انجمن جامعه‌شناسی ایران به‌عنوان عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و همسو با بیانیه این نهاد علمی، خواستار اقدام نهادهای بین‌المللی برای توقف فوری و بی‌قید و شرط جنگ و هرگونه تضییع حقوق مردم غزه است.

 بدیهی است هر نوع جنگی در هرجای جهان امری است نامطلوب و ناپذیرفتنی؛ اما آن‌چه اکنون در غزه رخ می‌دهد، نه فقط جنگ، بلکه به‌علاوه تعلیق و فراموشی همه‌ آن میراث بشری، اخلاق و خردی است که برای به حداقل رساندن زیانهای جنگ وضع شده و مورد وفاق مردم جهان قرار گرفته‌اند؛ آن‌چه وضعیت غزه را هولناک و استفاده از همه‌ی توان و نیروی موجود در سطح بین‌المللی، حتّی اعتراض و اقدام نهادهای علمی را ضروری می‌سازد، تعلیق و حذف عملی همه‌ پروتکل‌های توافق‌ شده‌ای است که برای حفظ حداقل حقوق انسانی در شرایط جنگی وضع شده‌اند. شرایط کنونی غزه مصداق بارز از کارافتادن همه‌ سازوکارهای بین‌المللی پیشگیری از فاجعه انسانی است. کشتار غیرنظامیان که در ابعادی وسیع پیش چشم جهانیان رخ می‌دهد و ناتوانی نهادها و سازوکارهای شناخته شده در توقف این فاجعه، اقدام همه نهادها از جمله نهادهای علمی را در اعتراض به این جنگ و فراخواندن به توقف آن ضروری می‌سازد. در شرایطی که منافع کشورها و اقتضائات نظم فعلی بین‌الملل منشاء انفعال بهت‌برانگیز نهادهای بین‌المللی در برابر یک فاجعه تمام‌عیار انسانی است، نهادهای علمی ناگزیرند در فقدان کارکرد نهادهای مرتبط، پژواگر صدای انسانی در اعتراض به شرایطی باشند که مفهوم انسانیت را بلا معنی می‌کند.

انجمن جامعه‌شناسی ایران ضمن همراهی کامل با این اعتراض جهانی نسبت به رخداد فاجعه انسانی در غزه، از همه نهادهای علمی بین‌المللی و ملّی، به ویژه انجمنهای جامعه‌شناسی همه کشورها درخواست می‌کند از نهادهای بین‌المللی و دولت‌های خود بخواهند نسبت به توقف و پایان‌دادن به این فاجعه فعالانه اقدام کنند.
انجمن جامعه‌شناسی ایران، به عنوان یک نهاد علمی بر خود لازم می‌داند در موقعیت مقتضی، ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منازعه موجود در فلسطین، چرایی و چگونگی وضعیت فاجعه‌بار فعلی و راه‌های برون‌رفت از آن را به بحث و گفت‌وگو میان صاحب‌نظران و پژوهشگران این حوزه بگذارد. به همین دلیل نیز هرگونه فشار بر نهادهای علمی و ممانعت از آزادی بیان را مانع کشف، شناخت و توضیح حقیقت می‌داند.

دوم آبان ۱۴۰۲ خورشیدی، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی
انجمن جامعه‌شناسی ایران

https://www.isa-sociology.org/en/about-isa/isa-human-rights-committee/statement-on-the-situation-in-israel-and-palestine

لوگوی انجمن جامعه شناسی ایران