علی موسی نژاد

 پس از پایان جنگ تحمیلی و به ویژه در اوایل دهه ١٣٧٠ ، میزان خودکشی در استان ایلام به سرعت افزایش یافت تا جایی که توجه و نگرانی مراکز و مراجع و مسئولان استانی و کشوری را برانگیخته و آنها را به اقداماتی واداشت. از آن زمان تاکنون، خودکشی علیرغم افت و خیزهای که داشته همواره یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی استان ایلام بوده است. در سلسله مباحث پیش رو، مطالبی در مورد وضعیت و روند  خودکشی در ایران و استان ایلام، ویژگی های خودکشی کنندگان، و عوامل مؤثر بر خودکشی بیان می شود.

 آیا ایلام، پایتخت خودکشی جهان است؟

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال ٢٠١٩ میلادی، کشورهای:لسوتو در آفریقا با نرخ ٨٧.۵، گویان در آمریکا با ۴٠.۹، اسواتی در آفریقا با ۴٠.۵ ،کِریباتی در اقیانوسیه با ٣٠.۶، سوری نام در آمریکا با ٢٩ ،و زیمباوه در آفریقا با ٢۵.٩ در هر یکصدهزار نفر، بالاترین نرخ های خودکشی را در جهان داشته اند. در حالیکه نرخ خودکشی در استان ایلام بین حداقل ١١ تا حداکثر ٢۴ در یکصدهزار در نوسان بوده است.

 لذا دیدگاه کسانی که استان ایلام را پایتخت خودکشی جهان می دانند با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

خودکشی در دوره های ریاست جمهوری:

نرخ خودکشی در استان ایلام در سال ١٣٧۶، ٢٠.۵ در یکصدهزار بود و در سال ٧٧ (اولین سال فعالیت دولت خاتمی)، به ١١.٢ (کمترین نرخ خودکشی در ٣٠ سال اخیر) رسید. در اولین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، نرخ خودکشی در ایران ٩.٣۵ درصد کاهش، در ٨ استان افزایش، و در ١٨ استان کاهش یافت و در ۴ استان (از جمله ایلام) ثابت ماند.

 بیشترین افزایش مربوط به استان گلستان(٣۵ درصد)، و بیشترین کاهش مربوط به استان بوشهر (۵۶.٩) بوده است. لازم به ذکر است که در سال ١٣٨٩، نرخ خودکشی در استان ایلام به ٢۴.٨ در یکصدهزار (۴.٨۶ برابر نرخ کشوری) رسید که بالاترین نرخ خودکشی استان ایلام در ٣٠ سال اخیر است.

در اولین سال دولت روحانی، خودکشی در ایران، ١ درصد افزایش، در ١٩ استان افزایش، و در ١٣ استان کاهش یافت. بیشترین درصد افزایش و کاهش به ترتیب متعلق به یزد (۶٩.۶ درصد) و سمنان (۴١.٧)، و میزان افزایش در استان ایلام، ٢٨.۹ درصد بوده است.

در اولین سال ریاست جمهوری رئیسی، خودکشی در ایران ١٠.٨ درصد افزایش، در ٢٣ استان افزایش، در٧ استان هم کاهش یافت و صرفاً در ٢ استان ثابت ماند.

 بیشترین درصد افزایش خودکشی متعلق به استان یزد (٣۵.٧) و بیشترین درصد کاهش متعلق به استان سمنان (٣٨) بوده است. در استان ایلام با ٧.۵ درصد افزایش،این رقم به ١٩ دریکصد هزار نفر رسیده است.

ادامه دارد...

sedayeilamiyan@