مجری طرح: دکتر یوسف بیانلو

دستیار: لیلا خدائی

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده، درشهر زنجان، به تفکیک درمیان پدران، مادران وفرزندان  در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸، با حضور حداقل 24 وحداکثر 32 نفر در هرکارگاه برگزار شد. در برگزاری کارگاه‌های مذکور از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهر زنجان که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان های مذکور بر عهده داشتند.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه ها ویژگی های مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران داشتن اخلاق خوب، با ایمان بودن، داشتن صداقت، گذشت و محبت، دوست داشتن، همکاری در زندگی و معنویت را از جمله ویژگی های خانواده مطلوب در نظر داشتند، پدران به ویژگی هایی چون اعتماد به یکدیگر، احترام گذاشتن اعضای خانواده به همدیگر، آزادی کامل هر فرد در رابطه، عشق و علاقه به همدیگر، شجاعت در گفتن کلمه پوزش میخواهم در هنگام خطا و وفاداری را جزو ویژگی های خانواده مطلوب ذکر کرده و فرزندان هم بر ویژگی هایی چون؛ درک همدیگر و گفتگو، مسئولیت پذیری، صمیمیت بین اعضای خانواده، احترام به عقاید یکدیگر، توجه به نظرات افراد خانواده، راستگویی و رعایت حریم و حفظ حرمت ها تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب شامل؛ مشکل اقتصادی و عدم مدیریت مالی ؛ نداشتن مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی، خیانت، عدم وجود سلامت روانی، بد اخلاقی، بی مسئولیتی، اعتیاد و دروغ می باشد. اما فرزندان این موانع را تحمیل عقاید و تفکرات، خیانت، اختلاف سنی بین والدین و فرزندان، پنهان کاری و عدم ارتباط کلامی در خانواده ذکر کرده اند و پدران هم فضای مجازی، محور قرار دادن حرف مردم، عدم شناخت اعضای خانواده نسبت به وظایف، عدم وجود آموزش مهارتهای زندگی تأکید داشته‌اند.

نتایج کارگاه های مذکور درکارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی و  یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع مذکور خواهد بود مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

زنجان شهریور98 1

زنجان شهریور98 2

زنجان شهریور98 4

زنجان شهریور98 5

زنجان شهریور98 6

زنجان شهریور98 7

زنجان شهریور98 8

زنجان شهریور98 9

زنجان شهریور98 12

زنجان شهریور98 13

زنجان شهریور98 3

زنجان شهریور98 11