نام کتاب: جامعه‌شناسی مردم مدار ارگانیک در ایران (سال‌های 1386 تا 1400)

نویسنده: سیامک زندرضوی

جامعهشناسی مردم‌مدار عرصه‌ای از دانش جامعه‌شناسی است که هدفش حضور مؤثر جامعهشناسان در کنار گروه‌های شناخته‌شده‌ای از مردم است، آن‌هم در زمانه‌ای که حکومت و بازار در اتحادی نوشته و نانوشته زندگی را برای اکثریت شهروندان، دشوار و دشوارتر میسازند و امنیت شغلی‌شان را از میان می‌برند. روزانه قدرت خریدشان را کاهش می‌دهند. فرزندانشان را از آموزش باکیفیت، مجانی و در دسترس محروم میسازند، با اقدامات منفعت طلبانه وغیرعلمی محیط زیستشان را به نابودی میکشانندو دست آخر امید به یک دنیای بهتر و عادلانهتر را مخدوش ساخته و چشمانداز آینده را تیره و تار می‌نمایند.

در چنین شرایطی هدف جامعهشناسی مردممدار این است که بکوشد هر گروه‌ معینی از مردم با کمک بینش جامعهشناسانه، تسهیل‌گری اجتماعی، انجام پژوهش‌های مشارکتی و به کارگیری اصول گفت‌و‌گوی موثر، صدای خودشان را بیابند و بلند کنند. از سوی دیگر متشکل شوند و روش‌های مناسبی را برای پیگیری مطالباتشان بیابند و اقدام نمایند.

  • در فصل اول، تاریخچه ورود پانزده‌ساله این عرصه، به ادبیات جامعهشناسی در زبان فارسی را مرور می‌کنم.
  • در فصل دوم، دونمونه از "طرح مسئله " بر پایه این عرصه از جامعه‌شناسی را عرضه می‌دارم.
  • در فصل سوم، سه نمونه از یادداشت‌هایی را که در این عرصه تهیه کرده‌ام، به اشتراک میگذارم که فقط مورد اول آن امکان انتشار در نشریات انجمنی را یافته است، اما دو یادداشت دیگر نزد هیأت مدیره انجمن جامعهشناسی ایران، از اقبال کافی برای انتشار در سایت انجمن برخوردار نشده است.
  • در فصل چهارم، دو نمونه از طرحهای پژوهشی طراحی و اجرا شده‌ در این عرصه را معرفی می‌کنم.
  • در فصل پنجم، جزییات محتوای یک درس دو واحدی را که برای دانشجویان دوره کارشناسی تهیه کرده ام را به اشتراک میگذارم. هدف این درس رمززدایی از دانش جامعه‌شناسی مردم‌مدار و عمومی‌سازی آن در میان دانشجویان است.
  • در فصل ششم‌، با بررسی زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد محمد بهمن‌بیگی، بنیان‌گذار آموزش عشایری در ایران، نشان می‌دهم که برای یافتن و معرفی این ستاره‌های درخشان شایسته است در عرصه جستجوی فعالیت های ترکیب نظر - عمل ، متکی به خرد جمعی، خیر همگانی و مشارکت عمومی، تلاش بیشتری انجام دهیم.

با استناد به تأکید استاد فقیدم زندهیاد منوچهر راد که «علم در انتقاد می‌روید» و یادآوری این نکته از ارل ببی که تأکید داشت جامعه‌شناسی دانشی است که «زمانش فرارسیده است»، امید دارم نگارش اول این مجموعه در اجتماع علمی و خارج آن، مورد بررسی انتقادی قرار گیرد.

کتاب جامعه‌شناسی مردم مدار ارگانیک در ایران (سال‌های1386تا1400)، در186 صفحه وبا قیمت70 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

جامعه شناسی مردم مدار ارگانیک روی جلدجامعه شناسی مردم مدار ارگانیک پشت جلد