(دکترای جامعه‌­شناسی، استاد دانشگاه تهران)

هم‌­راستا با پنجمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری دربارۀ جامعۀ ایران

1-مهم ترین ویژگی جامعه ایران در تاریخ معاصر چیست؟

تقی آزاد ارمکیجامعه ایرانی بر خلاف تصوری که در اذهان مورد پذیرش قرار گرفته است، جامعه‌­ای تک ساحتی نیست. جامعه‌­ای چند بعدی و چند ساحتی است که به دلیل فقدان زیرساخت‌­های مدنی، وضعیت "ناهموار" پیدا کرده است. ناهمواری این جامعه در روندهای عمده تاریخی آن که تحت عنوان "جامعه ایرانی" قابل فهم است، ریشه دارد. این جامعه، ایرانی است و متفاوت از دیگر جوامع. در نتیجه، آنچه که در گذر زمان و حوادث دنیای مدرن با آن همراه شده است، ساخت‌دهنده حیاتش شده‌اند. جامعه ایرانی جامعه‌­ای کوتاه مدت یا جامعه استبدادی یا جامعه‌­ای احساسی نیست. هر چند که در نگاه غیر تاریخی و غیر جامعه­‌شناسانه به آن، صورت­‌ها و نمونه­‌هایی از کوتاه مدت، استبدادزده، عقب‌­مانده، احساسی، و هیجانی در آن قابل دیدن است. بی‌اعتنای به فهم تاریخی و تاکید بر ظهور آنی این جامعه، هیچ در هیچ است و آماده مداخله نظام سیاسی یا گروه‌­های سازمان یافته اقتدارگر است. به طور خاص، اگر ایران، جامعه‌­ای کوتاه مدت بود، حوادث مهمی چون هجوم یونانیان و رومیان، حمله اعراب، تهاجم مغول­‌ها، و مداخله­‌گری‌­های مکرر و طولانی کشورهای مقتدری چون انگلیس، روسیه، و آمریکا در قرن نوزدهم و بیستم می‌­توانستند آن را به ویرانی رسانیده و قدرت هر نوع کنشگری و بازسازی مثبت را ازآن باز ستانند و میرایی سرنوشت ایران شود. با وجود همه فشارها و نابسامانی‌­های پیش آمده، جامعه ایرانی در مسیر تغییرات عمده قرار گرفته و مدرن خواه‌­تر از دیگر همسایگان و همطرازانش شده است. فشارهای بسیار وارد شده بر روح و جان این جامعه موجب نشده است تا از نفس بیفتد و دچار میرایی شود. در عوض، این فشارها، فرصت­‌هایی در بازسازی و بازآفرینی اجتماعی و فرهنگی ایران فراهم ساخته است. البته بازسازی و نتایج مترتب بر آن، راحت و دلچسب و دلنشین نبوده است. رنج‌­هایی چون انقلاب­‌های دوگانه در دوره معاصر و تزاحم‌­های درونی برایش در پی داشته که حاصل آن بروز "وضعیت ناهمواری"های متعدد است. در موقعیت ناهموار، جامعه ایرانی با منطق دوگانه فربهی جامعه و ضعف و در مسیر فروپاشی دولت استمرار یافته است. در نتیجه، می­‌توان مدعی شد، اصلی‌­ترین صفت و ویژگی جامعه ایرانی "فربهی" آن در مقابل "ضعف و در مسیر فروپاشی قرارگرفتن نظام سیاسی و دولت" است.

2-مهم­ترین تغییر اجتماعی ایران معاصر از دید شما کدام است؟

جامعه ایرانی سراپا از تغییر است. تغییرات ایجاد شده در ایران، هم به لحاظ فرم و صورت است و هم به لحاظ محتوای و کارکرد، در هم و متداخل و پیوسته با یکدیگر. از میان مجموعه تغییرات متداخل و پیوسته، "فردیت خودخواهانه" اصلی‌­ترین آن است. این تغییر اساس بسیاری از تغییرات دیگر و شکل­‌دهنده به تحولات اجتماعی در ایران آینده است.

3-چه مفهومی مهم­ترین خصوصیت تغییرات اجتماعی ایران را وصف می­‌کند؟

مفهوم "جامعه ناهموار" در مقایسه با دیگر مفاهیم مطرح شده از طرف سیاست­مداران، منتقدان اجتماعی و جامعه­‌شناسان وضعیت ایران و روند تغییرات اجتماعی را وصف می‌کند.

4-روندهای اصلی تغییرات اجتماعی کنونی ایران کدامند؟

روندهای عمده تغییرات اجتماعی به گونه‌­ای رقم خورده است که حاصل آن، عبور از دوگانه دولت- ملت و ظهور دوگانه­‌های متعدد اجتماعی است. اگر روند اصلی تغییرات بر اساس بقای دوگانه دولت – ملت صورت­‌بندی می­‌شد، ضمن تابعی بودن جامعه نسبت به نظام سیاسی، هر نوع تزاحم و پیوست بین عناصر نظام سیاسی در ایران حادثه‌­ساز می‌‌شد و میرایی جامعه‌­ای به طور مستمر پیش می‌­آمد. در حالی که روند اصلی تغییرات بر اساس ظهور دوگانه‌­های متعدد اجتماعی سامان­‌یافته که به گسترش تزاحم‌­ها و پیوندهای متعدد اجتماعی در سطح و عمق جامعه ایرانی انجامیده است. تزاحم و پیوستگی مستمر بین گروه‌­های اجتماعی، بین نسل‌­های متعدد، بین دینداران، بین حاشیه و مرکز، بین اقلیت‌های اجتماعی و ... اصلی‌­ترین روندهای تغییرات است. مسیر تحقق نهادهای مدنی که دمکراسی و قانون­‌گرایی را نمایندگی کنند به شکل پنهان و فراگیر وجود دارد.

5-برای شخص شما کدام خصوصیت این تغییرات امیدآفرین و کدام بیم­آفرین اند؟

کاهش مسئولیت‌­پذیری کنشگران مدنی با محوریت فردیت خودخواهانه با توجیه خستگی از کنشگری، تن دادن به گزاره برساختی تحت عنوان "جامعه ایرانی؛ جامعه استبدادی و عقب‌­مانده" تغییر بیم‌­آفرین و فربه­تر شدن جامعه متعامل با ضعف و فروپاشی نظام سیاسی، امیدآفرین­ترین تغییر اجتماعی در ایران است.  

 


مصاحبه‌کننده: آقای حسین نوری‌نیا
مدیر بخش اقتراح: آقای حسین نوری‌نیا