زنده یاد دکتر هاله لاجوردیبا کمال ناباوری و اندوه با خبر شدیم که خانم دکتر هاله لاجوردی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی سابق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از میان ما رفت.

شادروان لاجوردی متولد 1342 در تهران، همه مراحل تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گذراند و در سال 1383 موفق به اخذ درجه دکترای جامعه شناسی شد. او به عنوان دانش‌آموخته ممتاز جامعه‌شناسی، عضو هیأت علمی گروه ارتباطات همان دانشکده شد و در دوره فعالیت علمی خود آثار ارزشمندی ترجمه و تالیف کرد که نشان‌دهنده ظرفیت علمی بالای او بود. متاسفانه به دلیل تنگ نظری‌های فکری و دیوانسالارانه نظام دانشگاهی، خانم لاجوردی از دانشگاه رانده شد و در مسیر انزوا قرار گرفت.
از روانشاد هاله لاجوردی کتاب زندگی روزمره در ایران مدرن (با تامل بر سینمای ایران) و مقالات تالیفی رویکردهای غربی به جامعه شناسی فرهنگ و انتقال به پسامدرنیسم فرهنگی و فرهنگ شناسی، فمنیسم مثبت- فمنیسم منفی، اخلاق در فرهنگ ایرانیان با اتکاء بر آرای نظریه پردازان، فکت، دهشت و سکوت، تاملی بر چهارشنبه سوری، نظریه های زندگی روزمره، هرمنوتیک بازسازی یا گفتگو منتشر شده است.
وی همچنین11 مقاله ارزشمند از صاحبنظران انتقادی ترجمه کرده که در مجله وزین ارغنون منتشر شده‌اند، شامل؛ سیطره عمومی ( یورگن هابرماس)، زندگی قهرمانی و زندگی روزمره (میک فدرستون)، تضاد فرهنگ مدرن (گئورگ زیمل)، گزیده‌هایی از اخلاق صغیر (تئودور آدورنو)، عقلانیت: عقلانیت علمی و اتنومتدولوژی (تریگ راجر) ، شعر و تفکر تجریدی (پل والری)، صنعتی شدن و سرمایه داری در آثار ماکس وبر (هربرت مارکوزه)، محدودیت‌های معرفت ( ویلرد کواین)، هایدگر و کوندرا و دیکنز (ریچارد ام. رورتی)، هرمنوتیک: احیای معنا یا کاهش توهم (پل ریکور)، فضیلت جهانشمول: در باب دین در عصر جهانی (برایان ترنر).
درگذشت شادروان هاله لاجوردی را به بستگان و دوستان داغدارش و به اجتماع علمی جامعه‌شناسی ایران تسلیت می گوییم و برای این بانوی فرهیخته و ستمدیده آرامش و مغفرت و برای بازماندگان محترم شکیبایی و طول عمر با عزت آرزومندیم.

                                                        هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران