محمد جواد زاهدی*

237همایش کنکاش­‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران همایشی است که به صورت دوره‌­ای و همزمان با انتخابات هیئت مدیره انجمن جامعه­‌شناسی ایران برگزار می­‌گردد. این همایش، فرصت مناسب و ارزشمندی برای معرفی و نقد فعالیت‌­های مرتبط با نظریه‌­سازی جامعه­‌شناختی در ایران است.

در این همایش علاوه بر هدف‌­های تصریح شده در اساسنامه انجمن جامعه­‌شناسی سه هدف ویژه نیز مورد نظر است که از این قرارند:

  1. مرور روند فعالیت­‌های مفهوم‌­سازی و نظریه­‌پردازی درباره جامعه ایران؛
  2. ارزیابی انتقادی اقدام‌­های انجام­‌شده در این زمینه از سوی جامعه­‌شناسان دانشگاهی و غیر دانشگاهی؛
  3. جلب توجه اجتماع علمی جامعه شناسی در کشور به ضرورت توجه بیشتر به نظریه­‌پردازی و مفهوم سازی درباره جامعه ایران.

اینک، چهارمین همایش از این رشته همایش‌­ها سه سال پس از برگزاری همایش سوم (اردیبهشت ماه 1395) در 28 و 29 خرداد ماه 1398 برگزار می­‌گردد. در این همایش برای نخستین بار با گرته‌­برداری از رویه مورد عمل در برخی همایش‌های بین‌المللی، رشته کار در محورهای اصلی تعریف شده برای این همایش، به دست داوطلبان فرهیخته‌ای که عمدتاً به گروه­‌های آموزشی جامعه­‌شناسی و علوم­ اجتماعی دانشگاه­های کشور و گروه های علمی تخصصی انجمن جامعه شناسی و سایر نیز انجمن های علمی وابسته‌­اند، سپرده شده تا حسب مورد با سازماندهی تیمی کارآزموده و کارآمد، مدیریت نشست­‌های این همایش را برعهده گیرند.

جامعه‌­شناسی­‌های ملی در همه جای جهان با مفاهیم و نظریه‌­های برآمده از محیط­‌های اجتماعی خاص شناخته می‌­شوند. هستی اجتماعی در این محیط­‌ها ضمن دارا بودن برخی ویژگی‌های مشترک عام، از طریق ویژگی­‌های اختصاصی دیگری نظیر خصوصیت­‌های فرهنگی، بوم‌­شناختی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی بازشناخته شده و از یکدیگر متمایز می‌گردند. این تمایز جوامع از منظر درک جامعه‌­شناسانه بیش از هر چیز با تعریف مفاهیم، به نحوی که بتوانند هم ویژگی‌های عام و هم ویژگی‌های خاص مرتبط با هر جامعه‌ی معین را در خود انعکاس دهند، و نیز با نظریه‌­هایی که بر پایه مفاهیم سازگار شده با وضعیت­‌های اجتماعی معین ساخته شده‌اند، تعریف می­‌شوند. کارکرد اصلی این نظریه‌­ها آن است که جهان زندگی اجتماعی در هر جامعه­‌ای را به مدد گزارش‌­هایی توصیف و تبیین می­‌کند که ضمن قرار داشتن در ورای آنچه به ظاهر می‌­توان دید یا احصا کرد، هستی اجتماعی در آن جامعه را به صورتی جامعه شناسانه بازنمایی می‌کند. چنین تبیین‌­هایی از واقعیت‌های زندگی اجتماعی، نظریه جامعه‌­شناختی درباره هر جامعه معینی را می­‌سازند. بنابراین نظریه­‌های اجتماعی و جامعه شناختی درباره هر جامعه معینی را صرفا نمی‌توان مجموعه گزاره‌­های مرتبط و همبسته‌­ای تلقی کرد که دریافت‌های ما از جهان تجربی را به شیوه‌­ای نظام‌­مند سازمان می­‌دهد؛ بلکه نظریه اجتماعی بازگوی تبیینی از وضعیت خاص هستی اجتماعی در هر جامعه معینی است که به مدد مفاهیمی که بر­آمده از زندگی تاریخی- اجتماعی جوامع‌­اند و در فرایند زندگی روزمره و فعالیت‌های علمی موجود در جامعه بر­ساخته شده و صیقل خورده‌­اند، صورت­بندی شده است. گو آنکه فضای فکری، فضای نهادی و فضای نقادی و اندیشه‌ورزی نهادی شده در هر جامعه­‌ای در شکل­‌گیری یک چنین گزارش­‌هایی از وضعیت زندگی اجتماعی در جوامع، بسیار مهم و تعیین کننده­‌اند اما گسترش دامنه پژوهش­‌های تجربی در عرصه­‌های متفاوت زندگی اجتماعی و استعدادهای پرورش ­یافته صاحب‌نظران خبره و کارآزموده در زمینه اندیشه‌­ورزی درباره مسائل جامعه نیز در صورت­بندی نظریه­‌ها بسیار موثر است.

سلسله همایش‌­های دوره‌­ای کنکاش‌­های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران و از جمله همایش چهارم که به موضوع انسجام و همبستگی اجتماعی اختصاص یافته، تمهیدی دانشگاهی و انجمنی برای برجسته­‌سازی و نیروبخشی به فضای نهادی لازم برای مفهوم پردازی­‌های مناسبی است که برای تعریف و توصیف واقعیت­‌های اجتماعی در ایران مورد نیاز است و هدف از آن، تقویت و ترغیب فرآیند نظریه‌پردازی برای شکل­‌گیری جامعه­‌شناسی ملی در کشور است. امید است که این همایش نیز نظیر همایش­‌های قبلی بتواند دست کم بستر مناسبی را برای تبادل نتایج و دستاورد های فعالیت‌ مفهوم‌­سازی و نظریه­‌پردازی انجام شده در کشور و تجربه­‌های صورت گرفته از سوی صاحب‌نظران اجتماعی و جامعه­‌شناسان ایرانی در این زمینه‌­ها فراهم سازد. به سخن دیگر این همایش، کوششی است به منظور ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته از سوی جامعه‌­شناسان و اصحاب علوم اجتماعی در زمینه ساختن و پرداختن مفاهیم لازم برای توصیف زندگی اجتماعی در ایران و همچنین معرفی و فهم تبیین­‌هایی از وقایع و واقعیت‌های اجتماعی این جامعه که با الگویی جامعه‌­شناسانه بازنمایی شده باشند. باور دست اندرکاران برگزاری این همایش آن است که چنین بستر سازی‌­هایی نه فقط به تقویت واستحکام اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران و ایجاد کارآمدی کارکردی آن کمک می­‌کند؛ بلکه تمهیدی ضروری برای پایه­‌ریزی جامعه شناسی ملی است و می‌­تواند به نحو موثری به ادغام جامعه شناسی ایرانی در جامعه شناسی جهانی منجر شده و نقش جامعه شناسان ایرانی را در فرایند اعتلای بیشتر آن تقویت کند.

در روز های پایانی خرداد ماه (28 و 29)، منتظر همراهی و حضور گرم فرهیختگان، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به علوم اجتماعی و جامعه شناسی در چهارمین همایش ملی کنکاش های مفهومی نظری درباره جامعه ایران هستیم.


*دبیر علمی همایش

 

 

اخبار مرتبط:

چهارمین همایش ملی کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران

سومین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران

دومین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران

اولین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران