در چند روز گذشته دو پرسش و نقد زیر از سوی چند نفر از اعضای محترم انجمن درباره تصمیمات هیات مدیره انجمن مطرح شده است:

1- دریافت حق عضویت سه سالانه غیر قانونی است

2- محروم کردن افرادی که به تازگی (بعد از اسفند 97) عضو شوند از حق رای دادن در مجمع عمومی امسال نادرست و غیرقانونی است.

هیات مدیره در جلسه مورخ 25 خرداد 1398 درباره این دو موضوع بحث کرد و توضیحات زیر را به اطلاع اعضای محترم می رساند:

1- دریافت حق عضویت سه سالانه از هیات مدیره دوره هشتم (1392-1395) با الهام از رویه برخی از انجمن های داخلی و خارجی (به عنوان مثال، انجمن بین المللی جامعه شناسی) که حق عضویت را برای یک دوره هیات مدیره (3 یا 4 سال) می گیرند، به عنوان یک پیشنهاد شروع شده و ادامه پیدا کرده است. مزایای این نحوه عضویت، ایجاد عضویت های باثبات متناسب با دوره هیات مدیره و صرفه جویی در وقت اعضا و کارکنان انجمن است. در عین حال عضویت سه ساله یک گزینه اختیاری بوده، کسانی که آن را انتخاب می کنند تخفیف هم دریافت می کنند، و بیشتر اعضا هم آن را انتخاب کرده اند.

2- برای منظم تر برگزار شدن انتخابات، پیش بینی پذیرتر بودن تعداد اعضای انجمن که باید به کمیسیون انجمن های علمی اعلام شود، و داشتن زمان کافی برای برررسی پرونده های عضویت از نظر دارا بودن شرایط عضویت (پیوسته، وابسته و ...)، هیات مدیره دوره هشتم (1392-1395) مصوب کرد کسانی که تا پایان اسفند سال قبل از برگزاری مجمع عمومی عضو شده اند در انتخابات شرکت کنند.

با توجه به اینکه، براي شركت در انتخابات، عضويت پيوسته شرط است و تعداد اعضايي كه حائز شرايط هستند، بايد قبل از انتخابات به كميسيون انجمن هاي علمي اعلام شود افرادي مي توانند در انتخابات شركت كنند كه پرونده هايشان كامل وعضويت پيوسته آنان تاييد شده باشد. از آنجا که این کار زمان‌بر است، امكان انجام آن در روزهای نزدیک به انتخابات وجود ندارد. در عین حال کسانی که قبلا عضو پیوسته بوده‌اند ولی حق عضویتشان را تمدید نکرده‌اند، می توانند تا قبل برگزاری مجمع نسبت به تمدید عضویت اقدام کنند.

3-تصمیمات هیات مدیره در هر دو دوره درباره مواردی که در بالا مطرح شد، بر اساس اختیاراتی است که بند 4 و 5 ماده 14 اساسنامه به هیات مدیره داده است که بر اساس آنها، "تهيه و تصويب مقررات و آيين نامه هاي اجرايي" و "اتخاذ تصميم در مورد امور مالي انجمن از وظايف و اختيارات هيات مديره انجمن است.

4- با توجه به توضیحات بالا تصمیمات اتخاذ شده از نظر هیات مدیره موجه و قانونی است و در این دوره هم اعمال و اجرا می شود.

                                                          هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران