نسبت جامعه شناسی و اقتصاد1روز پنج شنبه 31 فروردین ماه 1396 در دانشگاه یزد به همت دفتر دانشگاهی یزد انجمن جامعه شناسی ایران و با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نشست علمی با عنوان "نسبت جامعه شناسی و اقتصاد (توافق یا تعارض)" با سخنرانی دکتر منوچهر علی نژاد عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و دکتر حبیب انصاری سامانی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

در این نشست که با خیر مقدم دکتر سید علیرضا افشانی رییس دانشکده علوم اجتماعی آغاز شد، دکتر منوچهر علی نژاد بحث خود را با طرح این فرض بنیادی شروع کرد که "جامعه شناسی و اقتصاد به مثابه یک علم تخصصی شأن علمی مستقلی داشته اما در عین حال می‌توان مجموعه ادله هایی را نشان داد که این دو رشته به شدت وامدار همدیگر بوده و دارای تاثیر و تاثراتی از همدیگر هستند."

در ادامه وی سعی کرد از سه منظر مختلف این وابستگی و در عین حال استقلال عمل جامعه شناسی و اقتصاد را ترسیم کند. این سه منظر شامل معیارهای صوری، معیارهای مفهومی و معیارهای نظری و رویکردی هستند. وی در بسط این سه منظر سعی کرد دیدگاه نظریه پردازان کلاسیک اقتصاد و جامعه شناسی، رویکردهای اقتصاد تاریخی، نهادهاگرایی و جامعه شناسی اقتصادی را در خصوص پیوند ریشه دار اقتصاد و جامعه شناسی نشان دهد. دکتر علی‌نژاد در نهایت به صورت مصداقی گزارشی از یک مطالعه درخصوص کنش اقتصاد آذری زبانها در تهران ارائه داد و در آن سعی نمود دلالتهای اجتماعی و فرهنگی کنشهای اقتصادی و اخلاق اقتصاد این گروه را به تصویر بکشد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر حبیب انصاری سامانی بحث را آغاز و سعی کرد با ریشه‌کاوی، خاستگاههای فلسفی شکل گیری رشته اقتصاد را نشان دهد.

او در مرحله بعد اذعان کرد: معمولا در میان اقتصاددانان نوعی دوگانگی و تضاد درخصوص پاسخ به سوالات بنیادین اقتصادی وجود دارد. در واقع این تضاد میان اقتصاددانان متعارف و اقتصاددانان هترودوگس و دگراندیش وجود دارد که در آن اقتصادانان هترودوکس سعی دارند برای تبیین چرایی متغیرهای اقتصادی از متغیرهای غیراقتصادی استفاده کنند واقعیتی که در میان اقتصادانان متعارف غیرقابل پذیرش بوده است.

نسبت جامعه شناسی و اقتصاد2دکتر انصاری دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت مطالعات میان رشته ای و چند رشته ای در اقتصاد از دو رویکرد نظریه "قدرت همسنگ " گالبرایت و حسابداری رشد نام برد که هرکدام در تحلیلهای خود سعی دارند به بحث زیرساختهای اجتماعی در تبیین رفتارهای اقتصادی بپردازند.

در پایان، جلسه پرسش و پاسخ انجام شد که تنی چند از اعضای هیأت علمی گروه جامعه شناسی از جمله دکتر مسعود حاجی زاده و دکتر سیدمحسن موسوی با طرح سوالاتی به آسیب شناسی وضعیت رشته اقتصاد و جامعه شناسی در دانشگاه یزد پرداختند و اینکه چرا امروزه ما شاهد نوعی شکاف و دودستگی در میان اصحاب این دو نحله علمی هستیم و چرا اقتصاددانان اغلب گرایش به سمت رشته های فنی، آماری و مدیریتی داشته و کمتر به سمت جامعه شناسی سوق پیدا می کنند و یا برعکس چرا استادان جامعه شناسی با نگاه چپ گرایانه خود امکان طرح مطالعات اجتماعی با محوریت موضوعات اقتصادی را فراهم نمی کنند.

منبع گزارش: سایت دانشگاه یزد