(دکترای جمعیت‌­شناسی، دانشیار دانشگاه تهران)

همراستا با پنجمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری دربارۀ جامعۀ ایران

1. مهم‌ترین ویژگی جامعۀ ایران در تاریخ معاصر چیست؟

مهم­ترین ویژگی جامعه معاصر ایرانی، هم­‌آیندی، هم‌­افزایی و در هم تنیدگی مسائل و آسیب‌­های اجتماعی است. نابرابری فضایی و اجتماعی، کاهش سرمایه و اعتماد اجتماعی، روند فزاینده آسیب‌­های اجتماعی در حوزه‌­های مختلف از جمعیت و خانواده گرفته تا شهر و محیط زیست همگی بیانگر این هم‌­آیندی و هم‌­افزایی است که به نوعی محصول ناکارآمدی در خرده سیستم‌­های اجتماعی است.

2. مهم‌ترین تغییر اجتماعی ایران معاصر از دید شما کدام است؟

مهم­ترین تغییر اجتماعی در ایران معاصر، «تحولات نسلی و جنسیتی» است. تغييرات نسلی و جنسیتی و هر آنچه با آن مرتبط است، همگي امروزي را ساخته‌اند که در مقايسه با گذشته به ‌نظر بيگانه می‌آيد و آينده‌اي را می‌سازند که با امروز غريبه خواهد بود. ورود و جایگزینی نسل­‌های جدید است که باسوادتر، تحصیل­کرده‌­تر، شهرنشین‌­تر و در معرض اینترنت و رسانه­‌های فرامرزی هستند و جهان­‌بینی و ایدئولوژی‌های متفاوت­‌تری از نسل­‌های قبلی خود دارند. جایگزینی نسل‌­ها با ویژگی­‌های متفاوت، تغییرات اجتماعی بیشتری را به دنبال دارد. به علاوه، ورود زنان به عرصه عمومی یکی از مهم­ترین ویژگی‌های تغییرات اجتماعی در جامعه ایرانی در دوران معاصر است.

3. چه مفهومی مهم‌ترین خصوصیّت تغییرات اجتماعی ایران را وصف می‌کند؟

«رهاشدگی تغییرات اجتماعی» شاید مهم­ترین خصوصیت تغییرات اجتماعی در ایران معاصر باشد. ما شاهد درماندگی و جاماندگی سیاست­‌گذاری در دو سطح علمی و اجرایی در حوزه تغییرات اجتماعی هستیم. دانش اجتماعی در تصمیم‌­ها، برنامه‌­ها، سیاست‌­ها و قوانین بازتاب نیافته است. در نتیجه با فقدان و ناکارآمدی سیاست­گذاری اجتماعی برای مدیریت تغییرات اجتماعی، کاهش آسیب‌­های اجتماعی و حمایت از گروه­های آسیب‌­پذیر از تغییرات اجتماعی مواجهیم. این در حالی است که در سایر کشورها بسته به روندهای واقعی مسائل و آسیب­‌های اجتماعی، وضعیت اقتصادی، ارزش‌های فرهنگی و خانوادگی، هنجارها و روابط جنسیتی، بازار کار، و بسیاری از عوامل دیگر، با اهداف مشخص اما مسیرهای مختلفی سیاست‌­های اجتماعی را تدوین و اجرا می‌کنند.

4. روندهای اصلی تغییرات اجتماعی کنونی ایران کدام‌اند؟

تحولات نسلی و جنسیتی، مهاجرت بین‌­المللی از/ به ایران، کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش آسیب­‌های اجتماعی در حوزه جمعیت و خانواده روندهای اصلی تغییرات اجتماعی کنونی جامعه ایرانی هستند.

5. برای شخص شما کدام خصوصیّتِ این تغییرات، اُمیدآفرین و کدام، بیم‌آفرین‌اند؟

جنبه امیدآفرین تغییرات اجتماعی در جامعه ایرانی افزایش کمیت و کیفیت سرمایه انسانی است. افزایش تحصیلات جوانان در سال­‌های اخیر همراه با گذار ساختار سنی به سنین جوانی و سپس به دوران میان­سالی بیانگر امید و ظرفیت­‌های ارزشمندی است. امروزه، جمعیت جوان از ویژگی­‌های توسعه­‌ای نظیر تحصیلات عالی برخوردار است که می­‌تواند منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی چشمگیری در کشور باشد. با این حال، بهره‌­برداری از سرمایه انسانی در کشور مستلزم آن است که اولاً، شناخت درستی از ویژگی‌­ها، مزایا و نیازهای جمعیت جوان کشور وجود داشته باشد، و ثانیاً، امکانات و بسترهای لازم در سایه مدیریت و برنامه‌­ریزی خوب برای استفاده از چنین موهبتی فراهم گردد. در چنین شرایطی است که سرمایه انسانی کشور می­‌تواند به سرمایه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود، و تولید و بهره­‌وری، رشد و رونق اقتصادی پایدار را تضمین نماید.

نقطه بیم­‌آفرین، رهاشدگی این سرمایه انسانی است. این وضعیت منجر به پتانسیل تحقق نیافته سرمایه انسانی در کشور شده است. در صورت تداوم چنین وضعیتی بویژه میزان‌­های بالای بیکاری برای جوانان فارغ‌­التحصیل دانشگاهی، و میزان­‌های بالای مهاجرت از ایران، نه تنها سرمایه انسانی به سرمایه اجتماعی تبدیل نمی‏‌شود، بلکه به آسانی به بار و مصیبت اجتماعی تبدیل و مسائل و چالش‌­های متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را رقم خواهد زد.

 


مصاحبه‌کننده همکار: خانم فهیمه نظری
مدیر بخش اقتراح: آقای حسین نوری‌نیا