(دکترای تخصصی روان­شناسی، روان­کاو و روان­‌درمانگر)

هم‌­راستا با پنجمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری دربارۀ جامعۀ ایران

1. مهم‌ترین ویژگیِ جامعۀ ایران در تاریخ معاصر چیست؟

این پرسش را از ابعاد گوناگون می‌­توان پاسخ داد. ولی از منظر روان­‌پژوهی اجتماعی به باور من دستکم یکی از مهم­ترین ویژگی‌­ها تکاپو در راستای استقرار قانون است که هنوز به ثمر نرسیده است.

اگر به ورود تجدد به ایران و رویارویی‌اش با سنت به ویژه در آستانه و پس از مشروطه بنگریم، گرایندگان روشنفکری باید برای عبور از سنت به گونه‌­ای نمادین به پدرکشی دست می‌­یازیدند. از دیگر سوی، احساس دوگانه به جایگاه پدرانه، احساس گناه و میل به بازتولید پدر را نیز در خویش دارد. از این روی، طیفی از روشنفکران با احساس پدرزدودگی به گونه‌­ای آرمانی­‌سازانه و مطلق­‌گرایانه به فرهنگ غرب پناهنده شدند و طیفی دیگر، با واپس­روی به دوران پیشین، امنیت گمشده خود را در سایه‌­سار پدر خودکامه باز جستند، دریغا که قانون به جایگاه تهی از پدر فرا نیامد.

غیاب پدر نمادین زمینه­‌ساز انحراف از قانون و گسست جامعه از فرهنگ و تمدن است. وقتی نمادین خوانده می­‌شود، باید به دقت آن را از خودکامه­‌ای که فرای قانون به اتکای قدرتی، که مشروعیت قانونی مردم‌­سالارانه نیافته، متمایز ساخت.

2. مهم‌ترین تغییر اجتماعیِ ایرانِ معاصر از دید شما کدام است؟

یکی از مهمترین تغییرات به گواه آمار رسمی ازدیاد خشونت در ابعاد مختلف است. فرد هنجارستیز پرخاشگر که رشد و تحول­‌یافتگی روانی را برای کنترل تکانه‌­های پرخاشگرانه خود ندارد، وقتی بداند که قانون ضعیف است و قربانی غالباً فردی است که به علت تمدن و فرهنگ و بالیدگی روانی از مقابله به مثل در توحش اجتناب می­‌کند، یا میلی به کنترل و مدیریت آن نمی­‌بیند، یا مغلوب آن است.

از یاد نبریم در خشونت فقط جنبه جسمی مطرح نیست، بلکه آسیب‌­زایی این خشونت از ناظر یا حتی شنونده آن آغاز می­‌شود. این آسیب‌­زایی در حیطۀ روانی است. قربانی خشونت فیزیکی نیز می‌­تواند دچار آسیب جدی روانی گردد که به طور جدی زندگی اجتماعی او را مختل سازد. پس پدیده خشونت به فرد و جسم محدود نمی­‌گردد.

نکته مهم دیگر دو آفت اجتماعی در پیامد آن است. نخست آن که شهروند جامعه به خاطر ضعف قانونی-انتظامی ناگزیر شود که خود چاره­ای برای حفاظتش بیندیشد و به گونه‌ای واکنشی به بازتولید خشونت نیازمند گردد. دوم آن که از حقوق خود صرف نظر کند و بار روانی این مساله را به دوش کشد و با جسم و روان بهای آن را بپردازد.

در همین راستا خشونت رایجی که نسبت به بانوان روا داشته می­‌شود نیز باید مد نظر قرار گیرد؛ از خشونت کلامی تا فیزیکی. علاوه بر این که در زندان، مدرسه، ورزشگاه، سربازخانه و خیابان شاهد انواعی بسیار خشن از زورگویی هستیم که دست­‌اندرکاران توجهی بدان ندارند. در زندان‌­ها که این پدیده تا حد فاجعه پیش می‌­رود و متاسفانه در حاکمیت رویکردی خنثی به این مقوله وجود دارد.

3. چه «مفهومی» مهم‌ترین خصوصیت تغییرات اجتماعیِ ایران را وصف می‌کند؟

هنجارستیزی و ناامنی در بسترهای مختلف، که از رانندگی و فضاهای اداری و دیوان­سالاری تا سطوح کلان تصمیم­‌گیری­‌های کلان مملکتی در حوزه‌­های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بازنمایانگر آن هستند. ازدیاد مهاجرت و گریز از وطن یکی از محصولات این هنجارستیزی و ناامنی است. نوع دیگر آن که متاسفانه مورد بهره‌­برداری برخی از کشورهای منطقه از این فضا قرار می­‌گیرد، تحریک تفکرات شوونیستی قوم­‌محور در میان گروه­‌هایی است، که از سرخوردگی­‌های اجتماعی و روان­شناختی به گونه‌­ای آسیب‌­زا در پی واکنش بدان برآمده‌­اند.

4. روندهاي اصلیِ تغییرات اجتماعیِ کنونیِ ایران کدام‌اند؟

یکی از روندهای مشهود، به نظر تشدید گسل‌­های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

5. براي شخصِ شما، کدام خصوصیت این تغییرات، اُمیدآفرین و کدام، بیم‌آفرین‌اند؟

پویایی‌­های علمی نسل جوان و تکاپوهای فرهنگی آنان امیدآفرین است. نیز همیاری‌­هایی که در سطوح مختلف کشور و به شیوه­‌های گوناگون رخ می­‌دهد، امیدبخش است. اما در مقابل، مهاجرت صاحبان صنعت و دانش و سرمایه و نیز ناامیدی و احساس درماندگی در آحاد ملت، افزایش مهارگسیخته فقر و آسیب­‌های اجتماعی به ویژه در میان کودکان رنجدیده کار، که موجب انفعالیت و انحطاط اجتماعی است، و نیز سوگواری ارزش‌­های از دست رفته اجتماعی- فرهنگی بی امید بازاحیا و ارتقای آن در بین نخبگان کشور، از مهم­ترین تهدیدها به شمار می‌­روند.

 


مصاحبه‌کننده: حسین نوری‌نیا
مدیر بخش اقتراح: آقای حسین نوری‌نیا