خانم شجیعیبا خبر شدیم خانم زهرا شجیعی، دانش آموخته جامعه شناسی و از اولین پژوهشگران موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران که آثار پژوهشی ارزشمندی چون "نخبگان سیاسی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی" را در کارنامه خود دارد، روز پنجشنبه 22 فروردین 1398چشم از جهان فرو بست و روز دوشنبه 26 فروردین در زادگاهش آرام گرفت.

زنده یاد زهرا شجیعی در تاریخ اول بهمن ماه سال 1306 شمسی در شهر مشهد دیده به جهان گشود. او دورۀ تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر گذرانید و پس از آن، تحصیلات عالیه خویش را در تهران در رشته فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد و کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی را در همان دانشگاه در سال 1339 شمسی به پایان رساند.

با تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال 1337 شمسی، او از اولین گروه پژوهشگرانِ انتخابی موسسه در بخش جامعه شناسی ایران بود که عهده دار مطالعه در مورد ترکیب طبقاتی و نظام اجتماعی ایران شد. حاصلِ فعالیت های علمی 20 ساله این پژوهشگر پرتلاش، اثر چهار جلدی "نخبگان سیاسی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی" است که در سال 1372 شمسی توسط انتشارات سخن به چاپ رسید و در سال 1373 به عنوان کتاب سال برگزیده شد. شهرت و اعتبار علمی این اثر به آن حد است که کم تر محققی در حوزه علوم سیاسی، تاریخ و جامعه شناسی سیاسی و طبقاتی ایران است که از بهره نبرده باشد. زهرا شجیعی پس از بازنشستگی نیز از تلاش باز نایستاد تا اثر ماندگار دیگری در خصوص نخبگان سیاسی در دورۀ انقلاب اسلامی را به تالیف در آورد که بخش عمدۀ آن آماده چاپ است.

درگذشت این پژوهشگر فرهیخته را به اجتماع علمی جامعه شناسی و علوم اجتماعی ایران و به خانواده محترم ایشان تسلیت می گوییم و برای او آرامش و مغفرت طلب می کنیم. یادش گرامی و آثارش ماندگار باد!

                                              هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران

نخبگان سیاسی در ایران