ما به عنوان اعضای کمیتة تحقیقات در مورد جنبش های اجتماعی، اقدام جمعی و تغییرات اجتماعی (RC48) و کمیتة تحقیق در مورد طبقات اجتماعی و جنبش های اجتماعی (RC47)، عمیقاً از خشونت های بی‌رویه و بی‌وقفه‌ایکه علیه فلسطینیان در غزه انجام می‌شود، نگرانیم. بی‌توجهی سرسام‌آور به جان انسان‌ها و تراژدی ناشی از آن از زمان آغاز عملیات نظامی در اکتبر 2023 فراتر از بیان است. از آن زمان تا کنون جهان شاهد کشته شدن بیش از 33000 غیرنظامی (که بیشتر آنها زن و کودک هستند)، آواره شدن دو میلیون نفر، تخریب کل محله‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و زیرساخت‌های مدنی، قتل بی‌رویه خبرنگاران، امدادگران و متخصصان بهداشت و درمان و خطر قریب الوقوع قحطی و گرسنگی بوده است. در همین حال، کشورهای غربی به حمایت نظامی و معنوی از این مجازات دسته جمعی ادامه می دهند؛ این در حالی است که، چنانکه دیوان بین‌المللی دادگستری اخیراً اعلام کرده است، این رخداد به منزله جنایت جنگی با قصد احتمالی نسل کشی است.

ما به‌عنوان اعضای RC48 و RC47، وقتی پای محکوم کردن هر نوع جنایت علیه غیرنظامیان باشد، از همان ابتدا قاطعانه هرگونه نشانه‌ای که حاکی از اولویت دادن ما به یکی از طرفین نزاع باشد، رد می کنیم. ما بی قید و شرط و بی چون و چرا از حرمت زندگی انسان‌ها دفاع می‌کنیم و خواستار عدالت برای تک تک قربانیان بی‌گناه و خانواده‌هایشان که تحت تاثیر خشونت‌های جاری قرار گرفته‌اند، هستیم.

با این حال، ما همچنین معتقدیم که وضعیت وخیم غزه نیاز به واکنش فوری و قاطع جامعه بین‌المللی دارد. به همین دلیل ما خواستار آتش بس فوری و دائمی هستیم. ما با مردم فلسطین برای مقاومت‌شان در برابر فاجعه انسانی فزاینده اعلان همبستگی می‌کنیم و به حق آنها برای زندگی همراه با آزادی، با عزت و به عنوان شهروندان برابر اعتقاد داریم. آپارتاید، اشغال و استعمارِ چندین دهة سرزمین فلسطین و نیز آواره و خلع ید از جمعیت آن، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و چرخه‌ای از رنج و ناامیدی را در منطقه تداوم می‌بخشد. ما از رهبران جهان می‌خواهیم که مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی برای ایجاد راه حلی عادلانه و مسالمت آمیز برای مناقشه در منطقه اقدامات فوری انجام دهند.

علاوه بر نقض جدی حقوق بشر، ما همچنین شاهد تجاوز مداوم به آزادی دانشگاهی و آزادی بیان از سوی مؤسسات آموزش عالی، نشریات دانشگاهی، خبرگزاری‌ها و دیگر فضاهای دانش و آگاهی، به ویژه در کشورهای غربی هستیم. این مؤسسات یا در برابر خشونت‌های جاری سکوت می‌کنند یا محققان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و روشنفکرانی که با اقدامات اسرائیل مخالفت می‌کنند، را در معرض افترا، ارعاب و تعلیق قرار می‌دهند. به عنوان اعضای RC48 و RC47، ما عمیقاً به اصول آزادی آکادمیک متعهدیم و سکوت و اخراج همکاران خود را به دلیل بیان علنی نظراتشان، به صراحت محکوم می‌کنیم. ما بر این باوریم که دانشگاه‌ها، سایر مؤسسات دانشگاهی و انجمن‌ها باید فعالانه و بدون هیچ‌گونه محدودیتی علیه بی‌عدالتی و رنج‌های انسانی صحبت کنند.

در نهایت، به عنوان جامعه‌شناسانی که به اهمیت جنبش‌های اجتماعی و اقدام جمعی برای جهانی بهتر اعتقاد دارند، همبستگی خود را با فعالان، دانشمندان و همه دیگر افراد در سراسر جهان که در برابر فاجعه انسانی جاری سکوت نمی‌کنند، اعلام می‌کنیم. ما به فراخوان آنها برای یک آتش بس پایدار فوری و پایدار می‌پیوندیم و معتقدیم که تنها از طریق اقدام جمعی و فشار بین‌المللی می‌توان به آینده‌ای با عدالت و کرامت برای همه مردم امیدوار بود.

                                                                             

RC48: کمیته تحقیقات جنبش‌های اجتماعی، اقدام جمعی و تغییرات اجتماعی

RC47: کمیته تحقیق در مورد طبقات اجتماعی و جنبش‌های اجتماعی)

 


[1]این بیانیه منعکس کننده نظرات انجمن بین المللی جامعه شناسی (ISA) و یا همه اعضا (از جمله اعضای هیئت مدیره) RC48 و RC47 نیست.