در کارگاه هفتم از افراد درخواست شد که به صورت خانوادگی در کارگاه شرکت نمایند. در مجموع 8 خانواده و تعداد 20 نفر در کارگاه حضور داشتند. در این کارگاه ضمن تلاش برای رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی از افراد خواسته شد که خانواده ها در کنار هم حضور داشته باشند و فعالیت های درخواست شده در کارگاه را با مشورت یکدیگر انجام دهند.

شهر قدس کارگاه هفتم1

از ابتدای کارگاه به موضوع خانواده مطلوب، موانع شکل گیری آن و ریشه یابی یک مساله که به نظرشان مهم تر است، پرداخته شد. مهمترین ویژگی‌های خانواده مطلوب از نظر شرکت کنندگان عبارت بود از:

  •  احترام گذاشتن
  • صداقت
  • ایمان به خدا
  • گذشت داشتن
  • هم رای بودن
  • همکاری اعضای خانواده با یکدیگر
  • درک کردن و همدلی
  • تفاهم

مهمترین مسائل و مشکلات خانواده ها:

احترام نگذاشتن و هم دیگر را یاری نکردن

ریشه‌ها: اعتماد به افراد نا سالم جامعه، قبول نکردن دیگران، اعتیاد، مشکلات جامعه، دوری، یاری خواستن از افراد نامناسب

پیامدها: دروغ گفتن، پنهان کاری، اعتماد نداشتن، تکیه نکردن به همدیگر، بی بند و باری خانواده، قبول نکردن حرف دیگران

-  درک نکردن فرزندان توسط والدین

ریشه‌ها: نبود اعتماد، نبود عشق و علاقه، تعهد نداشتن به زندگی، نداشتن گذشت، درک نداشتن،نداشتن تلاش، ضعیف بودن وضع اقتصادی، نبود تلاش و کوشش

پیامدها: متعهد نبودن، اعتیاد، بی درک و بی اعتماد به نفس، منزوی بودن، تضاد شخصیتی، آسیب های روحی و روانی

-  نبود احترام

ریشه‌ها: نداشتن مذهب های مشترک، تضاد شخصیتی، تضاد فرهنگ ها، عدم تفاهم، نداشتن شناخت کافی قبل از ازدواج

پیامدها: فرزند غیر صالح، دروغگویی، نداشتن شناخت نسبت به یکدیگر، تربیت نامناسب فرزندان، نداشتن درک کافی

- دروغگویی و بی احترامی

ریشه‌ها: دوست ناباب، مشکلات خانوادگی، بی توجه کردن، پنهان کاری، تربیت نادرست، بی بند و باری، ساعت های ورود و خروج نامناسب

پیامدها: اعتیاد، فرار از خانه، افسردگی، عصبی بودن، جدایی پدر و مادر

پس از گفتگوی جمعی بر روی مسائل فوق، از شرکت کنندگان درخواست شد که مهمترین مساله ای که در حال حاضر با توجه به شرایط بیماری کرونا وجود دارد را ذکر کرده و بر روی آن گفتگو کنند.

شهر قدس کارگاه هفتم2

از نظر والدین مهمترین مساله مشکلات اقتصادی و تورم است. برخی از زنانی که سرپرست خانواده هستند شغل خود را از دست داده اند و با سختی زندگی می کنند. همین طور برخی از مردان هم با این مشکل مواجه هستند. همچنین پدرانی که شاغل بوده و شغل ثابت دارند باز هم مجبورند پس از پایان ساعات کاری به شغل دیگری بپردازند که پاسخگوی نیازها و هزینه های زندگی باشد.

شهر قدس کارگاه هفتم3

از نظر فرزندان مهمترین مشکل، مشکل در خانه ماندن و ایجاد اختلاف بین خواهر و برادرها به خاطر نداشتن تفریح و سرگرمی، عدم ارتباط با دوستان و اقوام بود. مشکل دیگری که فرزندان با آن اشاره کردند مشکلات آموزش فضای مجازی، قطع شدن اینترنت، همزمان بودن کلاس های دو نفر در منزل و داشتن تنها یک گوشی تلفن؛ از جمله مسائلی است که با آن مواجه هستند.

پس از گفتگو راجع به مسائل فوق، شرکت کنندگان با اصول گفتگو آشنا شده و در مورد هر یک از اصول نظرات خود را بیان کرده و توضیح دادند که در گفتگوهای خانوادگی شان چقدر این اصول را استفاده می کنند. در پایان تفاوت بحث و گفتگو مطرح شد و نظرات شرکت کنندگان در این زمینه ارائه گردید.

شهر قدس کارگاه هفتم4