علی نوری*

نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن جامعه ­شناسی ایران با دبیران گروه‌ها و کارگروه‌های علمی- تخصصی انجمن با دعوت کمیته گروه های علمی تخصصی روز چهارشنبه 6 تیرماه 1397 در سالن کنفرانس انجمن جامعه­‌شناسی ایران برگزار شد. در این جلسه حاضران درباره فعالیت گروه‌ها و کارگروه‌های انجمن بحث و تبادل نظر نمودند و پیشنهاداتی به­ منظور بهبود عملکرد و فعالیت گروه‌ها و نیز رفع مسائل موجود به هیأت مدیره انجمن ارائه دادند.

در ابتدای این نشست که با دکتر حسین سراج‌­زاده (رئیس انجمن جامعه شناسی) برگزار شد، دکتر شیرین احمدنیا (مدیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی انجمن) ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، مسئولیت دبیران گروه‌های علمی را در جریان ایفای نقش خاص خود در کنار نقش مدیران گروه‌ها، بسیار مهم ارزیابی کرد و ضمن تشکر ویژه به خاطر تلاش حائز اهمیت دبیران در جریان فعالیت‌های گروه، از دبیران گروه‌ها درخواست کرد در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و مسائل گروه خود و انتظارات خود از انجمن بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر نشستی که مخاطب بیش­تری دارد الزاماً به­ معنای کیفیت علمی بالای آن نشست نیست و با توجه به این که گزارش های نشست و فایل صوتی آن و در برخی موارد گزارش های رسانه ای خوبی از نشست ها تهیه می شود، بهتر است گروه‌ها به محتوای ارائه شده در نشست، بیش از مخاطب محوری توجه نشان دهند.

دکتراحمدنیا در خصوص امکان استفاده از سالن ها و امکانات نهادهای دیگر سخن گفت و با ارجاع به تفاهم‌­نامه­‌های بین انجمن و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی از دبیران گروه‌ها دعوت کرد جهت اجرایی کردن مفاد این تفاهم‌­نامه‌­ها اقدام کنند.

پس از سخنان دکتر احمدنیا، دکتر علی نوری (دبیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی) ضمن تشکر از حضور دبیران گروه‌ها و همکاری آنها طی سال تحصیلی گذشته، تعامل بیش­تر دبیران گروه‌ها با کمیته گروه‌های علمی را یادآور شد. او با اشاره به درخواست ارائه گزارش عملکرد از گروه‌ها گفت: از میان 35 گروه و کارگروه علمی تنها 20 گروه گزارش عملکرد خود را ارائه داده­اند. این در حالی است که بهبود وضعیت و ارتقاء عملکرد گروه‌ها نیازمند توجه بیشتر به مقوله ارتباط آنها با کمیته گروه‌ها است.

دکترنوری، با توضیح موارد مطرح در پرسش­نامه‌­ای که در اختیار گروه‌ها قرار خواهد گرفت از آنان خواست که این پرسش­نامه را با دقت و مستند تکمیل نمایند. زیرا اطلاعات مستخرج از آن، مبنای برنامه­‌ریزی‌­ها و اتخاذ تصمیمات آینده خواهد بود.

سپس پیام روشنفکر (مدیرکمیته ارزشیابی انجمن) با اشاره به این­که انجمن جامعه­‌شناسی ایران همواره جزء انجمن­‌های علمی برتر کشور بوده است ابراز امیدواری کرد انجمن بتواند رتبه­‌های بین‌­المللی را در آینده کسب نماید.

وی در این راستا، تغییر نظام ارزشیابی انجمن­‌های علمی را مطرح کرد و ادامه داد: در نظام جدید ارزشیابی مواردی مانند ایفای نقش مرجعیت علمی از طریق تقویت تعاملات ملی و بین‌­المللی، برگزاری رویدادهای علمی، عضویت اعضای گروه‌­ها در شوراهای دولتی و غیردولتی و برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات علمی اهمیت دارند. روشنفکر در بخش دیگری از سخنان خود خواستار فعال­‌تر شدن شاخه دانشجویی در گروه‌­ها و انجمن شد.

سپس ژیلا آور (مسئول دفتر انجمن جامعه­‌شناسی ایران) از دبیران گروه‌­ها درخواست کرد مسائل مربوط به گروه خود را صرفاً از طریق کمیته گروه‌­ها پیگیری کنند و درباره ارائه برنامه نشست­‌ها نیز یادآور شد که صرفاً از طریق ایمیل و در زمان مقرر این موضوع انجام شود.

در ادامه این نشست، دبیران گروه­ها و کارگروه‌­ها به بیان دیدگاه­‌ها، مسائل و انتظارات خود پرداختند، مشروح این بحث­‌ها را در ادامه می­‌خوانید:

- دکتر فهیمه نظری، دبیرگروه خانواده، درباره موازی کاری گروه‌­ها و شباهت موضوعات مطرح شده توسط آنان به مواردی اشاره کرد.

–عذرا مرادی، دبیرگروه آینده پژوهی، برفعالیت‌­های مشترک با سایرگروه­‌ها تأکید کرد و پیشنهاد کرد برای جذب دانشجویان، کارگاه­‌های آموزشی توسط گروه‌­ها برگزار شود.

–زهرا پلمه، دبیرگروه جامعه­‌شناسی ایران، با اشاره به عدم مشارکت برخی اعضا شورای مدیریت گروه­‌ها در نشست­ها و تصمیم­‌گیری‌­ها، خواستار تمهیداتی برای مواجهه با این مسئله شد.

– دکتر حسن امیدوار، دبیر گروه صلح، خواستار تهیه لیست نخبگان حوزه‌­های تخصصی مختلف توسط انجمن شد و موضع­‌گیری بیش­تر انجمن در مسائل روزمره و انعکاس و بازتاب خبری آن­‌را درخواست کرد. هم­چنین با اشاره به این­که جلسات نقدکتاب مخاطبان اندکی دارد، گفت لازم است درباره راه­‌حل این مسأله چاره‌­جویی کرد.

– دکترمحمدرضا پویافر، دبیرگروه معرفت، پیشنهاد کرد هیئت مدیره انجمن، بررسی کلی و اجمالی تجمیع و تلفیق برخی گروه­‌ها را در دستور کار قرار دهد.

–مژگان بهشتی، دبیرگروه تحلیل شبکه، با اشاره به این­که گروه مربوطه، یک گروه بین رشته­‌ای است و کاربرد زیادی دارد، افزود: جذب مخاطب در این گروه دشوار است، زیرا حوزه جدیدی است و از هیئت مدیره خواستار ارائه راهکار شد.

–مریم جمشیدی، دبیرگروه جامعه‌­شناسی سیاسی، با اشاره به این که بیش­ترین حجم کاری گروه­‌ها به‌ ­عهده دبیران است خواستار برنامه­‌ریزی بهتر برای اختصاص سالن به گروه­‌های مختلف شد و مواردی همچون توانمندی بیش­تر دبیران گروه‌­ها، درآمدزایی انجمن، امکان استفاده از سخنرانان با گرایش‌­های فکری متفاوت، بیان تجربیات موفق دبیران گروه‌­ها را مطرح کرد.

–مریم محمودی، دبیرگروه روش­‌شناسی، به تجربه موفق گروه مربوطه در برگزاری کارگاه­‌های آموزشی در دانشگاه‌­ها اشاره کرد و پیشنهاد کرد با توجه به عام بودن موضوع گروه روش‌­شناسی، سایرگروه­‌ها با آن همکاری بیش­تری داشته باشند و سایت انجمن نیز قسمتی برای دعوت به همکاری ایجاد کند.

–آتنا غلام نیارمی، دبیرگروه جامعه‌­شناسی تاریخی، با اشاره به غیر فعال بودن اعضای شورای مدیریت گروه، درباره رسمیت صورت جلسه­‌های مجازی خواستار ارائه راهکارشد.

–بیتا مدنی، دبیرگروه جامعه‌­شناسی ورزش، با اشاره به غیرفعال بودن اعضای شورای مدیریت، درباره شیوه ورود اعضای جدید به شورای مدیریت خواستار ارائه راهکار شد.

–شیدا فراشاهی، دبیرگروه جامعه‌­شناسی فیلم سینما نیز با اشاره به عدم حضور اعضای شورای مدیریت در جلسات، خواستار تفکیک گروه فیلم و سینما شد.

–فهیمه یوسف کلافی، دبیرگروه، جامعه‌­شناسی نظری، به دیر درج شدن گزارش نشست‌های گروه­‌ها در سایت انجمن اشاره کرد و خواستار رفع این مشکل شد.

–الهام قادری، دبیرگروه جامعه­‌شناسی تفسیری، خواستار امکان ارائه نشست­ها به ­صورت ویدئو کنفرانس شد.

در پایان جلسه، دکترسید حسین سراج­زاده ضمن پاسخ به پرسش­ها به جمع‌ ­بندی مباحث نشست پرداخت. وی یادآور شد که امکان برگزاری نشست ویدئو کنفرانس برای سخنرانان داخلی یا خارجی فراهم است. او همچنین درباره نحوه تشکیل گروه‌­ها از طریق انتخابات توضیحاتی ارائه کرد و با بیان این­که فعالیت درانجمن­‌های علمی از دو بعد حرفه­‌ای و شخصی به نفع افراد است، از دبیران خواست در این زمینه تلاش نمایند، به ویژه در دوره بعدی فعالیت انجمن، گروه­‌های خود را فعال­‌تر کرده و اعضای بیش­تری به گروه خود دعوت نمایند.

دکتر سراج­ زاده به انتشار آثار علمی غنی توسط انجمن اشاره کرد و از دبیران گروه‌ها خواست درباره تکمیل فرم‌های ارزیابی فعالیت انجمن به اعضاء گروه مربوطه اطلاع­ رسانی کنند.

 

 

فهرست اسامی حاضرین در نشست دبیران گروه­‌ها:

1. دکترحسین سراج­ زاده- رئیس انجمن جامعه­ شناسی ایران

2. دکترشیرین احمدنیا – عضوهیئت مدیره و مدیرکمیته گروه های علمی

3. دکترپرویز اجلالی – عضو هیئت مدیره انجمن

4. پیام روشنفکر- عضو هیئت مدیره، مدیر کمیته ارزشیابی و دبیر گروه جامعه شناسی کودکی

5. دکترعلی نوری- دبیر کمیته گروه های علمی

6. دکترعلیرضا سعیدی- دبیر گروه جامعه­ شناسی فقر رفاه و سیاست اجتماعی

7. دکتر حسن امیدوار- دبیر گروه جامعه­ شناسی­ صلح

8. مژگان بهشتی- تحلیل شبکه­ های اجتماعی

9. زهرا پلمه- جامعه ­شناسی ایران

10. دکتر محمدرضا پویافر- جامعه ­شناسی معرفت

11. مریم جمشیدی- جامعه ­شناسی سیاسی

12. مهری طیبی­ نیا- جامعه و فرهنگ

13. محمد علی­ پور- جامعه­ شناسی هنر

14. عراقی- جامعه­ شناسی احساسات

15. علی­مراد عناصری- کارگروه مطالعات مردان

16. آتنا غلام نیارمی – جامعه ­شناسی تاریخی

17. شیدا فراشاهی- جامعه ­شناسی فیلم و سینما

18. الهام قادری- جامعه­ شناسی تفسیری

19. مریم محمودی- روش­ شناسی و روش ­های تحقیق

20. بیتا مدنی- جامعه ­شناسی ورزش

21. عذرا مرادی- آینده پژوهی اجتماعی

22. دکتر فهیمه نظری- جامعه ­شناسی خانواده

23- فهیمه یوسف کلافی- جامعه ­شناسی نظری

24. ژیلا آور- مسئول دفتر انجمن

 

*تهیه گزارش


WP 20180627 14 46 52 Pro

WP 20180627 14 47 35 Pro

WP 20180627 14 47 55 Pro

WP 20180627 14 48 09 Pro

WP 20180627 14 48 41 Pro

WP 20180627 16 49 55 Pro