*مریم یارمحمد توسکی

طرح خانواده دفتر اراکانجمن جامعه شناسی ایران –استان مرکزی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، باهمکاری استانداری مرکزی، کارگاه‌هایی با موضوع مساله یابی مشارکتی نهاد خانواده در قالب طرح ملی گفتگوی خانواده را در تاریخ های 9و 16 مهر 1397 با حضور 50 نفر از روزنامه نگاران، دانشگاهیان، انجمن ها و سمن ها، فعالان اجتماعی و کارشناسان مسائل خانواده دستگاه ها، برگزار نمود.

به منظور شناسایی کارشناسان خانواده، ابتدا یک جلسه مشترک با هیات مدیره انجمن جامعه شناسی استان مرکزی، کارشناسان حوزه اجتماعی استانداری، مدیرکل اموربانوان و خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه ضمن توجیهات موضوعی، اجرایی و روشی طرح، برای تهیه لیست شرکت کنندگان از حاضرین خواسته شد تا پیشنهادات خود را در چهار گروه (روزنامه نگاران، دانشگاهیان، انجمن ها و سمن ها، فعالان اجتماعی و کارشناسان مسائل خانواده دستگاهها) کتبا اعلام نمایند. همچنین با روش پرسان پرسان ازافرادی مانند اساتید دانشگاه، سمن ها و فعالان اجتماعی – مدنی که دراین حوزه فعال هستند نیز جداگانه اسامی کارشناسان جمع آوری شد.

سپس مراحل نسبتا سخت اداری، تهیه سالن های کارگاهی و دیگر مقدمات و ملزومات طرح، طی شد. مهمترین و اساسی ترین بخش کارگاه به محتوای کارگاه مربوط بود. در این راستا پروتکل تدوین شده در نشست های مشترک دفاتر استانی انجمن در شیراز و تهران، بارها و بارها بازخوانی شده و ابهامات و اشکالات احتمالی با طرح آن در گروه مجازی دفاتر دانشگاهی انجمن و همفکری آنان مرتفع شد.

بخش وقت گیر کار به هماهنگی کارشناسان دولتی جهت حضور آنان و بویژه ارسال نامه به نهادهای دولتی و گرفتن مجوز حضور مربوط می شد. خوشبختانه با پیگیری ها و سماجت هایی که انجام شد، حداکثر نفرات مورد نظر در کارگاه حضور پیدا کردند. هر کارگاه طی یک روز کامل با هدف اماده سازی مشارکتی تسهیل گران و ارزیابی مهمترین مسائل اجتماعی در حوزه خانواده برگزار شد.فعالیت های جمعی اجرا شده در کارگاه به این ترتیب در مراحل کلی زیر محقق شد :1- مرور کارت های مسائل اجتماعی و ارزیابی اهمیت آن به صورت فردی و گروهی، شکل گیری گروه های کاری-مطالعاتی 4 یا 5 نفره 2- انتخاب یک مساله محوری و ترسیم درخت مشکلات برای شناخت مسائل اجتماعی در قالب زنجیره روابط علی معلولی 3- در اختیار قرار دادن مقالات به روز در حوزه مسایل خانواده و کتب منبع مطالعاتی (غیر از اطلس وضعیت زنان که در اختیار حضار در کارگاه ها قرار نگرفت) 4- نقد و تحلیل اقدامات و سیاست های انجام گرفته جهت مدیریت مسئله توسط نهادهای دولتی و غیردولتی، 5- آشنایی با دو وجه عینی و ذهنی مسئله اجتماعی و تمرین این کار بر روی مسائل منتخب هر گروه، 6- مرور و خوانش جمعی مطالبی با محتوای جامعه شناختی به منظور آشنایی با تخیل جامعه شناختی. افراد در قالب گروه های 4 و 5 نفره تقسیم شده و فعالیت های مذکور را تمرین کرده و در ادامه هر یک از گروه ها به ارائه خلاصه ای از دیدگاه های خود در بخش های مختلف (گرافی موضوع، ریشه ها و تبعات آن، فرم دو وجه عینی و ذهنی مسایل و فرم نقد و تحلیل اقدامات و سیاستهای انجام گرفته استان ) برای دیگر اعضا کارگاه پرداختند. پایان بندی کارگاه و پس از نقد و بررسی نمایشگاه های گروهی، و مشارکت فعالانه، اصلاح و تکمیل دستاوردهای گروهی ( با رنگ قرمز) توسط گروهها صورت گرفت.

در پایان مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی استان مرکزی (دکتر مریم یارمحمد توسکی) ضمن تشکر از صبر و مشارکت فعالانه اعضا، توضیحاتی نیز در مورد فاز دوم و برگزاری کارگاه فنون گفتگو با گروهها، خانواده و نهادها و نقش تسهیلگران در جریان سازی مسائل خانواده و شکل گیری پویش اجتماعی در راستای دغدغه سازی و همت معطوف به عمل، در کاهش و حل مسائل خانواده با رویکرد آمایشی و مشارکتی در این مسیر ایراد نمودند.  

* مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در اراک (تهیه گزارش)

 

اولین کارگاه مساله یابی مشارکتی خانواده استان مرکزی - سالن جلسات استانداری 9 مهر 97

اراک مهر97

دومین کارگاه مساله یابی مشارکتی خانواده استان مرکزی - سالن جلسات دانشگاه ازاد اسلامی اراک 16 مهر 97

 اراک مهر97 2