شماری از جامعه شناسان سراسر جهان و اعضای انجمن بین المللی جامعه شناسی که در میان آنها اسامی افرادی همچون پرفسور مایکل بورووی، سری حنفی (روسای سابق انجمن بین المللی جامعه شناسی)، آصف بیات و ده ها استاد برجسته جامعه شناسی دانشگاه های سراسر جهان از آمریکا اروپا، آسیا و آفریقا به چشم می خورد، با امضای بیانیه ای که با رویکرد جامعه شناسی انتقادی ورهایی بخش نوشته شده است، خشونت های اخیر علیه مردم غزه و فلسطینان را محکوم کرده اند.

متن فارسی این بیانیه و لینک نسخه انگلیسی آن که حاوی اسامی امضاکنندگان و لینک امضای بیانیه است در اینجا منتشر می شود

جامعه شناسی به عنوان یک رشته ی دانشگاهی، ریشه در شناخت روابط قدرت و نابرابری دارد. ما به عنوان جامعه شناس و همچنین عضوی از جامعه¬ی بشری، خشونت اخیر علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری توسط رژیم اسراییل را بدون قید و شرط محکوم می کنیم.

طی هفت روز گذشته، دولت اسرائیل، بنابه گفته¬ی خود، «محاصره کامل» غزه را انجام داده است. غزه با 2.1 میلیون نفر جمعیت دومین نقطه¬ی پرتراکم دنیا است، از این جمعیت 1.7 میلیون نفر پناهنده محسوب می-شوند. اگرچه اسرائیل ادعا می کند که اقدامات¬اش پاسخی موجه به خشونت¬های اخیر حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی است، اما خود با در نظر نگرفتن تلفات جانی، جمعیت غیرنظامی فلسطینی غزه را هدف قرار داده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با به کار بستن زبانی نژادپرستانه و غیرانسانی، تصریح کرده است که: «ما با حیوانات انسانی در حال جنگ هستیم و مطابق با چنین شرایطی عمل می کنیم».

تنها در ده روز، اسرائیل بیش از 6000 بمب بر روی غزه پرتاب کرده است، چندین بار به گذرگاه رفح در مرز مصر حمله کرده و بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها، اعضای مطبوعات، دانشگاه‌ها، مدارس و دفاتر امدادی سازمان ملل را نیز هدف قرار داده است و در عملیات¬ خود فسفر سفید را استفاده کرده است که سازمان ملل استفاده از آن را برای استفاده در مناطق متراکم غیرنظامی ممنوع کرده است. نیروهای اسرائیلی همچنین با قطع آب، غذا، برق و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های غزه را به نقطه بحرانی رسانده¬اند. این مجازات دسته جمعی، در تضاد با قوانین بین المللی است که زندگی بیش از دو میلیون نفر را که نیمی از آنها کودک هستند، با خشونت و آوارگی غیرقابل تصور تهدید می کند. تا لحظه نگارش این نامه، بیش از 2950 فلسطینی از جمله 1030 کودک کشته شده و بیش از 11250 نفر زخمی شده اند.

عملیات نظامی اسرائیل همچنین نزدیک به نیمی از جمعیت غزه را آواره کرده است و به شکلی غیراخلاقی در پی نقل مکان 1.1 میلیون نفر از ساکنان غزه از شمال به جنوب غزه در 24 ساعت شده است، در حالی که همزمان کاروان های کسانی را که قصد تخلیه آن مناطق را دارند بمباران می کنند و به بمباران بخش جنوبی غزه نیز ادامه می دهند. فراخوان‌ها برای «تخلیه» در راستای جنایات نظامی سال‌های 1948 و 1967 انجام می-شود، زمانی که فلسطینی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و هرگز اجازه بازگشت نداشتند. اکثریت مردم غزه پناهندگان طولانی مدت هستند و اکنون دوباره با نسل کشی و پاکسازی قومی روبرو هستند. همزمان، شهرک نشینان اسرائیلی در سراسر کرانه باختری، که اخیراً توسط دولت اسرائیل با 10000 تفنگ مسلح شده اند، غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار داده اند به طوری که در هفته گذشته بیش از 50 نفر به قتل رسیده اند و دو روستا خالی از سکنه شده است.

ما شاهد نسل کشی¬ای هستیم که مورد حمایت بین المللی است. محاصره اخیر در امتداد تشدید خشونت روزانه فلسطینیان در چندین دهه استعمار اسرائیل صورت می گیرد. رژیم آپارتایدی که اشغالگری آن نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، اما با حمایت دولت‌های قدرتمند در سطح جهانی همچنان به این اشغال ادامه می¬دهد. تنها در سال 2023، ایالات متحده 3.8 میلیارد دلار برای حمایت از ارتش اسرائیل ارسال کرده و به طور مداوم نقض حقوق بشر اسرائیل را در صحنه جهانی مشروعیت بخشیده است. اتحادیه اروپا نیز با وقاحت از تجاوز اسرائیل حمایت کرده است، در حالی که به شکلی طنزآلود نتوانسته است تاثیری بر روی شعار "دیگر هرگز مرتکب نسل کشی نشوید» بگذارد.

علاوه بر این، زبان غیرانسانی که توسط سران کشورها، رهبران نظامی و روزنامه نگاران در سراسر غرب استفاده می شود، به افزایش احساسات و خشونت ضد فلسطینیان و مسلمانان دامن زده است. این مسئله قبلاً منجر به عواقب وحشتناکی همچون قتل وادیا الفیوم، کودک شش ساله فلسطینی آمریکایی، جنایت نفرت انگیز علیه یک نوجوان سیک، و افزایش آزار و اذیت طرفدار فلسطین در سراسر جهان شده است.

ما به مردمی در سراسر جهان می‌پیوندیم که در اعتراض به این حملات به زندگی انسان‌ها صدای اعتراض خود را بلند کرده¬اند. وظیفه¬ی ما به عنوان مدرسان دانشگاهی این است که بر اصول پژوهش و یادگیری انتقادی بایستیم، و دانشگاه را به عنوان فضایی برای گفت‌وگو قرار دهیم که بر مبنای حقایقی تاریخی استوار است. [در این راستا] خشونت اخیر را در چارچوب و زمینه¬ی تاریخیِ 75 سال اشغال استعماری شهرک‌نشین‌ها و امپراتوری اروپا می¬بینیم. ما همچنین از فقدان حمایت¬های لازم و مراقبت از دانشجویان فلسطینی و مسلمان در بسیاری از دانشگاه‌هایمان و همچنین تلاش‌ها برای سرکوب سازمان‌دهی دانشجویان و آزادی بیان به شدت نگران هستیم.

ما نمی توانیم بنشینیم و شاهد ادامه این نسل کشی باشیم. ما از دولت هایمان می خواهیم که برای آتش بس فوری فشار بیاورند. این موضع از سنت جنبش حقوق مدنی، اعتراضات ضد جنگ و ضد آپارتاید در دهه های گذشته پیروی می¬کند. ما با همسو شدن با این مبارزات آزادی، از همه همکاران خود می خواهیم که در همبستگی با فلسطینی ها و علیه استعمار شهرک نشینان، امپریالیسم و نسل کشی بایستند.

برای دیدن متن انگلیسی، لیست امضاکنندگان و امضای این نامه ، وارد لینک زیر شوید

https://docs.google.com/document/d/1wIKLuNYWre8jdV-tqqVJjz_GyM9_WasWjVuV9HSwazs/edit

لوگوی انجمن جامعه شناسی ایران