نام کتاب: کلیات روش تحقیق (رشته های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی)

مولف: علی نوری

تهران: پیک اندیشه آموزگار

سال نشر: 1396

 

مقدمه کتاب:

تلاش شده است دركتاب پيش روي شما براي يك كاستي در عرصه آموزش علوم اجتماعي و به ويژه درس روش تحقيق پاسخ مناسب پيدا شود. اگرچه تعداد زيادي كتاب‌هاي روش‌ تحقيق از نويسندگان خارجي ترجمه شده و تأليفات اساتيد اين رشته نيز دردسترس دانشجويان گرامي قراردارد، اما در اين كتاب به كليات پرداخته شده است. تلاش شده مطالب به ساده‌ترين روش مطرح شود و معاني مفاهيم به ساده‌ترين صورت ممكن منتقل شود. زيرا اگر دانشجويان با مفاهيم كلي آشنا شوند، يادگرفتن جزييات آن مفاهيم خيلي آسانتر انجام خواهد شد. لذا در اين كتاب دانشجو يك ديد كلي نسبت به همه مفاهيم مهم روش تحقيق پيدا خواهد كرد و در هر زمينه مطالب اساسي را خواهد آموخت. حال اگر بخواهد همان مفهوم را به‌صورت تخصصي براي منظور خاصي ياد بگيرد به منبع تخصصي مربوطه مراجعه خواهد كرد.

كتاب شامل ٨ فصل است كه فصل اول آن به تعريف علم، روش پژوهش علمي، روش‌شناسي و مكاتب مربوطه پارادايم‌ها و ويژگي‌هاي تحقيق علمي مي پردازد و به طور كلي مباحث تئوريك روش‌شناسي در آن مطرح مي‌شود. در فصل دوم، درباره عناصر تحقيق شامل مفهوم، شاخص، سازه، متغيرها، فرضيه‌ها و نظريه‌ها، اعتبار و روايي بحث شده است. فصل سوم شامل مباحث مربوط به انواع طيف است.

در فصل چهارم انواع روش پژوهش كمي و كيفي شرح داده شده است. فصل پنجم به تكنيك‌هاي جمع آوري داده‌هاي شامل مشاهده، مصاحبه و پرسش‌نامه مي پردازد. در فصل ششم مفهوم نمونه‌گيري و انواع آن ارائه گرديده است و شيوه برآورد حجم نمونه آمده است. در فصل هفتم مراحل يك پژوهش علمي (طرح تحقيق) مطرح گردیده است و در فصل پاياني راهنماي نگارش پايان‌نامه كارشناسي ارشد و دكتري براي استفاده دانشجويان گرامي آمده است.

در هر فصل پس از بيان كلي مفاهيم، پرسش‌هايي به همراه پاسخ مربوطه براي تعميق مطالب مطرح شده است.

اميدوارم اين دستاورد اندك مورد توجه اساتيد محترم و دانشجويان گرامي قرار گيرد و نقايص كتاب را به اين حقير گوشزد نمايند.  

کلیات روش تحقیق