شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر سمنان به تفکیک برای مادران، پدران وفرزندان از مهر تا دیماه سال ۱۳۹۸، با حضور حداقل 18 و حداکثر 46 نفر در هر کارگاه برگزار شد. این کارگاه‌ها با هماهنگی دکتر کریمیان به عنوان تسهیل گر و مجری طرح و همچنین همکاری بسیار خوب رئیس سازمان بهزیستی استان سمنان و با حضور شرکت کنندگانی از گروه‌های متفاوت اجتماعی برگزار گردید.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه تحقق خانواده مطلوب قراردارد؟
  • مهمترین مسائل و مشکلات مبتلا به خانواده چیست؟

شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها در ویژگی‌هایی همچون صمیمیت، تفاهم و آرامش برای خانواده مطلوب اشتراک نظر داشتند. مادران ویژگی‌هایی همچون درک متقابل، ایفای نقش همه اعضا و پشتیبانی از یکدیگر را مطرح کردند و پدران بر صداقت، تربیت صحیح فرزندان، وفاداری و مشورت تاکید داشتند. از نظر فرزندان پسر سلامت، آینده‌نگری برای فرزندان، نظم و همکاری، مذهبی بودن و پول دار بودن ویژگی‌های یک خانواده مطلوب است ولی فرزندان دختر به اتحاد و همبستگی، محبت و دوستی، احترام متقابل، صرف وقت برای یکدیگر و رازدار بودن توجه بیشتری داشتند.

سمنان کارگاه شش گانه1

در مورد موانع بر سر راه تحقق یک خانواده مطلوب همه شرکت کنندگان بر مسائل اقتصادی، بیکاری و اعتیاد اشتراک نظر داشتند. مادران متحد نبودن با همدیگر، همتراز نبودن مرد و زن، تعصب بی‌جا، بداخلاقی، عدم احساس مسئولیت، عدم انتخاب صحیح شریک زندگی، عدم صداقت و بحث و مشاجره در درون خانواده را مهمترین موانع برای تحقق خانواده مطلوب می‌دانند و پدران بیشتر به استفاده نادرست از فضای مجازی، عدم رابطه صحیح اعضا، از بین رفتن حس همدردی، نداشتن گذشت و نبود امنیت شغلی تاکید کردند. از نظر فرزندان پسر بی‌نظمی، بی‌مسئولیتی، نداشتن مهارت زندگی و بی‌توجهی اعضا به یکدیگر و از نظر فرزندان دختر استفاده نادرست از فضای مجازی، گرانی، طلاق و کم توجهی اعضای خانواده به یکدیگر موانعی هستند که خانواده مطلوب بر سر راه خود دارد.

سمنان کارگاه شش گانه2

فقر و استفاده نادرست از فضای مجازی از نظر همه شرکت کنندگان مهمترین مشکلاتی هستند که خانواده با آنها درگیر است. مهمترین مسائل خانواده از نظر مادران ناسازگاری، تفاوت نیازها و ارزش‌های فردی و اجتماعی بین اعضا، اعتیاد و عدم صداقت و از نظر پدران فقر فرهنگی، مشاجره، عدم آگاهی، عدم تلاش، نبودن رابطه صحیح بین اعضا در درون خانواده و فروپاشی خانواده هستند. فرزندان پسر تحصیلات، تنهایی و پول و فرزندان دختر خیانت، طلاق و اعتیاد را به عنوان مسائل مهم خانواده بر شمرده‌اند.

سمنان کارگاه شش گانه3

 گزارش تکمیلی‌تر را اینجا بخوانید.