چهارمین همایش کنکاش پوستر فراخوانانجمن جامعه شناسی ایران تصمیم دارد چهارمین همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران را همچون همایش های قبلی همزمان با برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن در تاریخ 28 و 29 خرداد 98 برگزار کند.

موضوع (تم) اصلی این همایش «توسعه جامعه ایران و دشواره (پروبلماتیک) همبستگی و تضاد اجتماعی» است.

جامعه ایران مثل هر جامعه دیگری برای سرپا ماندن و توسعه یافتن نیازمند همبستگی اجتماعی است. در عین حال همانند هر جامعه دیگری سرشار از انواع تضادهای اجتماعی است. این تضادها می تواند عمیق شوند و شکاف های اجتماعی مخرب ایجاد کنند. از دیگر سو، برخی از مدل های سنتی همبستگی اجتماعی به جای تقویت یکپارچگی، تضادها و فاصله ها را تشدید می کنند.

اینکه چگونه تضادهای اجتماعی فهمیده و مدیریت شوند و حد لازمی از انسجام اجتماعی حفظ شود و جامعه در مسیر توسعه حرکت کند، یک دشواره (پروبلماتیک) بسیار جدی نظری و عملی امروز ماست. این همایش بنا دارد تا فرصتی برای گفتگو و ارائه یافته های پژوهشی مرتبط با این موضوعات فراهم آورد.

محورهای موضوعی: محورهای اصلی بحث همچون گذشته دستاورد های مفهوم سازی و نظریه پردازی جامعه شناختی در زمینه های زیر است:

  • - بنیان های همبستگی اجتماعی در جامعه ایران
  • - عوامل تضعیف کننده همبستگی اجتماعی در جامعه ایران
  • - نقش نهادها و فرایندهای مختلف اجتماعی (خانواده، آموزش، دین، اقتصاد، سیاست، رسانه ها، و ..) در تحکیم یا تضعیف همبستگی اجتماعی
  • - بنیان های تضادها و تعارضات اجتماعی در جامعه ایران
  • -  سازگاری ها و ناسازگاری های هویتی در جامعه ایران
  • - تعارضات نهادی و مسئله توسعه یافتگی جامعه ایران
  • - تضادها و همبستگی های اجتماعی و آثار توسعه ای آنها
  • - دشواره های مفهوم سازی و نظریه پردازی برای فهم مسائل اجتماعی ایران

در چارچوب محورهای فوق می توان به موضوعات زیر پرداخت:

تفاوت های نسلی، سبک زندگی، قانون و اخلاق، فساد و ناکارآمدی، همویت های قومی، ملی و دینی، مهاجرت، فقر و بیکاری، نابرابری ها و تبعیض های گوناگون اجتماعی (جنسیتی، مذهبی، قومی، سیاسی ...)، جرم و جنایت، سایر موضوعات و مسائل مرتبط.

برای برگزاری این همایش برای نخستین بار تصمیم گرفته شده است که شماری از نشست ها با مشارکت همکاران صاحبنظر علوم اجتماعی در سراسر کشور و به خصوص اعضای هیات علمی دانشگاه ها و اعضای انجمن جامعه شناسی ایران طراحی، سازمان دهی و مدیریت شوند.

از اعضای هیئت علمی کلیه گروه های آموزشی جامعه شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور و نیز کلیه صاحبنظران علاقمند، تقاضا می شود که عنوان و طرح پیشنهادی (پروپوزال) خود (فرم آنرا از اینجا دریافت کنید) برای برگزاری یک نشست در چارچوب محورهای موضوعی همایش را به دبیرخانه علمی چهارمین همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران به آدرس پست الکترونیک (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ) ارسال کنند.

مهلت ارسال طرح برگزاری نشست: 15 دی ماه 1397

مهلت ارسال مقاله: 3 اسفند 1397

مسئول دبیرخانه همایش: سرکار خانم سمیه مومنی( 09196332022)، روزهای تماس یکشنبه و چهارشنبه در وقت اداری

 

دبیرعلمی همایش

محمدجواد زاهدی