دکتر مسعود حاجی زاده میمندی؛ دانشیار دانشکده علوم اجتماعی–بخش جامعه‌شناسی دانشگاه یزد دارای پیشینه مهندسی در دانشگاه صنعتی اصفهان بوده که تحت تأثیر وقوع انقلاب اسلامی، جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده و هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در این دانشگاه گذرانده است و در دانشگاه یزد مسئولیت پژوهشکده تعاون، مرکز تحقیقات علوم انسانی و مدیریت گروه جامعه‌شناسی را در کارنامه خود دارد. وی به تازگی به عنوان نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در این دانشگاه انتخاب شده است که به همین مناسبت با وی در خصوص دغدغه ها و برنامه های این انجمن به گفتگو نشستیم.

دکتر حاجی زاده

از دیدگاه شما ضرورت ایجاد دفتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران در دانشگاه یزد چه بود؟

بنام خالق زیبایی ها و تشکر فراوان از اینکه این فرصت در اختیار اینجانب قرار داده شد. هر رشته علمی برای تقویت تعاملات بین دانشمندان، دانش آموختگان، استادان و علاقه مندان رشته و افزایش همبستگی اجتماعی و علمی بین اهالی رشته، نیاز به ایجاد انجمن های علمی دارد و دو کارکرد مهم تولید و ترویج علم و اخلاق علمی برای انجمن های علمی تعریف شده است که در همین راستا در 20 اسفند سال 1371 و همزمان با سالروز وفات بنیانگذار علم جامعه شناسی در ایران ؛ دکتر غلامحسین صدیقی، انجمن جامعه شناسی در ایران تاسیس شد و بر اساس اساسنامه، این انجمن می تواند با توجه به نیازها و درخواست های هر استان، شاخه های استانی داشته باشدکه در استان یزد آغاز فعالیت این انجمن در سال1385 بوده است و فعالیت های مختلفی در راستای اهداف این انجمن در یزد صورت گرفته است. لازم به ذکر است که انجمن جامعه‌شناسی ایران یکی از انجمن‌های موفق علمی در سطح کشور است که بارها به عناون انجمن برتر علمی معرفی شده است و فعالیت‌های دفاتر استانی نیز در همین راستاست.

ارزیابی شما از عملکرد این انجمن طی مدت فعالیت 13 ساله چیست؟

انجمن در گذشته با مشارکت انجمن های علمی دیگر و نیز سازمان های مختلف اجرایی مثل بهزیستی، استانداری، نیروی انتظامی، شهرداری و غیره به بررسی آسیب ها و مسائل اجتماعی در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی ها، همایش ها، بزرگداشت ها، نمایش فیلم و هم‌اندیشی پرداخته است تا با تبیین و شناخت علمی از مسائل اجتماعی راهکار مناسب را ارائه دهد. معرفی و نقد کتاب در حوزه جامعه شناسی و برگزاری مراسم همایش بزرگداشت چهارمین روز علوم اجتماعی در سال 96 نیز از دیگر فعالیت های این انجمن بوده است که از دیدگاه من تمام همکاران به اندازه توان خود در راستای اهداف انجمن تلاش کرده اند اما آنچه در این دوره بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، استفاده بیشتر و بهتر از منابع انسانی متخصص و علاقه‌مند است. کشور ما به این علت توسعه کافی پیدا نکرده است که از منابع به ویژه منابع انسانی به اندازه کافی استفاده نمی‌کند و به نگرش تخصصی و علمی مدرن بهای کافی داده نمی‌شود. اگر از منابع انسانی متخصص و باتجربه در مدیریت ها استفاده بهینه می شد، کشور پیشرفت بیشتری پیدا می کرد زیرا هدایت صحیح منابع توسط مدیریت، بسیار مهم تر از منابع و امکانات در دسترس است. حکمرانی شایسته و مدیریت قوی و توانمند فصل مشترک پیشرفت در همه زمینه‌ها و سطوح خرد، میانه و کلان جامعه است.
با توجه به مسئولیت جدید شما به عنوان مسئول این دفتر، چه برنامه هایی در دستورکار دارید؟

فعال‌تر شدن انجمن به لحاظ کمی و کیفی و همچنین مفید مؤثر بودن انجمن در رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در سطح دانشگاه، شهر و استان در رأس برنامه ها است و تلاش خواهیم کرد تا توانمندی های جامعه‌شناسی را معرفی کنیم تا این رشته بتواند کارکرد مناسبی از نظر آموزشی، پژوهشی و اجتماعی – فرهنگی در جامعه داشته باشد. در دانشگاه و شهر یزد آسیب ها و چالش های مختلفی وجود دارد که انجمن می‌تواند به کاهش این آسیب ها از طریق شناخت آن ها و ارائه راهکار کمک کند

یکی دیگر از برنامه ها اعتبار بخشیدن بیشتر و تقویت رشته علمی جامعه شناسی در دانشگاه و جامعه است؛ زیرا از دیدگاه من رشته جامعه شناسی از جایگاه علمی شایسته ای در جامعه برخوردار نیست. مردم شناخت کافی از این رشته ندارند و مدیران ما به جامعه شناسی بهای کافی نمی دهند در حالی که اگر جامعه شناسی جایگاه خود را در جامعه داشته باشد در همه سطوح اجتماعی کاربرد دارد و امور را بهتر می توان اداره کرد.
مشارکت و برنامه محوری نیز از دیگر اولویت های این دوره انجمن خواهد بود که در همین راستا پنج گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی دین، جامعه‌شناسی اقتصادی، جامعه‌شناسی آسیب ها و مسائل اجتماعی و جامعه‌شناسی زنان وخانواده و روش شناسی در این دفتر در حال راه‌اندازی است که مدیریت این گروه ها بر عهده اعضای هیات علمی توانمند است و برنامه نهایی دفتر را حاصل کار این پنج گروه قرار داده ایم و از این گروه ها خواستیم که نیاز سنجی کرده و امور مرتبط با حوزه را آسیب‌شناسی کرده و راهکارهای تقویت این رشته در تعامل با سایر انجمن ها به صورت برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت ارائه کنند.

در راستای فعال شدن بخش دانشجویی انجمن جامعه‌شناسی، چه اقداماتی انجام شده است؟

جلسه با دانشجویان جامعه‌شناسی دانشگاه یزد یکی از اولین اقدامات انجمن بعد از عهده دار شدن این مسئولیت توسط اینجانب بوده است که از دانشجویان خواستیم تا در راستای ارتقای انجمن ما را یاری کنند البته برای تشکیل انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی در دانشگاه یزد، درخواست داده شد که خوشبختانه به تازگی با این درخواست در کمیسیون تشکل ها موافقت شد تا انجمن علمی جامعه شناسی به عنوان بازوی انجمن و یاریگر انجمن علمی دانشجویی فعالیت کنند. امیدواریم با راه‌اندازی نشریه انجمن علمی دانشجویی رشته جامعه‌شناسی و احتمالا راه‌اندازی یک نشریه علمی-پژوهشی برای دفتر انجمن جامعه‌شناسی یزد، اجرای برنامه‌های حساب شده و غنی و در راستای اهداف انجمن جامعه‌شناسی ایران، بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی قدم برداریم.

آخرین نکته آنکه این انجمن با رویکرد تعاملی خود با سایر انجمن‌های علمی و مدیریت‌های اجرائی امیدوار است که بر امید، نشاط، مشارکت علمی و اجتماعی در سطح دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه، شهر و استان یزد بیفزاید. از همه دوستداران و علاقه‌مندان جامعه‌شناسی تقاضای همکاری می‌شود و انجمن متعلق به همه آنهاست و آخر اینکه:

                     همتی بدرقه راه کن ای طایر قدس

                                                                        که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

 

منبع: وب‌سایت دانشگاه یزد 9 آذر 98