نام کتاب: گزارش سینمای ایران؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۰

نویسنده: پرویز اجلالی

ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «گزارش سینمای ایران؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۰» نوشته پرویز اجلالی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این کتاب براساس الگوی یونسکو برای تهیه آمار فرهنگی سازمان‌ یافته و وضعیت سینمای ایران را براساس این الگو گزارش می‌کند.

این گزارش، همزمان با ارائه اطلاعات کمّی به تعریف، توصیف و تحلیل کلیه متغیرهای مربوط به حوزه سینما می‌پردازد و در فصل آخر می‌کوشد تا با استفاده از اطلاعاتی که درباره وضع موجود سینما در ایران فراهم کرده، چالش‌ها و مسائل اصلی این حوزه را شناسایی و توصیه‌های مقدماتی برای رفع این چالش‌ها را ارائه کند.

این مطالعه، در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول عنوان «توصیف و تحلیل وضعیت عمومی سینما در کشور» را به ‌خود اختصاص داده و از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است.در فصل اول، تأکید اصلی بر موضوع آموزش سینماست؛ علاوه‌بر آموزش، انتشارات سینمایی، گرد‌همایی‌هایی مثل جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم و نیز، فعالیت‌های فیلم‌سازی آماتوری هم به تفصیل بررسی شده است. فصل دوم به تولید فیلم اختصاص دارد و کلیه اطلاعات درباره تاریخچه و وضع موجود تولید سینمایی در ایران را در خود جای داده است. فصل سوم به نمایش و دسترسی شهروندان به سینما پرداخته است. در این فصل کوشیده شده تا با مقایسه منابع گوناگون آماری، تصویر دقیقی از وضع واقعی امکانات سینمایی کشور و میزان دسترسی مردم به سینما ارائه دهد. فصل چهارم نیز، به تماشاگران سینما در ایران پرداخته است و کوشیده تا تصویری کمی و کیفی از این پشتوانه اصلی سینما در ایران ارائه دهد.

بخش دوم گزارش، عنوان «تحلیل کلان و توصیه‌های سیاست‌گذاری» را دارد. این بخش متشکل از یک فصل است. در این فصل کوشیده شده تا با استفاده از روش‌های برنامه‌ریزی، تحلیلی از مسائل و چالش‌های وضع موجود سینما در ایران عرضه شود. گزارش با توصیه‌هایی برای سیاست‌گذاران به‌منظور حل مسائل و ارتقای وضعیت به پایان می‌رسد.

 دریافت فایل کتاب (اینجا را کلیک کنید) - تصحیح نامه کتابگزارش سینمای ایران روی جلد

گزارش سینمای ایران پشت جلد