در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی روز علوم اجتماعی در دانشگاه یزد که روز شنبه 11 آذرماه 1396 برگزار شد، از دکتر مسعود چلبی استاد برجسته جامعه‌شناسی ایران تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم، پس از پخش کلیپی از زندگی دکتر چلبی، دکتر سید حسین سراج‌زاده رئیس انجمن جامعه شناسی، سخن گفت و ابراز داشت که قبل از اینکه این بزرگان نیازمند تجلیل باشند، این اجتماع علمی و نسل های جوانتر آن نیاز دارند تا با چنین مراسمی با کار پشکسوتانشان آشنا شوند و به عنوان الگو از آنان درس بیاموزند. سراج زاده با توضیح مفهوم شناسی چهارگانه مایکل بوروی از انواع جامعه شناسی (جامعه شناسی حرفه ای، انتقادی، سیاستگذار و مردم مدار) و آفت های هر (خودارجاعی، دگماتیسم، نوکرمآبی و عوام زدگی) گفت دکتر چلبی نمونه بارزی از یک جامعه شناس حرفه ای و نیز انتقادی است که تا حدی کار جامعه شناسانه سیاستگزارانه هم کرده است. دکتر چلبی به عنوان یک جامعه شناس حرفه ای تلاش علمی فراوانی برای آشنایی و احاطه بر نظریه های جامعه شناسی و ارائه نظریه برای موضوع مورد نظر خود و سپس آزمون این نظریه ها با شواهد عینی و تجربی است. کتاب های «جامعه شناسی نظم» و «نظام شخصیت در ایران» نمونه بارز این اهتمام جدی نظری و تجربی است. در عین حال آقای دکتر چلبی یک جامعه شناس جدی انتقادی هم هست. هم نظریه های مستقر را با نگاه موشکافانه انتقادی نقد و ارزیابی می کند و هم مسئله و دغدغه او فقط مسئله نظم اجتماعی نیست بلکه، دغدغه بسیار جدی نسبت به موضوع نابابری اجتماعی ونقد نظام اجتماعی مولد و بازتولیدکننده نابرابری ها دارد.

در عین حال آقای دکتر چلبی بسیار مقید به اخلاق حرفه ای آکادمیک است. به همین دلیل هیچ نشانه ای از آفت های انواع جامعه شناسی ها که به آنها اشاره شد در کارهای علمی ایشان نمی بینیم و از این نظر دکتر چلبی، الگوی مناسبی برای کنش ورزی جامعه شناسانه در هر سه نوع جامعه شناسی است. به عنوان جامعه شناس حرفه ای، خودارجاع نیست و حتی به کارهای خود هم به نگاه انتقادی برخورد می کند. به عنوان یک جامعه شناس انتقادی، مسئله نابرابری را از یک منظر جزمی ایدئولوژیک دنبال نمی کند بلکه با یک نگاه و مسئولیت شناسی علمی و جامعه شناسانه، و در کار جامعه شناسانه سیاستگذارانه، از یک موضع عزت علمی و با مدیران سفارش دهنده طرح های پژوهشی برخورد می کند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، در پایان اضافه کرد که ویژگی دیگر آقای دکتر چلبی اهمیت دادن به اجتماع علمی و انجمن های علمی است. وی یکی از موسسان انجمن جامعه شناسی ایران است و در دو دوره  عضو هیات مدیره انجمن بوده و در هیات تحریریه مجله جامعه شناسی هم نقش موثری داشته است. سراج زاده ابراز امیدواری کرد که این رویکرد مثبت و سازنده آقای دکتر چلبی به فعالیت علمی انجمنی، در بین همکاران جامعه ­شناس ما، به خصوص دوستان جوانمان به عنوان الگویی مورد توجه قرار گیرد و دنبال شود.

 گزارش تصویری این مراسم را در ادامه مشاهده می کنید.

بزرگداشت1بزرگداشت2بزرگداشت5بزرگداشت6بزرگداشت7DSC 0764DSC 0792n3547299 6168742 (1)

 n3547299 6168743n3547299 6168744n3547299 6168759بزرگداشت4بزرگداشت9