی، حضور کم یا غیر موثر والدین در خانه و طلاق ذکر کرده اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر ناسازگاری های فرهنگی و اعتیاد و عدم اعتماد تاکید داشتند.

نتایج کارگاه های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی با پروتکل تخصصی است، با حضور سه گروه ذینفع مذکور برگزار خواهد شد و مسائل انتخابی توسط خود مخاطبان (با آموزش مشارکتی قواعد گفت و گو) در قالبی نمادین در سه گروه خانواده، مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.

سایر جزئیات مربوط به برگزاری کارگاه‌های مذکور را اینجا بخوانید.

اراک مهر 98 1

اراک مهر 98 2

اراک مهر 98 3

اراک مهر 98 4

اراک مهر 98 5

اراک مهر 98 6

اراک مهر 98 7

اراک مهر 98 8

اراک مهر 98 9

اراک مهر 98 10

اراک مهر 98 11

اراک مهر 98 12

اراک مهر 98 13

اراک مهر 98 14

اراک مهر 98 15

اراک مهر 98 16