Logo AMERICAN SOCIOLOGICAL ASSOCIATION در پی ارسال نامۀ انجمن جامعه‌شناسی ایران به انجمن‌های جامعه‌شناسی آمریکا، انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و انجمن جامعه‌شناسی اروپا، و در پی انتشار بیانیۀ قاطع انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی در حمایت از نامۀ انجمن جامعه‌شناسی ایران و مخالفت با تحریم‌های آمریکا، انجمن جامعه‌شناسی آمریکا هم بیانیه‌ای منتشر کرد.

خانم کریستاین ویلیامز رئیس انجمن جامعه شناسی آمریکا، در نامه‌ای به رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، این بیانیۀ را که با عنوان «حمایت از جامعه‌شناسان جهان در هنگام کووید-19» در سایت آن انجمن منتشر شده است، ارسال کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:
از آنجایی کە همەگیریِ کووید-19 جریان زندگی روزمرە را اساساً تغییر دادە است، انجمن جامعەشناسیِ آمریکا (ASA) نگران سلامتی جامعەشناسان در سراسر جهان است. ما توجه داریم کە ماهیتِ چالش‌هایی کە جامعەشناسان با آن روبەرو هستند نە تنها برحسب شرایط شخصی‌شان بلکە بسته به کشوری کە در آن ساکن هستند نیز متفاوت است. ما از تلاش جامعەشناسان سراسر جهان در پرداختن بە این بحران و پژوهش جامعەشناسانە دربارۀ آن حمایت می‌کنیم و با خانوادۀ جهانی جامعەشناسی کە به رفاه بشریت علاقمندند، همبستگی خود را اعلام می‌نماییم.
انجمن جامعەشناسی آمریکا اخیراً «با ابراز نگرانی نسبت بە جامعەشناسان سراسر جهان کە کماکان در رابطە با فعالیت‌های آکادمیک خود با محدودیت‌های حکومتی روبرو هستند»، دوباره التزام خود به آزادی‌های آکادمیک را ابراز کرده است. در بستر بحران جهانیِ کنونی، ما از دولت‌ها می‌خواهیم که به آموزش و همچنین برنامه‌های سیاست عمومی کە بە تدریس و آموزش اولویت می‌دهند، منابع مالی نیرومندی اختصاص دهند. 
در این چنین زمان‌هایی است کە نقش انتقادیِ فعالیت‌های آموزشی در تضمین خیرِ جمعی برجستە می‌شود. بە ویژه دانشِ جامعە‌شناسی به‌طور خاص، برای فهم و بررسی دگرگونی‌های اجتماعی و اقتصادیِ ناشی از ویروس کرونا بسیار مهم است. جامعەشناسی برای فهم دگرگونی‌های عظیم انقلاب صنعتی کمک بزرگی کرده و تداوم سرمایه‌گذاری در رشته‌های علمی و انسانی، صرف نظر از  مرزهای سیاسی، به ما کمک خواهد کرد تا از این دوره درهم ریختگی‌های بزرگ در سرتاسر جهان، به صورت پرباری عبور کنیم.
این همەگیری (پاندمیک) ما را به یک راه حل جهانی فرامی‌خواند. ما به خودتأملی انتقادی مداوم درباره پیامدهای تحریم، کاهش بودجەهای نهادی، و دیگر تصمیمات سیاستی اثرگذار بر تولید علم تاکید داریم.
 
 بیانیه انجمن جامعه‌شناسی امریکا را اینجا ملاحظه کنید.
 

اخبار مرتبط: