گزارش فعالیت‌‌ها و عملکرد دفتر انجمن‌ جامعه‌شناسی ایران شاخه مازندران از سال 1387 تا تیر ماه 1388

خلاصه‌ای از فعالیت دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران شاخه مازندران عبارتند از:

1. میزبانی از پروفسور مایکل بوروی و برگزاری یک جلسه سخنرانی تحت عنوان جامعه‌شناسی مردم‌مدار در تاریخ دوشنبه سوم تیرماه 1387 در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.
در این رابطه، بخشی از گزارش سفر پروفسور بوروی به قلم خود وی به این شرح است: «در تاریخ دوازدهم ژوئن به ایران رفتم و مدت دو هفته آنجا بودم. ما در طول این سفر، از چهار شهر و پنج دانشگاه (دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مازندران در بابلسر و دانشگاه علامه طباطبایی در تهران) و همچنین یک پژوهشکده دولتی [پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم] دیدن کردیم
... در بابلسر نیز ما دانشگاهیان و پژوهشگرانی را دیدیم که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند و من در آنجا توانستم سخنرانی خود را به زبان انگلیسی، بدون هیچ ترجمه‌ای ارائه دهم. در این شرایط، انجمن جامعه‌شناسی ایران تلاش می‌کند که مناطق مختلف این کشور را به حلقه خود وارد کرده و ارتباطات علمی‌اش را با سایر نقاط دنیا تقویت کند.در مورد بحث‌هایی که در ایران داشتم».

2. دفتر انجمن جامعه‌شناسی مازندران برای گسترش دامنه فعالیت‌های خود و بالاخص برای اطلاع‌رسانی بیشتر، اقدام به راه‌اندازی سایت اینترنتی (http://www.isamz.ir) کرده است که در آنبخش‌های اخبار، آموزش جامعه‌شناسی، مقالات، بانک اعضا، اخبار انجمن جامعه‌شناسی ایران، گزارش و مصاحبه برای اطلاع‌رسانی و درج فعالیت‌های اعضا پیش‌بینی شده است.

3. در پی موفقیت دفتر انجمن جامعه‌شناسی مازندران در تدوین و انتشار دومین شماره از مجله مطالعات اجتماعی ایران (دوره اول، شماره 2، 1385) و بنا به درخواست مجدد این دفتر برای انتشار شماره دیگری از این مجله با محوریت مطالعات اجتماعی در حوزه سه استان شمالی کشور استان گیلان، مازندران و گلستان ، هیات تحریریه مجله مطالعات اجتماعی ایران در سال 1388 با این درخواست موافقت نموده است. هم‌اکنون فراخوان مقالات صورت گرفته و انتظار می‌رود تا پایان سال 1387 شرایط انتشار این مجله فراهم شود.

4. همکاری در همایش سراسری طرح مسائل اجتماعی استان مازندران یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر مازندارن است.این همایش با همکاری دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران و دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در تاریخ 29/7/ 1388برگزار می‌شود و دفتر انجمن جامعه‌شناسی مازندران نیز از همکاران علمی این همایش است.

5. همکاری علمی اعضای انجمن جامعه‌شناسی شاخه مازندران با گروه آموزشی علوم اجتماعی آموزش و پرورش استان مازندران نیز از جمله فعالیت‌های این دفتر است.

در این زمینه، دکتر نادر رازقی در آبان ماه 1387و دکتر محمد فاضلی در دی ماه 1387 جلسات سخنرانی در گردهمایی معلمان علوم اجتماعی شهرستان بابل ارائه کرده و درباره مسائل جدید در جامعه‌شناسی و مسائل آموزش جامعه‌شناسی در ایران و سطح متوسطه به طرح مباحثی پرداخته‌اند.

6. دکتر محمود شارع‌پور و دکتر محمد اسماعیل ریاحی از اعضای انجمن جامعه‌شناسی مازندران با کمیته علمی همایش سراسری «تالاسمی، فرصت‌ها و چالش‌ها» با محور سلامت، ازدواج و اشتغال که در اردیبهشت ماه 1388 در دو بخش پزشکی و اجتماعی با حضور اساتید، محققان، دانشجویان و مسئولین بهداشتی در شهرستان ساری برگزارشد، همکاری داشته‌اند. در این همایش دکتر محمود شارع‌پور دبیر همایش و دکتر محمد اسماعیل ریاحی از اعضای انجمن جامعه‌شناسی شاخه مازندران به سخنرانی پرداختند.

7. دفتر مازنداران انجمن جامعه‌شناسی ایران در برگزاری همایش «کاربردهای انسان­شناسی در ایران امروز» که به همت دانشجویان انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در اردیبهشت 1388 برگزار شد، نیز همکاری داشته است. در این همایش دکتر محمد فاضلی و دکتر حیدر جانعلیزاده از اعضای انجمن جامعه‌شناسی شاخه مازندران درباره مسائل انسان‌شناسی و آموزش آن در ایران سخنرانی کردند.

8. همکاری علمی در ارائه سخنرانی مستمر ماهانه در حوزه علوم اجتماعی در دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اجتماعی و یا در گروه‌های تخصصی انجمن جامعه‌شناسی از دیگر فعالیت‌های این دفتر در این بازه زمانی بوده است. به عنوان نمونه: دکتر محمود شارع‌پور سخنرانی با عنوان «تکنیک ژنراتور: ابزاری برای سنجش سرمایه اجتماعی فردی» در دانشگاه مازندران ارائه کردند. هم‌چنین دکتر نادر رازقی در نشست «علم و فناوری بومی یا بومی‌سازی علم و فناوری» که از سوی گروه جامعه‌شناسی علم و معرفت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد سخنرانی کردند.

9. در فاصله زمانی، جلسه سخنرانی در خصوص «جامعه‌شناسی موسیقی زیرزمینی» نیز به همت دفتر مازندران انجمن جامعه‌شناسی ایران و با همکاری انجمن علمی دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه مازندران برگزار شد. در این جلسه دکتر مسعود کوثری عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به طرح مباحثی درباره جامعه‌شناسی انواع موسیقی زیرزمینی پرداخته و نمونه‌هایی از این نوع موسیقی را از بعد اجتماعی تحلیل کردند.

10. طراحی همایش «توریسم در مازندران: چالش‌های اجتماعی و فرهنگی» که موافقت دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران با اجرای آن جلب شده، نیز از جمله فعالیت‌های این دفتر است که فرایند اجرایی آن در حال پیگیری است.

11. این دفتر استانی انجمن جامعه‌شناسی ایران، در برگزاری جلسات نقد کتاب در دانشگاه مازندران نیز همکاری داشته است.

12. خبرهای مربوط به انجمن‌ بین‌المللی جامعه‌‌شناسی و انجمن‌ جامعه‌شناسی‌ ایران‌ جهت اطلاع اساتید، دانشجویان و محققان علوم اجتماعی در استان مازندران توسط دفتر استان مازندران انعکاس می‌یابند.